Stopp efter kallstart

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
peaknik
Posts: 21
Joined: 2006-01-13, 12:36

Stopp efter kallstart

Post by peaknik »

I stort mycket nöjd efter första veckan med v70 -03:an, 10000mil. Milbränslekostnaden på första tomma tanken, biogas i lund, 5.91.

Men två gånger har den stannat !

Bägge gånger samma scenario.

Nästan full gastank.
-5 till -10 grader, bilen stått ute.
Startar direkt, full defrost med fläkten, slår om till gasdrift efter nån minut eller så utan problem under körning.
Vid första rödljuset, kanske 3 minuter från start, på tomgång över ca 20 sekunder går motorn plötsligt ner i varv och dör.
Sen är den svårstartad, får köra startmotor och pumpchoka med gasen innan den tar efter 10-20 sek.
Tempgivaren är då på ca 2:a strecket från kalla sidan.
Sedan problemfritt och ingen stopptendens, går ju upp i temp.


Har lagt märke till en diskret gasdoft vid kyla under första 2-5 minuter.
Kanske inbillar mig men ett svagt högrfrekvent "syrsa-liknande" ljud under samma kallla tid.


Har någon erfarenheter av detta?
Vill ju veta att man hittar rätt vid kommande service, har garantier från bilia i 3 månader....


Med tanke på gasdoft; AndersH - låter detta som den infamösa gastrycksregulatorn spökerier ??
Prepare...
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Tyvärr har jag ingen aning om vad ditt problem kan bero på.... Hoppas verkligen att någon annan här har någon bra tanke om det.

Det som istället får mig att skriva dethär är: Finns det en biogasmack i Lund? Vardå?
Image
peaknik
Posts: 21
Joined: 2006-01-13, 12:36

Post by peaknik »

Vet inte om det är sant att det är biogas, men den uppfattningen fick jag när jag pratade med antingen lunds energi eller eon, ringde dem eftervarandra för ca 2v sedan, minns inte vem som sa vad.
Det står ju inte att det är biogas på den, så det är kanske en nybörjar miss....
Prepare...
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Med tanke på milpriset du skrev gissar jag att det är naturgas. Hur långt kommer du på en tank?

Jag vet inte heller vad som kan orsaka dina problem, men båda -och särskilt gasdoften- är ju fullgoda orsaker att kontakta säljaren för garantiservice.

Jag har varit ute för tjuvstopp några gånger, det har hänt då jag stannat vid stoppskylt och skall köra vidare. Varje gång har jag haft stor5t rattutslag för att svänga, och då kan det hända att styrservon stjäl kraft, enligt Volvoverkstaden. Det verkar stämma, för sedan jag hållit mig beredd med litet mer gas (!) har det inte inträffat. Det var för övrigt likadant med den gamla 245:an. Men det var ju inte det du hade bekymmer med, jag tycker du skall prata med säljaren och kräva åtgärd.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Var känner du av gasdoften? I kupén, under motorhuven eller utanför bilen?

Jag har aldrig råkat ut för att motorn stannat av sig självt. Mina motorstopp har till 100% berott på att chauffören har klantat till det med koppling och gaspådrag... När det hänt så tvingas jag också gneta ett bra tag med startmotorn för att få liv i motorn igen.

Den gastryckregulator (fyrkantig) som satt i min bil när jag köpte den gav ifrån sig diverse pys-väsande-skvalpande ljud under körning, speciellt när det var full tank. Innan bytet så började den "ticka" (ungefär samma metalliska ljud som från varma bromsar som svalnar) när bilen stod i garaget och det luktade gas, speciellt när jag öppnade huven och direkt stack ner näsan. Då fick jag nog och lämnade in bilen för åtgärd. Efter byte av gastryckregulator till ett annat utförande (cylindrisk) så blev det helt tyst och ingen gasdoft har känts sedan dess.
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Volvo har haft problem med vissa bilar fr.o.m. 2002, då de bytte en del komponenter i biogasbilarna.

De vet inte själva var felet ligger, det har varit en del bråk om det i stan och delar av taxikåren har tidvis vägrat köra på gas p.g.a. problemen. Värst är det såklart för bilar med automatlåda, när de dör vid gasuppsläpp så rullar inte bilen igång av sig själv på samma sätt som en manuell kan göra.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Jag har haft liknande symptom på min v70.
Efter att man kört på landsväg och kommer in för att sakta ner eller stanna så kunde motorn bara dö.
Det tog också lite längre tid att starta motorn efter ett sånt stopp, och bilen kunde gå ojämnt ett tag efter det.
Jag hade samma fundering att fixa "felet" innan begagnatgaratin gick ut, men eftersom det här bara hände i början när vi tog över bilen så funderade jag på om det berodde på koppling/gaspådrag (körteknik).
Nu har det efter något år dock hänt igen och man funderar ju på vad det kan vara.

Jag känner ingen gaslukt eller hör gasrelaterade ljud.

