Val av GPS?

Diskutera fritt. Plats för Köp&Sälj.
Post Reply
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Val av GPS?

Post by taz »

Tjo!

Håller på att kika efter en ny GPS, min nuvarande GPS är gammal och kartorna är inte uppdaterade på 3-4år i den och dessutom saknas europakartor..

Har ni någon GPS att rekomendera?

Har läst runt en himla massa och har fastnat lite för Navigon 8110 som verkar riktigt fräck med massa roliga funktioner som körjournal, blåtand, fm-sändare, mp3 spelare, röststyrning, TMC, 4,8" skärm osv.. Enda nackdelen med denna är att man inte kan lägga in egna POI.. Jag vill ju kunna lägga in POI för alla tankställen... Det fanns tydligen CNG stationer i den sa nån annan CNG tankare på ett annat forum.. Men det var tydligen andra tankstationer med också.. Vet inte vad han menade om det var LPG eller något sånt.... Dessutom erbjuds 2års fria kartuppdateringar som släpps varje kvartal!

Vad använder ni för GPS:er?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Man blir snabbt beroende av en GPS i bilen. Hade en fordonsmonterad i min förra bil och när jag nu bytte bil var jag snabbt tvungen att göpa en GPS.

Jag köpe en Tomtom GO 720T, den har all "lull lull" och det är lätt att lägga in egna POI, eller ladda ner POI-listor från webben. Man kan dessutom lätt ändra kartfel och dela med andra.

Har haft den i en månad och är supernöjd 8)
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Mats wrote:Man blir snabbt beroende av en GPS i bilen. Hade en fordonsmonterad i min förra bil och när jag nu bytte bil var jag snabbt tvungen att göpa en GPS.

Jag köpe en Tomtom GO 720T, den har all "lull lull" och det är lätt att lägga in egna POI, eller ladda ner POI-listor från webben. Man kan dessutom lätt ändra kartfel och dela med andra.

Har haft den i en månad och är supernöjd 8)
Ok, jag tittade lite på Tom Tom GO 930T och den verkade intressant.. Men det verkar inte följa med gratis kartuppdateringar ser det ut som? Vad jag förstår så är en kartuppdatering inte samma sak som Mapshare som det kallas när man delar kartuppdateringar med varandra.. Mapshare fungerade tydligen i 12mån.. Sen måste man förlänga det? Har du mer info om detta?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

taz wrote:Men det verkar inte följa med gratis kartuppdateringar ser det ut som? Vad jag förstår så är en kartuppdatering inte samma sak som Mapshare som det kallas när man delar kartuppdateringar med varandra.. Mapshare fungerade tydligen i 12mån.. Sen måste man förlänga det? Har du mer info om detta?
Det stämmer, mapshare ingår i 12 månader, och man garanteras den senaste kartan när man köper (gratis uppdatering inom en månad).
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Mats wrote:
taz wrote:Men det verkar inte följa med gratis kartuppdateringar ser det ut som? Vad jag förstår så är en kartuppdatering inte samma sak som Mapshare som det kallas när man delar kartuppdateringar med varandra.. Mapshare fungerade tydligen i 12mån.. Sen måste man förlänga det? Har du mer info om detta?
Det stämmer, mapshare ingår i 12 månader, och man garanteras den senaste kartan när man köper (gratis uppdatering inom en månad).
Kartan kostar 1000kr att köpa från tom tom.. och med navigon gps istället så får man 2 år gratis uppdateringar.. sen kostar 2år till 950kr.. mycket bättre deal.. men så är det ju det där med POI :( ... suck... har ställt frågan till navigon om de kommer inkludera CNG poi i sin gps.... får vänta på svar.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply