Insändarutkast: skicka till DN el Gröna Bilister!

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Insändarutkast: skicka till DN el Gröna Bilister!

Post by Sven »

Jag har gjort ett utkast till en insändare om att etanolen i princip bör tas bort som miljöbränsle. Jag tänkte antingen skicka den till insändarsidan på DN eller direkt till Mattias Goldmann på Gröna Bilister. Vem tycker ni jag ska skicka den till? Kom gärna också med synpunkter på insändaren.

Nedan följer utkastet.

Etanolbilarna måste bort från Gröna Bilisters Miljöbilslista!

Den senaste tiden har det kommit allt fler rapporter om att etanol som fordonsbränsle är tveksamt ur miljösynpunkt och även ur ett etiskt perspektiv. När Gröna bilister presenterar Miljöbästa bilar juni 2008 måste detta vägas in.

Larmrapporterna om etanolen som miljöbränsle för fordon har duggat tätt det senaste halvåret. Det är i allmänhet välrenommerade forskare som uttryckt sin kritik. Bland annat har nobelpristagaren Paul Crutzen uttalat sig liksom flera forskare i den vetenskapliga världens mest ansedda tidskrifter.

Det tycks endast vara den sockerrörsbaserade etanolen från Brasilien som skulle kunna vara vettig ur miljösynpunkt. Men även den är tveksam för miljön. Bland annat bränns ca 80% av blasten på sockerrösplantagen, något som påverkar luftrören men även är negativt för miljön. Dessutom har vi den senaste tiden fått larmrapporter om de stigande världsmarknadspriserna på spannmål. Experterna tycks ense om att en bidragande orsak är att flera spannmålsproducenter gått över till vete, majs, potatis och sockerrör. Dessa grödor går sedan till etanolproduktion.

Det är moraliskt helt förkastligt att västvärldens jakt på ett alternativ till fossila bränslen indirekt innebär att fler av jordens fattiga svälter ihjäl. Det har i media också framkommit om de i det närmaste slavlika arbetsförhållanden som råder på sockerplantagerna i Brasilien. Dessutom verkar barnarbete vara vanligt vid detta arbete.

Etanolen är inte längre något miljövänligt alternativ. Gröna Bilister har fortfarande en hög trovärdighet. Om vi ska kunna fortsätta att lita på Gröna Bilister måste det synas när de i juni presenterar Miljöbästa bilar. Det klart mest miljövänliga alternativet som finns idag är gasbilar som körs på biogas.

Jag är själv medlem i Gröna Bilister. Om inte den nya Miljöbilslistan bli radikalt förändrad så kommer jag och många med mig begära utträde ur föreningen.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Mycket bra skrivet!! och för att svara på din fråga: skicka till bägge!! Endast en liten felstavning, men det är ju en bagatell. Får man dessutom föreslå ett litet tillägg?

"Bland annat bränns ca 80% av blasten på sockerröRsplantagen, något som påverkar luftrören men även är negativt för miljön, både lokalt och i ett större perspektiv."

Skönt att det är lite kämparglöd på forumet! GÖTT! :twisted:
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Tack för dina synpunkter och dina positiva kommentarer, Plonte!
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Plonte wrote:Mycket bra skrivet!! och för att svara på din fråga: skicka till bägge!! Endast en liten felstavning, men det är ju en bagatell. Får man dessutom föreslå ett litet tillägg?

"Bland annat bränns ca 80% av blasten på sockerröRsplantagen, något som påverkar luftrören men även är negativt för miljön, både lokalt och i ett större perspektiv."

Skönt att det är lite kämparglöd på forumet! GÖTT! :twisted:
---------------------------------
Instämmer Plonte. Nu blandade Du kanske ihop lite ovan. Det är 80% av den etanol vi importerar från Brasilien som kommer från plantager där man bränner blasten (och skördar för hand) och där de miljöproblem Du beskriver uppträder.

Sedan vet jag inte om det är lönt att skicka insändaren till Gröna Bilister. Mattias kastar den bara i papperskorgen, och portokostnaden är ju 5,50 kr.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote:

Sedan vet jag inte om det är lönt att skicka insändaren till Gröna Bilister. Mattias kastar den bara i papperskorgen, och portokostnaden är ju 5,50 kr.

/track_snake
Jag ska förtydliga det där med etanolen från Brasilien, ett bra påpekande, jag ser nu att det blev tokigt, det rör ju sig inte om att 80% av blasten bränns och något annat görs med den övriga blasten utan att vid 80% av sockerrörplantagerna i Brasilien bränns blasten (och den bränns ju då förstås till 100%).

Nä, track_snake, jag ska inte slänga ut 5.50 kr på Mattias Goldmann, jag tänker mejla honom.
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag har just skickat mejl till Mattias Goldmann. Jag väntar på hans svar innan jag skickar till DN. Bl a behöver jag få klarhet i om Gröna Bilister ska släppa den nya Miljöbästa bilar i juni. Kanske någon annan som vet detta? (Jag tror det stod i deras senaste tidning, men jag hittar inte mitt ex av den.)

Jag ändrade lite på den text jag skrev till Mattias, försökte vara lite mer diplomatisk.



Hej, Mattias!

Den senaste tiden har det kommit allt fler rapporter om att etanol som fordonsbränsle är tveksamt ur miljösynpunkt och även ur ett etiskt perspektiv. När Gröna bilister presenterar Miljöbästa bilar juni 2008 måste detta vägas in.

Larmrapporterna om etanolen som miljöbränsle för fordon har duggat tätt det senaste halvåret. Det är i allmänhet välrenommerade forskare som uttryckt sin kritik. Bland annat har nobelpristagaren Paul Crutzen uttalat sig liksom flera forskare i den vetenskapliga världens mest ansedda tidskrifter.

Det tycks endast vara den sockerrörsbaserade etanolen från Brasilien som skulle kunna vara vettig ur miljösynpunkt. Men även den är tveksam för miljön. Av den etanol som Sverige importerar från Brasilien så kommer ca 80% av plantager som bränner blasten. Detta påverkar luftrören men är även negativt för miljön, både lokalt och globalt. Dessutom har vi den senaste tiden fått larmrapporter om de stigande världsmarknadspriserna på spannmål. Experterna tycks ense om att en bidragande orsak är att flera spannmålsproducenter gått över till vete, majs, potatis och sockerrör. Dessa grödor går sedan till etanolproduktion.

Det är moraliskt helt förkastligt att västvärldens jakt på ett alternativ till fossila bränslen indirekt innebär att fler av jordens fattiga svälter ihjäl. Det har i media också framkommit om de i det närmaste slavlika arbetsförhållanden som ibland (ofta?) råder på sockerplantagerna i Brasilien. Dessutom verkar barnarbete vara vanligt vid detta arbete.

Etanolen är inte längre något miljövänligt alternativ. Gröna Bilister har fortfarande en hög trovärdighet. Om vi ska kunna fortsätta att lita på er måste det synas när ni i juni presenterar Miljöbästa bilar. Det klart mest miljövänliga alternativet som finns idag är gasbilar som körs på biogas.

Jag är själv medlem i er organisation. Om inte den nya Miljöbilslistan bli radikalt förändrad så överväger jag och många med mig att begära utträde ur föreningen.

Nu undrar jag, Mattias, hur ni i styrelsen för Gröna Bilister resonerar inför den nya listan Miljöbästa bilar.

Vänligen

Sven
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Långt svar från Mattias Goldmann, Gröna bilister.

Post by Sven »

Jag fick snabbt ett långt och utförligt svar av Mattias Goldmann. Jag skickade mitt mejl igår 22.22, fick svar idag 8.26.

Hej!

Gröna Bilisters ståndpunkt är entydig: Biogas är det bästa fordonsbränslet på marknaden idag, och bytet till förnybara bränslen måste kombineras med kraftfulla åtgärder för energieffektivare fordon och minskat transportbehov.

Naturvårdsverket och Vägverket presenterade förra veckan den nya upplagan av Bilindex, där de granskar hur situationen blir om man tankarrespektive bränsle på mack i Sverige. De slår fast att biogas minskar klimatpåverkan med 85 %, etanol E85 med ca 60 %, till stor del tack vare - som du skriver - att sockerrör är effektiva grödor (i Sverige är etanol i E85 till ca 70% sockerrör, 30% rester från pappersmasseindustrin, ingen majs eller vete används).

Vi delar din kritik mot de dåliga arbetsförhållandena i etanolproduktionen, och arbetar intensivt med att förbättra dem - det finns rättvisemärkt socker från Brasilien på Coop från samma anläggningar som förser etanolfabrikerna med sockerrör, så steget är inte långt om det bara finns ett konsumenttryck. Att ställa om bensin och diesel till rimliga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter (bl.a. i Mellanösterns oljediktaturer) bedömer både vi och SPI som betydligt svårare, vilket ibland glöms bort i debatten.