Däremot så kunde bilen gå ryckigt när den var kall förra vintern. Men det har upphört nu.
ForestC
Posts: 5
Joined: 2006-01-24, 19:05

Post by ForestC »

AndersH wrote:Den gastryckregulator (fyrkantig) som satt i min bil när jag köpte den gav ifrån sig diverse pys-väsande-skvalpande ljud under körning, speciellt när det var full tank.
Det där pys-väsande-skvalpande ljudet lider har även jag märkt av den senaste veckan (eller har jag inte tänkt på det/märkt det tidigare, men det är jag lite skeptisk till...:shock:). Kan det tyda på att det är ngt fel på gasregulatorn, eller är det ett vanligt förekommande ljud? Kan det t.o.m. tyda på läcka av ngt slag? Pysljud förknippar man ju inte helt oväntat direkt med gas...
V70 Bi-Fuel -05
peaknik
Posts: 21
Joined: 2006-01-13, 12:36

Post by peaknik »

Tack för alla synpunkter.

Vet fortfarande inte vilken sorts gas vi har i lund, tänkte ringa lunds energi men hann inte idag. Hursom drar jag 0,67 landsväg och 0,85 stad.

Har inte haft några nya stopp men har å andrasidan bevakat varvtalet på tomgång när motorn är kall. För att förtydliga är det inte fråga om körteknik stopp, såna har jag haft en hel del också innan jag vant mig vid bilen. Dessa två stopp har kommit vid urkopplad tomgång när jag stått vid rött precis efter att det slått om till gasdrift och bilen stått ute vid -5 till -10 grader.
Gasdoften känner man i kupen när man kör, men inte varje gång. Bara en liten doft ibland precis efter att det bytt till gasdrift.
Det där ljudet, har jag bara hört när det var -10 grader.

Ska kolla med service och säljaren men känns klokt att höra lite erfarenheter först för att bättre greppa problemet.
Prepare...
peaknik
Posts: 21
Joined: 2006-01-13, 12:36

Post by peaknik »

En lösning för att slippa kallstoppet är att köra på bensin tills motorn är ordentligt varm. Lite otillfredställande bara.
Prepare...
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

peaknik wrote:
Vet fortfarande inte vilken sorts gas vi har i lund, tänkte ringa lunds energi men hann inte idag. Hursom drar jag 0,67 landsväg och 0,85 stad.
Naturgas
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Igår stannade min motor två gånger när jag var ute och körde med min V70N! Första gången vid ett trafikljus då jag såg BENSINDRIFT INKOPPLAD på displayen och konstaterade att motorn hade stannat. Nåja, det har hänt förr att jag "glömt" att frikoppla vid trafikljus, speciellt med "go" musik på hög volym. Fick igång maskinen igen och åkte vidare hemåt. När jag trampade ur för att svänga vänster och rulla in på min gata så märkte jag att styrningen var blytung och jag fick ta i ordentligt för att inte hamna i en snödriva! När jag hämtat mig från chocken såg jag att motorn hade stannat igen! :shock: Startade igen och åkte vidare och kunde se att varvtalet rasade ner till ca 500 rpm vid frikoppling och uppsläppt gaspedal för att sedan tvekande gå upp till ca 800 rpm.

Snokade runt lite på Volvo-forumet JagRullar.se och kom snart in på det berömda gasspjället som tydligen är en problematisk pryl. Efter att ha demonterat gummibälgen som leder insugsluften till gasspjällhuset kunde jag konstatera att det var ganska sotigt bakom gasspjället och torkade då rent så gott jag kunde och gav mig ut på en provrunda. Till min stora glädje visade motorn inte minsta tendens att vilja tjuvstanna och dessutom fick jag ett helt annat drag i motorn, speciellt vid start från stillastående då bilen bara slungas iväg! :D

Kul att man på egen hand kan få ordning på sin bil med en sådan enkel sak som en trasa!
peaknik
Posts: 21
Joined: 2006-01-13, 12:36

Post by peaknik »

Har hänt ett par gånger till för oss. Exakt som du beskriver, kopplar ur och varvtalet sjunker för lågt för att hämta sig. Har upplevt att det var ett köldproblem och därför kört bensin kalla morgnar tills ute på landsväg.

Ska lämna in bilen på tisdag, kan ju be att få se var gasspjället sitter (kan inte ett dugg om bilen...)

Jag skrev ovan om gasen i lund. Det är naturgas, men med biogas inblandning?. Någon som vet hur mycket det kan vara?
Prepare...
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Har inte haft problem med detta föränn i går, då den stannade vid tre tillfällen!
Motorn var varm efter ca en halvtimmes körning. Stannade och tankade biogas. Sedan vid första rödjuset efter macken stannade motorn när jag bromsade in (automat). Sedan upprepades detta vid de två följande stoppen.
SKansebo
Posts: 1
Joined: 2006-03-13, 22:19

Post by SKansebo »

Har haft min V70 automat i snart 8 månader som har gått ca: 22000 mil varav 19300 som Taxi. Har inga problem med den. Var en verkstadskille som sa till mig att servicen är viktigare på en gasbil mot en bensinare. Gasen kräver mer omvårdnad. Hoppas att det löser sig för dig. Mitt enda problem är att det inte finns några tankställen från Skövde upp till sälen.
peaknik
Posts: 21
Joined: 2006-01-13, 12:36

Post by peaknik »

Jo spjället var rejält smutsigt. Nu är det fixat och bilen går problemfritt (03 manuell). Har iofs inte varit kallare än -7C sen servicen.

Inget ovanligt fel enligt mekanikern, kan behöva rengöras 6-10000 mil. Skulle tydligen ske mindre ofta om man kunde köra en strikt biogas diet.
Prepare...
Post Reply