Fick idag i 28,00 Nm3 biogas, får mer vintertid

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Fick idag i 28,00 Nm3 biogas, får mer vintertid

Post by Sven »

Idag slog jag med min Opel Zafira -08 nytt rekord, den tomma tanken rymde 28,00 Nm3 (tankade biogas i Västerås). Har studerat min tankning från starten sep 2006 och finner att mina 4 högsta noteringar vid påfyllnad av tom tank alla härstammar från vinterhalvåret (090105 28,00; 080318 27,91; 071104 27,33; 081102 27,02). Är detta en tillfällighet?

Jag vet att pumpen ska kompensera för temperaturen genom trycket, men sker någon sorts överkompensation vid kall väderlek.? Vi har också i detta forum diskuterat om temperaturen i bilen/tanken kontra utomhus/i pumpen och om detta kan påverka tankmängden.

Mitt rekord på 28,00 Nm3 överstiger f ö Opels egna uppgifter om tankens volym med 2,1 Nm3 (de uppger 25,9 Nm3) dvs drygt 8%.
Opel Zafira CNG -08
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Hmm, jag tycker mig få i mindre gas nu när det är kallt :? , men så är det nog inte då jag fortfarande har lika lång (kort :P ) räckvidd som tidigare.

Har tom tank nu och ska tanka efter jobbet, får se hur mycket det går i då... :)
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag fick drygt 21nm3 i min Volvo o Stora Höga när det var 8 minus härom dagen och det kändes som om det var delvis pga temperaturen, 230 bar slutade pumpens mätare på där.

Förväntade mig således stordåd i Varberg o Höganäs nu i helgen när det var så kallt men där fick jag 10nm3 på respektive ställe och det gick långsamt som sjutton. Dels så kändes det som om båda hade ont om gas (Fast Varberg är väl direkt på ledningen antar jag) och dels som om dom inte alls hade lust att ta hänsyn till temperaturen :)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Tankade på pumpen i Trollhättan imorse kl 0230. Fick i 18,31Nm3 vid -9 grader. Var nog en högst normal tankning tror jag, har inte hunnit jämföra med alla de andra tankningarna än.

Tankade på Fordonsgas i Vänersborg sist och då kändes det som jag fick i lite. Kan ju varit dåligt med gas kvar där också...
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag har liknande erfarenheter, alla mina tankrekord görs vintertid runt nyår. När det är riktigt kallt trycker den in ungefär 1nm3 extra.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Även jag har samma erfarenhet. Tankade i Eskilstuna i måndags (-17 grader) och fick i knappt 21 Nm3 i Volvon. Mitt rekord är från förra vintern 22 Nm3. I normalfallet tankar jag ca 19.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Det borde bli så.
Om vi tittar på den allmänna gaslagen.
pV=nRT och löser ut n ur den formeln.

n=p*V/(R*T)
Då ser vi att n ökar med sjukande temp och för övrigt samma förhållanden.
Alltså vid lägre temp (i tanken) kan det lagras fler antal molykyler (mer massa)

Nu väl det inte helt riktigt att använda den allmänna (ideala) gaslagen men för att förklara fenomenet duger den, igentligen skulle man väl använda wan der vaals lag men den är krångligare att förklara.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

anders:

Grejen är väl den att pumparna sägs kompensera för temperaturen (så att inte trycket i en fulltankad bil ökar för mycket om temperaturen ökar).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Ja det är nog bra om dom gör det, så inte tankarna smäller :cry:
frågan är hur bra den kompenseringen fungerar då :?:
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
kjelle
Posts: 65
Joined: 2008-08-22, 09:12
Location: Skellefteå

Post by kjelle »

anders wrote:Ja det är nog bra om dom gör det, så inte tankarna smäller :cry:
frågan är hur bra den kompenseringen fungerar då :?:
I Skellefteå kompenserar man inte för kylan. Jag fick förklaringen att eftersom när man kör iväg från pumpen så förbrukar man så pass med gas att det inte ska vara någon fara, även om man ställer bilen varmt till. Hur man gör på andra håll vet jag inte.
V70 Bi-Fuel -04
Post Reply