Hälsokritiken delar vi också. Bagassen bör inte brännas på fälten, och därför är utvecklingen av andra generationens etanol viktig - här hemma fokuserar vi mest på att vi då kan göra etanol också av skogens rester, men det betyder också bl.a. att hela sockerröret - och annan avfall - kan användas för att göra etanol. Jag känner inte igen siffran du anger - vi möts snarare av alltfler fabriker som använder bagassen, men den processen bör påskyndas. Etanol är också tveksamt ur hälsoperspektiv vid förbränning i motor, med nuvarande teknik något sämre än bensin vid riktigt kalla temperaturer (-7) och något bättre så fort motorn blivit lite varm (+22), men ändå så dålig att vi skulle ha begärt att etanolbilar förses med motorvärmare som standard om det inte redan vore så (nu kanske det kravet istället bör ställas på bensin- och dieselbilar?). Man bör dock minnas att dagens FFV-motorer nästan undantagslöst är bensinmotorer som byggts om, och dessutom gjorts för att kunna vara bränsleflexibla, vilket innebär att etanoloptimerade motorers utsläpp och förbrukning minskar - men det är en process vi vill skynda på, och vi är skeptiska till förslag om att inte skärpa utsläppskraven i nästa miljöbilsdefinition.

När Amarteya Sen fick nobelpriset i ekonomi var det för att han systematiskt kunde bevisa det varenda biståndsorganisation redan visste; svält orsakas inte av brist på mat utan av brist på pengar. Därför har vi som under alla är kampanjat för fair trade, rättvisemärkt och skäligt betalt haft rätt och avgörande för tredje världens utveckling är fortsatt att de kan få lite bättre betalt för de grödor de odlar - utvecklingen har varit negativ under flera årtionden, men med höjda spannmålspriser vänder detta äntligen. 75% av Afrikas riktigt fattiga är (eller försöker vara) lantbrukare, och för dem är detta goda nyheter direkt. Den återstående fjärdedelen (som syns mycket mer på tv eftersom den befinner sig i huvudstäderna) består till stor del av människor som lämnat/flytt landsbygden eftersom det inte gick att försörja sig där, och även här finns alltså många vinnare. Dock är det enligt åtskilliga bedömare tveksamt om biobränslen för fordonsdrift ännu haft någon prishöjande effekt, eftersom de står för mindre än en procent av världens odlade areal.

Ibland ställs etanolteknik mot el eller plug-in-hybrider, eller mot nästa generations biobränsle. Det är en felaktig bedömning; låt oss kombinera teknikerna och låt oss påskynda utvecklingen av framtidens teknik, men också inse att etanolen såsom vi tankar den i Sverige idag trots allt är ett betydande steg i rätt riktning jämfört med de fossila huvudalternativen på macken. Lika felaktigt är det att inte kritisera etanolen där den förtjänar kritik, och att blunda för de avarter som finns och som vi inte vill se till försäljning (i Sverige finns koleldad majsetanol i en form; Jack Daniels på Systemet. Här uppmanar jag personligen till total bojkott, även om det förstås ligger långt utanför Gröna Bilisters mandat).

Det blev ett långt svar och annat som också ska besvaras får bli liggande, men jag bedömer att du och andra förtjänar att veta hur vi resonerar - och att ditt inlägg till oss är något helt annat än den iscensatta antietanolpropaganda vi utsätts för dagligen. Jag ser fram emot din respons på vårt sätt att resonera - föreningen är dess medlemmar och vår tappra skara behövs i omställningen till grönare, smartare bilism!

Bästa hälsningar

Mattias


Jag tycker att jag fått ett seriöst och välformulerat svar av Mattias. Hans resonemang om de fattiga i tredje världen som tjänar på högre spannmålspriser kan stämma, jag är för dåligt insatt. Det ligger också någonting i detta att biobränslen står för mindre än 1% av världens odlade grödor och därför inte har så stor effekt på spannmålspriserna.

Jag tänker svara Mattias, bl a igen ta upp om han tror att etanolbilarna kommer längre ner på den nya Miljöbilslistan. Men jag väntar lite innan jag fått era synpunkter.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Nja.

Vart tar Agroetanols veteetanol vägen då? Används hela den volymen för låginblandning i BF95?

Vi är alla överens om att rörsockeretanol är bättre än annan etanol. Mattias håller ju med om att man bör sluta med blastbränningen och det finns ett antal nya anläggningar i Brasilien som gjort det. Där använder man maskiner i stället för människor att ta ned sockerrören. Visserligen ger det färre arbetstillfällen men man slipper problemen med slavarbete och framförallt röken från blastbränningen som är ett hälsoproblem för brasilianarna och bidrar till den globala uppvärmningen.

FN och Ziegler fortsätter ju att hävda att det är biobränslen som etanol som är motorn i de globala matprishöjningarna som nu drabbar fattiga länder svårt. Det är produktionen av livsmedel som måste upp, det är FN och alla bedömare överens om. Flera av de här länderna producerar mindre än 50% av sitt behov så därför måste de importera och så har det alltid varit. Visst, några få storgodsägare i Zimbabwe gläds åt uppgången på matpriser men mer än 99% av befolkningen lider.

Det vore bra om Gröna Bilister kunde verka för att miljö- och rättvisemärkt etanol kommer fram snabbt och några få kriterier:

- Ej från majs/vete
- Ej från plantager där man tillämpar blastbränning och manuell huggning
- Ej från plantager som ligger i regnskogsområden eller där tidigare verksamhet trängts ut i regnskogsområden.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote: FN och Ziegler fortsätter ju att hävda att det är biobränslen som etanol som är motorn i de globala matprishöjningarna som nu drabbar fattiga länder svårt. Det är produktionen av livsmedel som måste upp, det är FN och alla bedömare överens om. Flera av de här länderna producerar mindre än 50% av sitt behov så därför måste de importera och så har det alltid varit. Visst, några få storgodsägare i Zimbabwe gläds åt uppgången på matpriser men mer än 99% av befolkningen lider.

Det vore bra om Gröna Bilister kunde verka för att miljö- och rättvisemärkt etanol kommer fram snabbt och några få kriterier:

- Ej från majs/vete
- Ej från plantager där man tillämpar blastbränning och manuell huggning
- Ej från plantager som ligger i regnskogsområden eller där tidigare verksamhet trängts ut i regnskogsområden.

/track_snake
Tack för dina kommentarer, track_snake.

Angående matpriserna och påverkan för fattiga länder så kan jag detta för dåligt. Men är det som du säger, track_snake, att många fattiga länder måste importera livsmedel och spannmål, då blir det ju ett noll-summespel eller kanske t o m värre för många fattiga stater.

Det här att ta fram certifierad etanol med ovanstående krav håller jag med om. Det tänkte jag ta upp i mitt svar och kanske även detta med agroetanols veteetanol.

Sedan har jag en fråga. Naturvårdsverket och Vägverket menar i sin Bilindex att E85 skulle minska klimatpåverkan med ca 60%. Det tycker jag låter enormt mycket? Kan det stämma? Har de räknat med hela kedjan då dvs inkluderat förändring av mark, produktion, transporter m m?
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:
track_snake wrote: FN och Ziegler fortsätter ju att hävda att det är biobränslen som etanol som är motorn i de globala matprishöjningarna som nu drabbar fattiga länder svårt. Det är produktionen av livsmedel som måste upp, det är FN och alla bedömare överens om. Flera av de här länderna producerar mindre än 50% av sitt behov så därför måste de importera och så har det alltid varit. Visst, några få storgodsägare i Zimbabwe gläds åt uppgången på matpriser men mer än 99% av befolkningen lider.

Det vore bra om Gröna Bilister kunde verka för att miljö- och rättvisemärkt etanol kommer fram snabbt och några få kriterier:

- Ej från majs/vete
- Ej från plantager där man tillämpar blastbränning och manuell huggning
- Ej från plantager som ligger i regnskogsområden eller där tidigare verksamhet trängts ut i regnskogsområden.

/track_snake
Tack för dina kommentarer, track_snake.

Angående matpriserna och påverkan för fattiga länder så kan jag detta för dåligt. Men är det som du säger, track_snake, att många fattiga länder måste importera livsmedel och spannmål, då blir det ju ett noll-summespel eller kanske t o m värre för många fattiga stater.

Det här att ta fram certifierad etanol med ovanstående krav håller jag med om. Det tänkte jag ta upp i mitt svar och kanske även detta med agroetanols veteetanol.

Sedan har jag en fråga. Naturvårdsverket och Vägverket menar i sin Bilindex att E85 skulle minska klimatpåverkan med ca 60%. Det tycker jag låter enormt mycket? Kan det stämma? Har de räknat med hela kedjan då dvs inkluderat förändring av mark, produktion, transporter m m?
--------------
Jag skulle tro de har räknat på brasiliansk sockerrörsetanol men utan hänsyn till vad som händer med regnskogen resp. klimatpåverkan av de bruna partiklarna från blastbränningen.

Vad som ingår är i princip klimatemissionerna från de 15% bensin plus från traktorer, processen i fabriken, transporter etc.

/track_snake
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Intressant att följa din korrespondens med Gröna Bilister. Bra initiativ! Skulle vara roligt med en kommentar från dem även på frågan om miljöbilslistan.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Några kommentarer kring ide'n/ämnet :

- I en insändare/artikel varför inte ta upp skillnaden i skadliga emissioner mellan E85, bensin, diesel och biogas? Finns ju en anledning till att kommunala bussbolag kör sina biogasbussar på just innerstadslinjerna. (OK, kanske har något med räckvidden att göra också...)

- Fick du över huvud taget några litteratur referenser i svaret från G-B?

- När det gäller utnämningen "Årets miljöbilar", hur kan man över huvud taget göra en sådan bedömning utan att :
a) Göra egna oberoende mätningar av utsläpp/förbrukning, inte enbart utgå från fabrikens siffror och officiella typgodkännanden.
b) Att väga in halten emissioner av skadliga ämnen i miljökonsekvens bedömningen.
Utför man inte bedömningen/utnämning enligt ovanstående ser jag inget som helst värde i den formen av "Miljöbilslista".

Det enda seriösa jag hittat inom detta ämne i svensk press är de artiklar Teknikens Värld tog fram mellan ca. 1995 och ca. 2004 där de själva mätte emissioner och förbrukning utifrån olika aspekter. För de bilar de testade beräknade man ett miljöindex vägt mellan förbrukning och skadliga emissioner. De vågade även ifrågasätta sina egna metoder och finjusterade dem allt eftersom. Det var här jag fick upp intresset för fordonsgas och biogas.
Tyvärr slutade de att göra egna mätningar och miljöindex när den senaste regimen på tidningen tillträdde.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

S-klasse wrote: - När det gäller utnämningen "Årets miljöbilar", hur kan man över huvud taget göra en sådan bedömning utan att :
a) Göra egna oberoende mätningar av utsläpp/förbrukning, inte enbart utgå från fabrikens siffror och officiella typgodkännanden.
b) Att väga in halten emissioner av skadliga ämnen i miljökonsekvens bedömningen.
Utför man inte bedömningen/utnämning enligt ovanstående ser jag inget som helst värde i den formen av "Miljöbilslista".
Jag håller med- S-klasse, Gröna Bilister borde göra på detta sätt. Jag har inte tagit upp detta med Mattias, det går ju att återkomma till eller att du själv mejlar Mattias och hör dig för. Gröna Bilister har dock själva knappast resurser för sådana här mätningar. Svensk Bilprovnings resultat borde ju gå att använda på lite äldre bilar, men då måste de ju också testa för alla bränslen som en bil drivs på. Vilka som skulle kunna göra tester på nyare bilar får diskuteras, kanske ett samarbete mellan motorbranschen och staten?

Mattias har inte refererat till någon litteratur.
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Nytt mejl till Mattias Goldmann

Post by Sven »

Jag skickade ett nytt mejl igår kväll till Mattias Goldmann med anledning av hans svar. Jag skrev även ett nytt inlägg här på Forumet om detta, men av någon anledning tycks det ha försvunnit. Här kommer mejlet.

Hej, Mattias!

Tack för ditt snabba och utförliga svar. Det gläder mig att du bemötte mig så sakligt och seriöst. Du berättade också saker angående etanolen som jag inte kände till, och huruvida etanolproduktionen ökar matpriserna o/e svälten i tredje världen har jag för lite kunskap om för att kunna bedöma, däremot har jag blivit orolig av det som presenteras i media. Dina resonemang låter samtidigt tänkvärda, men som jag har förstått är även många fattiga länder beroende av import av livsmedel och då kan höjda spannmålspriser bli ett "noll-summe-spel" eller i värsta fall kanske minska tillgången på livsmedel.

Jag önskar att det snarast kommer en certifiering av etanolen. Och att det i den skulle ingå miljöpåverkan och rättvisemärkning. För att uppfylla miljökraven borde denna etanol inte komma från majs/vete, plantager där man tillämpar blastbränning och manuell huggning och inte från plantager som ligger i regnskogsområden eller där tidigare verksamhet trängts ut till regnskogsområden.

Jag antar att du inte kan/får uttala dig om hur den nya Miljöbästa bilar kommer att se ut. Men jag tänker mig ändå att etanolbilarnas läge har försämrats sedan för ett år sedan, eftersom det ändå kommit fram en del nya fakta. Jag är förvånad över att Bilindex anser att etanolen minskar klimatpåverkan med så mycket som ca 60%.

