Att tänka på när man ska tanka i Tyskland och Frankrike ?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
noname
Posts: 1
Joined: 2008-06-20, 17:34

Att tänka på när man ska tanka i Tyskland och Frankrike ?

Post by noname »

Vi ska snart åka igenom Tyskland och södra Frankrike med våran gasbil vilket ska bli väldigt spännande. Senaste tiden har gått åt att införskaffa så mycket information som möjligt kring detta.

Är det något speciellt man ska tänka på vid tankning i Tyskland ?

Vad står det på tyska för att markera att det är ett gasställe ?

Fungerar Visa-kort som betalning eller är det kontanter som gäller ?

Frankrike verkar vara riktigt dåligt med tankställen ? Om man
nu råkar åka förbi ett ställe är det något speciellt man ska tänka på ?

Hur är det med Danmark ? Är det lika dött med gasställen som tidigare år ? (kollat på cngprices.com).

tack för alla svar !

/Mikael
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Billigt i Tyskland, men särskilda betalkort kan behövas.

Post by Pka »

Mitt tips är att planera resan noga. Anteckna adresser till de gasmackar som finns i de områden ni tänker åka till.

Kolla t.ex:
http://www.erdgasfahrzeuge.de/starthtml ... inder.html
http://www.erdgasfahrzeuge.eon-avacon.com/

En GPS-navigator kan vara bra att ha för att hitta mackarna. Om man måste leta efter gasmackar skall man hålla utkik efter skyltar med "CNG" och/eller "erdgas".

Det kan krävas särskilda betalkort för att kunna tanka på obemannade stationer. När jag var på semesterresa för ett par veckor sedan på den tyska ön Rügen råkade jag ut för problemet att inte kunna köpa gas på en obemannad station (vid Bergen), där man var tvungen att ha ett särskilt kort. Visa funkade inte. I Stralsund gick det bättre, där de hade en bemannad station som kunde ta betalt i kontanter. Gasen var billig - 0.90 Euro/kg, vilket motsvarar 5.75 kr/lit bensinekvivalent. Min gastank var tom när jag tankade fullt för 13.10 Euro. På denna mängd gas körde jag ca. 26-27 mil!

Om/när det blir aktuellt med en ny resa i Tyskland tänker försöka skaffa ett betalkort för de obemannade stationerna. T.ex: EC-Karte.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jag befinner mig just nu i spanien.. Har kört genom Tyskland, Belgien, Frankrike och Spanien.. I tyskland har jag inte haft några problem att tanka gas.. de ställen jag lagt in i gps:en hade gas och jag betalade kontant så jag vet inte om visa fungerade...

Däremot hade jag lagt in 3st tankställen i gps:en som låg i Frankrike (från cngprices.com) och jag kunde inte tanka på något av dem när jag kom dit.. De verkade vara stängda för allmänheten? Jag har gjort kommentarer på de tankställerna på cngprices...

Så från tyskland till spanien så har det blivit bensindrift tyvärr.. nästa tankställe blir i norra Italien förmodligen.. Befinner mig i Barcelona just nu..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply