Idag slog jag med min Opel Zafira -08 nytt rekord, den tomma tanken rymde 28,00 Nm3 (tankade biogas i Västerås). Har studerat min tankning från starten sep 2006 och finner att mina 4 högsta noteringar vid påfyllnad av tom tank alla härstammar från vinterhalvåret (090105 28,00; 080318 27,91; 071104 27,33; 081102 27,02). Är detta en tillfällighet?
Jag vet att pumpen ska kompensera för temperaturen genom trycket, men sker någon sorts överkompensation vid kall väderlek.? Vi har också i detta forum diskuterat om temperaturen i bilen/tanken kontra utomhus/i pumpen och om detta kan påverka tankmängden.
Mitt rekord på 28,00 Nm3 överstiger f ö Opels egna uppgifter om tankens volym med 2,1 Nm3 (de uppger 25,9 Nm3) dvs drygt 8%.
Fick idag i 28,00 Nm3 biogas, får mer vintertid
Fick idag i 28,00 Nm3 biogas, får mer vintertid
Opel Zafira CNG -08
Jag fick drygt 21nm3 i min Volvo o Stora Höga när det var 8 minus härom dagen och det kändes som om det var delvis pga temperaturen, 230 bar slutade pumpens mätare på där.
Förväntade mig således stordåd i Varberg o Höganäs nu i helgen när det var så kallt men där fick jag 10nm3 på respektive ställe och det gick långsamt som sjutton. Dels så kändes det som om båda hade ont om gas (Fast Varberg är väl direkt på ledningen antar jag) och dels som om dom inte alls hade lust att ta hänsyn till temperaturen
Förväntade mig således stordåd i Varberg o Höganäs nu i helgen när det var så kallt men där fick jag 10nm3 på respektive ställe och det gick långsamt som sjutton. Dels så kändes det som om båda hade ont om gas (Fast Varberg är väl direkt på ledningen antar jag) och dels som om dom inte alls hade lust att ta hänsyn till temperaturen
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Tankade på pumpen i Trollhättan imorse kl 0230. Fick i 18,31Nm3 vid -9 grader. Var nog en högst normal tankning tror jag, har inte hunnit jämföra med alla de andra tankningarna än.
Tankade på Fordonsgas i Vänersborg sist och då kändes det som jag fick i lite. Kan ju varit dåligt med gas kvar där också...
Tankade på Fordonsgas i Vänersborg sist och då kändes det som jag fick i lite. Kan ju varit dåligt med gas kvar där också...
Det borde bli så.
Om vi tittar på den allmänna gaslagen.
pV=nRT och löser ut n ur den formeln.
n=p*V/(R*T)
Då ser vi att n ökar med sjukande temp och för övrigt samma förhållanden.
Alltså vid lägre temp (i tanken) kan det lagras fler antal molykyler (mer massa)
Nu väl det inte helt riktigt att använda den allmänna (ideala) gaslagen men för att förklara fenomenet duger den, igentligen skulle man väl använda wan der vaals lag men den är krångligare att förklara.
Om vi tittar på den allmänna gaslagen.
pV=nRT och löser ut n ur den formeln.
n=p*V/(R*T)
Då ser vi att n ökar med sjukande temp och för övrigt samma förhållanden.
Alltså vid lägre temp (i tanken) kan det lagras fler antal molykyler (mer massa)
Nu väl det inte helt riktigt att använda den allmänna (ideala) gaslagen men för att förklara fenomenet duger den, igentligen skulle man väl använda wan der vaals lag men den är krångligare att förklara.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
- Henry Ford
I Skellefteå kompenserar man inte för kylan. Jag fick förklaringen att eftersom när man kör iväg från pumpen så förbrukar man så pass med gas att det inte ska vara någon fara, även om man ställer bilen varmt till. Hur man gör på andra håll vet jag inte.anders wrote:Ja det är nog bra om dom gör det, så inte tankarna smäller
frågan är hur bra den kompenseringen fungerar då
V70 Bi-Fuel -04