Jag har också en andra undran a propos Miljöbästa bilar. Har ni funderat på att på något sätt differentiera er bedömning beroende på hur mycket den enskilda bilen verkligen körs på miljöbränsle? Hur detta praktiskt ska gå till vet jag inte, men det är ju en väsentlig skillnad om en etanolbil verkligen körs på etanol eller bensin eller om en gasbil körs på naturgas eller biogas. När det gäller gasbilar skiljer det sig också geografiskt. Jag bor själv i Bagarmossen i Stockholm och än så länge har jag bara tankat biogas. Det känner jag mig mycket nöjd med. Bor man däremot i Göteborgstrakten fylls gastanken oftast av naturgas. Naturgasen kanske är bättre än bensin och diesel, men den är definitivt fossil och enligt min mening inte miljövänlig.

Jag undrar också vad du har för tankar angående utbyggnaden av biogasen. Jag tycker det går för långsamt, det finns fortfarande bara två tankstationer i Norrland t ex (Östersund och Boden). Och jag tycker det borde satsas enormt mycket mer resurser på biogasen. Det är ju egentligen fantastiskt att det går att producera fordonsbränsle av avfall! Dessutom går det att producera lokalt, med minimala transporter. Utvecklingen av gasmotorer är fortfarande i sin linda så de kommer med tiden att bli allt mer effektiva och bränslesnåla. En del menar att t o m lastbilar inom en snar framtid kommer att kunna köra på biogas när nya turbomotorer finns tillgängliga. Jag begriper inte varför det inte slås mer på trumma för biogasen. Sverige skulle kunna bli världsledande inom detta område och vi skulle kunna exportera vår kunskap utomlands.

Vänligen

Sven
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Nytt mejl till Mattias Goldmann

Post by Mats »

Bra skrivet Sven :D
Sven wrote:Sverige skulle kunna bli världsledande inom detta område och vi skulle kunna exportera vår kunskap utomlands.
Det gör vi redan:
http://www.scandinavianbiogas.se/
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Har inte fått svar från Mattias Goldmann på mitt andra mejl ännu. Har dessutom läst ännu mer artiklar och sett fler reportage i TV angående etanolen som gör att jag skickar nedanstående mejl till DN:s insändarsida. Jag har medvetet ändrat lite i detta mejl jfm det jag skickade till Mattias dvs jag har mildrat och försökt nyansera kritiken något.

Gröna Bilisters nya Miljöbilslista måste förändras radikalt!

Den senaste tiden har det kommit allt fler rapporter om att etanol som fordonsbränsle är tveksamt ur miljösynpunkt och även ur ett etiskt perspektiv. När Gröna bilister presenterar Miljöbästa bilar juni 2008 måste detta vägas in.

Larmrapporterna om etanolen som miljöbränsle för fordon har duggat tätt det senaste halvåret. Det är i allmänhet välrenommerade forskare som uttryckt sin kritik. Bland annat har nobelpristagaren Paul Crutzen uttalat sig liksom flera forskare i den vetenskapliga världens mest ansedda tidskrifter.

Det tycks endast vara den sockerrörsbaserade etanolen från Brasilien som skulle kunna vara vettig ur miljösynpunkt. Men även för den finns det frågetecken. Av den etanol som Sverige importerar från Brasilien så kommer en stor del, kanske cirka 80%, från plantager som bränner blasten. Detta påverkar luftrören men är även negativt för miljön, både lokalt och globalt. Dessutom har vi den senaste tiden fått larmrapporter om de stigande världsmarknadspriserna på spannmål. Experterna tycks ense om att en bidragande orsak är att flera spannmålsproducenter gått över till vete, majs, potatis och sockerrör. Dessa grödor går sedan till etanolproduktion.

Det är moraliskt helt förkastligt att västvärldens jakt på ett alternativ till fossila bränslen indirekt kanske innebär att fler av jordens fattiga svälter ihjäl. Det har i media också framkommit om de i det närmaste slavlika arbetsförhållanden som ibland (ofta?) råder på sockerplantagerna i Brasilien. Dessutom verkar barnarbete vara vanligt vid detta arbete.

Etanolen känns alltmer tveksam som miljöbränsle. Gröna Bilister har fortfarande en hög trovärdighet. Om vi ska kunna fortsätta att lita på Gröna Bilister måste det synas när de i juni presenterar Miljöbästa bilar. Det klart mest miljövänliga alternativet som finns idag är gasbilar som körs på biogas.

Jag är själv medlem i Gröna Bilister. Om inte den nya Miljöbilslistan blir radikalt förändrad så kommer jag och många med mig överväga utträde ur föreningen.

