Pipande ljud vid Gasdrift

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
joelk
Posts: 22
Joined: 2007-10-11, 22:13
Location: Upplands Väsby

Pipande ljud vid Gasdrift

Post by joelk »

Hej!

Min efterkonverterade Astra -00 har börjat bete sig lite märkligt när man kör på gas. Vad som händer är att ett väldigt högfrekvent pipande/tjutande ljud uppstår ibland, och det varierar med motorvarvet. Brukar börja vid över 2000 varv ungefär, och försvinner om varvtalet sjunker under det, eller om man byter till bensin. Slår man tillbaka till gas sen så är ljudet borta, men det verkar komma tillbaka igen efter en stund. Verkar även ha med mängden gas att göra, fulltankad så låter den inte alls, men när man kört 5-6 mil så kan det börja. Hade det här problemet 1-2 gånger i höstas när jag precis köpt bilen, men sen dess har den funkat fint framtills nu. Kan det ha något med temperaturen ute att göra kanske?

Någon som varit med om ett liknande problem, eller har några teorier om vad det kan bero på?
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Min teori är att det är gastrycksregulatorn som ger ifrån sig ljudet du beskriver. Jag har inte kört någon Opel men jag provkörde några Volvo V70 innan jag köpte min egen och i en av dessa hördes vid gasdrift ett högfrekvent "pinglande" ljud som var lite störande och som jag drog slutsatsen kom från gastrycksregulatorn. I min egen V70 hörs bara ett svagt pysande ljud från gastrycksregulatorn.

En justering av gastrycksregulatorn kanske kan få bukt med problemet?
joelk
Posts: 22
Joined: 2007-10-11, 22:13
Location: Upplands Väsby

Post by joelk »

Tack för tipset AndersH! Får nog försöka boka en tid för service då. Körde en sväng här om dagen igen, och då hördes inte ljudet. Verkar alltså komma vid en viss gasmängd i tanken. Vrida upp stereon en bit var en någorlunda workaround, men det håller ju inte i längden :) Inte så jättestarkt ljud, men tillräckligt för att irritera.
Post Reply