Men går man in mer i detalj och tittar på listan, så blir det mer intresssant. De har använt sig av fyra jurys: barnfamiljer, pensionärer, miljöchefer och motorjournalister. Rent spntant tänker jag att Miljöcheferna ska ha mest koll och motorjournalisterna minst på vilka bräsnlen som verkligen är miljövänliga och att barnfamiljer, som tänker på vilken miljö deras barn ka växa upp och leva i , har mer koll än pensionärsgruppen.
Samtidigt beror det på sammanställningen av grupperna. I biljournalistgruppen finns inte etanolkritiker som Robert Collin och Lasse Swärdh med. Den består av Margareta Rost, Expressen, Anders Hultman, Svenska Dagbladet, Per Westergård, frilans och Thomas Berggren, Auto, Motor&Sport. Jury miljöchefer består av Anders Roth, Trafikkontoret Göteborgs Stad, Åsa Wilske, Göteborgs Hamn och Wilhelm Hardt, Scandic Hotels, således två representanter från Göterbrog, jag vet inte var Wilhelm Hardt har sin hemvst. Pensionärsgruppen är bara två perosonrr, båda män. Barnfamiljegruppen, som är flest, är utsedd av tidningen Vi Föräldrar.
Resultaten för de olika jurygrupperna:
- Miljöchefsgruppen: 1) VW Touran, gas, 2) Ford Focus, etanol, 3) Volvo V50, etanol
- Biljournalistgruppen: 1) Ford Mondeo, etanol, 2) Mercedes B170, gas, 3) Peugeot 308 SW, etanol
- Barnfamiljsgruppen: 1) Ford S-Max, etanol, 2) Volvo V70, etanol, 3)VW Touran, gas
- Pensionärsgruppen: 1) Ford Fopcus, etanol, 2) Seat Altea CXL, etanbol, 3) Peugeot 308 SW, etanol.
I den total poängfördelnignen blev placeringarna: 1. Ford Focus Flexifuel: 15, 2. Volkswagen Touran Ecofuel CNG: 13, 3. Ford S-Max Flexifuel, Ford Mondeo Flexifuel: 10, 5. Peugeot 308 SW Bioflex: 6