Sven
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Några fler kommentarer :D om artikeln :

Vad är egentligen huvudbudskapet - att upplysa om E85 bränslets problem och begränsningar eller att få G-B;s att ändra modell för sin "miljöbilslista"? Trodde från början att insändaren handlade om etanolen. Hur kom G-B över huvudtaget in i bilden??

Bland de som försvarar etanolen/E85 verkar man vilja framhäva att den inte alls har haft någon nämnvärd konflikt med matproduktionen och att de högre matpriserna beror på andra faktorer.
Om etanolandelen idag rör sig om några fåtal %-enheter relativt bensin & diesel konsumtionen är det egentligen inte intressant att kolla på hur stor del av dagens jordbruks arealer som åtgår för etanol produktion utan hur stora arealer kommer vi att behöva ta i bruk för att nå upp till säg 50% av bensin & diesel konsumtionen.

Som jag ser det är den egentliga frågeställningen : kommer vi att kunna ta de nödvändiga framtida arealerna i bruk för etanolproduktion utan att påverka matpriser, matproduktion och miljö negativt?

När det gäller hur man ska rangordna olika bilmodeller i en miljöbilslista som funktion av mängd fossila CO2/km och mängd skadliga emissioner baserat på oberoende mätningar (som Teknikens Värld gjorde redan för 10 år sedan) tror jag inte det är någon mening att övertyga G-B om att ta till sig den modellen. Deras syfte är nog inte att maximera konsumentvägledningen inom detta område utan att maximera uppmärksamheten för sin organisation.

Du skriver också en fråga om hur man skulle kunna differentiera bedömningen i miljöbilslistan beroende på vilket bränsle man har tillgång till. Inga problem! För exempelvis en CNG bil mät förbrukning och emissioner när den går på a) bensin, b) naturgas och c) biogas och lägg in i miljölistetabellen. Som de säger på Top Gear "How hard can it be?".
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Svar till S-klasse.

Jag vänder mig till Gröna Bilister därför att de har ett gott renommé och deras Miljöbilslista uppmärksammas av media, allmänhet och politiker varje gång den kommer ut. Jag tycker det är bra att Gröna Bilister finns, men att de har hamnat snett i sin Miljöbilslista och då fr a i lovordandet av etanolbilar. Jag tror dessutom att Mattias Goldmann går att påverka, han svarade trots allt seriöst på mitt första mejl och höll där även med om att biogasen är dagens bästa miljöbränsle.

Jag håller med om att den nuvarande etanolproduktionen sannolikt inte är huvudorsaken till det höga spannmålspriset. Det kan också diskuteras om ett högt spannmålspris på sikt är bra eller dåligt för fattiga länder, helt klart är ju att det jordbruksstöd som bl a finns i Europa och som Frankrike går i spetsen för, är ett helt vansinnigt system. Men mina invändningar mot etanolen beror på en mängd saker, och jag tycker inte den kan klassas som miljöbränsle förrän den är certifierad och uppfyller både miljö- och rättvisekrav.

Det du är inne på, att ha en lista differentierad för vilket bränsle bilen körs på, är ingen dum idé. Jag tycker som du att avgaserna ska mätas och att även emissionerna från respektive bränsle ska ingå i bedömningen. Optimalt är om även hela kedjan "från ax till limpa" (eller kanske ska vara "från ax till etanol!) för bränslet vägs in, dvs dess totala påverkan på miljön bedöms.

Samtidigt skulle en sådan lista dels bli mer kostsam att sammanställa pga alla mätningar som krävs och dels riskera att bli snårig och oöverskådlig och därmed opedagogisk och svår att ta till sig. För en gasbil skulle det finnas tre kolumner. En för bensin med dåligt eller riktigt dåligt resultat (en del gasmotorer fungerar ju sämre på bensin), en för naturgas med något bättre resultat än bensin och diesel och en för biogas med lysande och helt oemotståndliga resultat. Frågan är hur totalbedömningen skulle bli.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:Svar till S-klasse.

Jag vänder mig till Gröna Bilister därför att de har ett gott renommé och deras Miljöbilslista uppmärksammas av media, allmänhet och politiker varje gång den kommer ut. Jag tycker det är bra att Gröna Bilister finns, men att de har hamnat snett i sin Miljöbilslista och då fr a i lovordandet av etanolbilar. Jag tror dessutom att Mattias Goldmann går att påverka, han svarade trots allt seriöst på mitt första mejl och höll där även med om att biogasen är dagens bästa miljöbränsle.

