Val av gasbil

Diskutera fritt. Plats för Köp&Sälj.
Post Reply
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Val av gasbil

Post by anders »

Jag har en arbetskamrat som nu vill byta sin bensinbil mot en gasbil.
Han funderar på en 0-3 år gammal bil.
Dom är 2 vuxna(långa) och två små( som växer som ogräs :wink: )

Har ni några bra förslag, utifrån era erfarenheter, samt även då en prisindikation på bilen ifråga.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Post by varpan »

M-B B170 NGT..
Gott om plats för 4..
Ny..
pris från 249.900
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Jag hade också absolut köpt en Mercedes B 170 om jag varit dem. Men då blir det som sagt var en splitter ny bil, men den får anses billig för sina bara 249900:- Det får man inte en standard V70 för ens en gång.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Både Opel Zafira och VW Touran är bra familjebilar med maxresultat i krocktest. Om du söker på respektive namn här på forumet så finns en hel del info om dessa, eller gå in på "Gasfordon" och leta.

Opelmodellen tror jag kom med 07:an, VW Touran något liknande år. VW Tourans -09 är ansiktslyft, betydligt fräsigare exteriör än föregångaren, men går lös på mer eftersom den är ny. Dessutom är VW Touran ca 30 000 kr dyrare än Opel Zafira.

Fördelar med VW:n: något högre kvalitet, starkare motor, kan dra tyngre släp. Fördelar Opeln: längre räckvidd (jag kommer landsväg 40-45 mil på biogas), billigare inköpspris, lägre bränslekostnad pga drar mindre, lägre fordonsskatt.

Båda dessa bilar har bra räckvidd, finns som 7-sitsiga och är mycket praktiska och funktionella.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Han/de verkar vara lite sugna på en S60.

Finns det någon med erfarenhet här på forumet.

Jag tror att Taz, ollan, thlilj har en S60, kanske någon mera.

Jag är tacksam för en plus-minus lista med S60´n.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

anders wrote:Han/de verkar vara lite sugna på en S60.

Finns det någon med erfarenhet här på forumet.

Jag tror att Taz, ollan, thlilj har en S60, kanske någon mera.

Jag är tacksam för en plus-minus lista med S60´n.
Yes, jag kör S60.. Fördelar o nackdelar.. En nackdel som jag har vant mig vid och tycker själv inte är en nackdel längre är räckvidden.. Man kommer 25-30 mil på en tank gas.. Kör man långt så kan det bli mer än en tankning per dag.. Kör jag fram o tillbaka till malmö en dag så blir det mer än en tankning.. Men som sagt.. jag e van..

En fördel.. Bilen är extremt tyst jämfört med andra bilar jag provkört som t.ex VW Touran och VW Passat...

Jag har automat i bilen för första gången och är HELNÖJD med det.. Särskilt när det är bilköer osv...

En nackdel som jag tycker är att det är dåligt med benutrymme i baksätet så de skall de ta o kolla upp, VW Passat har mer utrymme bak t.ex...

En fördel till, komforten i Volvon är oslagbar tycker jag.. Sätena är riktigt bekväma, bättre än någon bil jag kört eller suttit i...

Kommer inte på så mycket mer... Just nu iaf... Har kört min S60 nu från 0mil till 9000mil och inte råkat ut för några incidenter förutom punktering på backdäcket 2ggr (spik och andra gången en skruv från ett bygge där jag parkerade) ... Det finns inget reservdäck i bilen, detta är ersatt med en kompressor med lagningsmedel i som man kan pumpa i däcket om man vill.. Aldrig använt mig av lagningsmedlet men har använt kompressorn några gånger för att kontrollera lufttryck och fylla upp de punkterade däcken för att sedan ta mig till en däckverkstad o få dem lagade.. (180kr för en lagning tycker jag är överkomligt :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Tack för information, ska föra det vidare. Vem vet, jag kanske kan locka in dom på detta forum om/när det blir ett gasbilsköp.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

En S80 Bi-fuel borde gå att få för nästan samma pengar som en S60 Bi-fuel och då är S80;n rymligare men till nästan samma driftskostnad.

Verkar dock vara färre S80 på marknaden än S60.
Post Reply