Kan man köpa bil utan medföljande fel?

Diskutera fritt. Plats för Köp&Sälj.
Post Reply
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Kan man köpa bil utan medföljande fel?

Post by TroMik »

Upprinnelsen till denna frågeställning är följande: 3 av 4 bilar jag hittills köpt i mitt korta liv har varit behäftade med (dolda?) fel eller gått sönder något tag efter köpet. Ingen bil med extremt många mil på mätaren...

Första bilen, en saab 9000 -95 var faktiskt ett bra köp den gick inte sönder med en gång så den får godkänt.

Andra bilen, en Renault 5 -90 var nog mitt eget fel då jag alls köpte den. Ett panikköp på en parkering. Efter 2 dagar gick generatorn sönder! Pank och helt nollställd på bilel fick jag tillslut tag i en begagnad generator som jag satte på bilen. Sen tog den mig till och från jobbet i ett par år utan alltför mycket bekymmer även om de hela tiden fanns där.

Tredje bilen, en Opel Astra -96. Köpt hos bilhandlare i tron om att allt skulle fungera perfekt under en lång tid. Det gjorde den också. I ca 10månader fungerade den tills frugan kom hem en dag och sa att all ork var borta i bilen. Började höra mig för vad som kunde vara fel och kom tillslut fram till en trasig avgasventil. En ventil och 10.000:- senare går den som en klocka och gör fortfarande. Men kosta skulle det! :evil:

Fjärde bilen och anledningen till att jag skriver detta, en Volvo V70 Bi-Fuel-05.
Köpte bilen i maj i år. När jag träffade säljaren för att hämta bilen sa han att den var lite försenad då motorlampan hade tänt sig så deras tekniker skulle titta på den och ordna de fel som uppstått.
Ok, tänkte jag. Bra att de fixar detta så man slipper tänka mer på det. Bilen kommer och det visar sig att de bytt tändstift. Varför frågar jag inte då utan tar bilen och åker hem. Och vilken bil sen! Skön att köra och går dessutom på GAS :D

Efter en månad (precis när garantin gått ut) kommer orosmolnet in i mitt liv igen. Motorlampan tänds igen :!:
WTF!! Tänker jag och ringer volvo. Koppla loss batteriet säger de. Slocknar lampan är det ingen fara. Ok, gör så och kör. Efter några dagar tänds lampan igen. Detta är mitt i semestern så jag orkar inte bry mig.

Efter lite kontakt med säljaren (som verkar ganska ointresserad nu) får jag reda på att det verkstaden gjorde har 1 års garanti och att allt ooordnar sig ska du se...
Frugan bokar tid för undersökning av bilen. Den var inne igår.
Felkoden säger "misständning cylinder 2". Verkstaden kontaktar volvo bil som säger att detta kan de inte ta som garanti.
Jag blir tvärarg och ser pengarna flyga iväg. Ringer volvo bil själv för att ta reda vad som var fel när de "lagade" den. Jo, "misständning cylinder 2". Garanti tyckte jag men de tyckte att det enda de kunde lämna garanti på tändstiften typ. :x

Sväljer allt en stund och ber iallafall verkstaden att undersöka vad som orsakar felet då det uppenbarligen inte är tändstiften.
Ringer volvo igen och får tillslut prata med en kille som lovar att jag inte ska behöva betala detta själv, fakturan skall sändas till honom så fixar han det. Sa han... Vi får väl se.

Vad var fel då? Jo, till slut kommer de fram till att det är gasfördelaren som är defekt, den går nämligen bra på bensin. Detta skulle kosta ca 10.000:- :cry:
Trodde i min enfald att en såpass ny bil med 9500 mil på nacken vid inköpet skulle fungera en lite längre stund. Ack vad jag bedrog mig.

Ny tid för verkstadsbesök är inbokat om 2 veckor, och jag hoppas att det ordnar sig med betalningen. Har inte lust att betala för ett fel som uppenbarligen fanns redan innan jag köpte den!

Vad less man blir! :cry:
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Dåså, då har bilen varit hos doktorn och fått en ny gasfördelare. Den bluddrande tomgången och de kraftlösa accelerationerna är som bortblåsta :D .

Ingen räkning fick jag heller så nu är allt på topp igen! :) Hoppas nu bara det får vara det ett tag... :roll:
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Grattis! Håller tummarna för att du haft nog med strul.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

härligt att höra att du slapp lägga några pengar på det hela! Får hoppas bilen går som en klocka nu i fortsättningen då!! :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Kan redan märka en sänkning av gasförbrukningen :) . Ja, fler problem hoppas jag verkligen att jag slipper nu.
(Får väl dock se vad som kommer fram efter servicen som nog blir fram i nov-dec :roll: )
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
Post Reply