Jag håller med om att den nuvarande etanolproduktionen sannolikt inte är huvudorsaken till det höga spannmålspriset. Det kan också diskuteras om ett högt spannmålspris på sikt är bra eller dåligt för fattiga länder, helt klart är ju att det jordbruksstöd som bl a finns i Europa och som Frankrike går i spetsen för, är ett helt vansinnigt system. Men mina invändningar mot etanolen beror på en mängd saker, och jag tycker inte den kan klassas som miljöbränsle förrän den är certifierad och uppfyller både miljö- och rättvisekrav.

Det du är inne på, att ha en lista differentierad för vilket bränsle bilen körs på, är ingen dum idé. Jag tycker som du att avgaserna ska mätas och att även emissionerna från respektive bränsle ska ingå i bedömningen. Optimalt är om även hela kedjan "från ax till limpa" (eller kanske ska vara "från ax till etanol!) för bränslet vägs in, dvs dess totala påverkan på miljön bedöms.

Samtidigt skulle en sådan lista dels bli mer kostsam att sammanställa pga alla mätningar som krävs och dels riskera att bli snårig och oöverskådlig och därmed opedagogisk och svår att ta till sig. För en gasbil skulle det finnas tre kolumner. En för bensin med dåligt eller riktigt dåligt resultat (en del gasmotorer fungerar ju sämre på bensin), en för naturgas med något bättre resultat än bensin och diesel och en för biogas med lysande och helt oemotståndliga resultat. Frågan är hur totalbedömningen skulle bli.
---------------
Bedömningarna ligger på att 20-30% av matprisökningen globalt beror på etanolen. I förrgår enade sig flera expertgrupper om att kräva ett internationellt stopp för etanolproduktion:

http://news.yahoo.com/s/ap/20080429/ap_ ... juKi9vaA8F

/track_snake
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

track_snake wrote:... Bedömningarna ligger på att 20-30% av matprisökningen globalt beror på etanolen. I förrgår enade sig flera expertgrupper om att kräva ett internationellt stopp för etanolproduktion:

http://news.yahoo.com/s/ap/20080429/ap_ ... juKi9vaA8F

/track_snake
Även om etanol produktionen idag bara skulle stå för någon enstaka procent av jordbruksproduktionen, precis som etanolens andel av fordonsbränslena, styrs ju prissättningen på underliggande jordbruksprodukter av förväntningar på framtida behov av bl.a. etanol. Jordbruksprodukter handlas ju på kontrakt för framtida leveranser p.s.s. som råvaror, olja e.t.c. så det klart att om förväntningarna är att etanolen skall ersätta stora delar av dagens fordonsbränslen bidrar det till att driva upp kontraktspriserna på underliggande jordbruksprodukter.

Vilket är i linje med mitt tidigare resonemang om att det är de framtida jordbruksarealer som kan behövas för etanolproduktionen som skall vara i fokus och inte hur det ser ut i dagsläget. Hur stor andel av jordbruket kan användas för etanolgrödor utan att få negativa effekter för tillgången och prissättningen på mat? Hur ser det ut om jordens befolkningsmängd fördubblas ännu en gång - fast tills dess kanske vi har andra alternativ som inte bygger på etanol.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

S-klasse wrote: Hur stor andel av jordbruket kan användas för etanolgrödor utan att få negativa effekter för tillgången och prissättningen på mat?
Jag tror att det är problematiskt att använda grödor till bränsle så länge en stor del av jordens befolkning svälter. Även om det vore så att biobränslen inte har någonting med svält att göra, så tror jag det så länge svält existerar är ett oöverstigltigt pedagogiskt problem att övertyga människor om detta.

Om biobränslen däremot tillverkas av cellulosa, t ex skog, så blir det svårare att s a s hävda att mat blir bränsle. Detta tror jag är en betydligt mer framkomlig väg, även om naturligtvis även skog kan odlas på marker lämpliga för spannmålsproduktion och därmed också konkurrera med matproduktion.
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

På Gröna Bilisters hemsida handlar deras senaste text just om etanolen. I stort sett är det samma text som det svar jag fick av Mattias via mejl. I några frågor har Mattias fördjupat sig, t ex går han in på hur sockerrösplantan skulle kunna hanteras efter skörd på ett mer miljövänligt sätt än att brännas. Vidare tycker han att i den nya miljöbilsdefinitionen så ska de etanolmotorer som är optimerade för etanol (t ex Saabs, min anm.) få en bättre klassning är de som är konverterade från bensinmotorer. Det ska bli mycket spännande när den nya miljöbilslistan kommer.

Läs texten på http://www.gronabilister.se/public/doku ... &parent03=&[/i]
Opel Zafira CNG -08
Post Reply