Gröna Bilisters nya Miljöbästa Bil 2008

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Gröna Bilisters nya Miljöbästa Bil 2008

Post by Sven »

Nu har Gröna Bilister presenterat sin nya Miljöbästa Bil. Tyvärr rankar de, precis som jag befarade, etanolbilarna högst. http://www.gronabilister.se/public/doku ... &parent03=

Men går man in mer i detalj och tittar på listan, så blir det mer intresssant. De har använt sig av fyra jurys: barnfamiljer, pensionärer, miljöchefer och motorjournalister. Rent spntant tänker jag att Miljöcheferna ska ha mest koll och motorjournalisterna minst på vilka bräsnlen som verkligen är miljövänliga och att barnfamiljer, som tänker på vilken miljö deras barn ka växa upp och leva i , har mer koll än pensionärsgruppen.

Samtidigt beror det på sammanställningen av grupperna. I biljournalistgruppen finns inte etanolkritiker som Robert Collin och Lasse Swärdh med. Den består av Margareta Rost, Expressen, Anders Hultman, Svenska Dagbladet, Per Westergård, frilans och Thomas Berggren, Auto, Motor&Sport. Jury miljöchefer består av Anders Roth, Trafikkontoret Göteborgs Stad, Åsa Wilske, Göteborgs Hamn och Wilhelm Hardt, Scandic Hotels, således två representanter från Göterbrog, jag vet inte var Wilhelm Hardt har sin hemvst. Pensionärsgruppen är bara två perosonrr, båda män. Barnfamiljegruppen, som är flest, är utsedd av tidningen Vi Föräldrar.

Resultaten för de olika jurygrupperna:
  • Miljöchefsgruppen: 1) VW Touran, gas, 2) Ford Focus, etanol, 3) Volvo V50, etanol
  • Biljournalistgruppen: 1) Ford Mondeo, etanol, 2) Mercedes B170, gas, 3) Peugeot 308 SW, etanol
  • Barnfamiljsgruppen: 1) Ford S-Max, etanol, 2) Volvo V70, etanol, 3)VW Touran, gas
  • Pensionärsgruppen: 1) Ford Fopcus, etanol, 2) Seat Altea CXL, etanbol, 3) Peugeot 308 SW, etanol.
Jag är positivt överraskad över att biljournalisterna ändå har med en gasbil. Men som helhet tycker jag listan är helt galen, ingen etanobil borde finnas med.

I den total poängfördelnignen blev placeringarna: 1. Ford Focus Flexifuel: 15, 2. Volkswagen Touran Ecofuel CNG: 13, 3. Ford S-Max Flexifuel, Ford Mondeo Flexifuel: 10, 5. Peugeot 308 SW Bioflex: 6
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Fyra jurys för att bedöma vilka miljöbilar som lägst växthuspåverkan och bäst fungerande avgasrening???? (I.e. mina kriterier för en miljöbil) Är det någon ny variant på melodifestivalen eller??? :lol:

Fast precis som i melodifestivalsammanhang brukar man väl vanligtvis konstatera att fel låt vann...
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

S-klasse wrote:Fyra jurys för att bedöma vilka miljöbilar som lägst växthuspåverkan och bäst fungerande avgasrening???? (I.e. mina kriterier för en miljöbil) Är det någon ny variant på melodifestivalen eller??? :lol:
Ja, visst var det en märklig lista.
Deras förra listor skulle väl snarast ha kallats "klimatbästa bil" - med "våra" invändningar undantagna. Vad ska man kalla den här listan? Miljöbilsfestivaljuryn utser den miljöpopuläraste bilen?

Jag ogillar listor där de försöker tänka åt en. Tycker inte ens om ADACs lista där de kategoriserar bilar med avseende på storlek. Det kan man göra själv. Jag föredrar endast totalbedömning av miljöprestandarden. Jag får väl bara konstatera att jag inte är på samma våglängd som GB-gänget.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Tack Sven för en bra sammanfattning :)
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Post Reply