Gasbilar i Tyskland

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
zlatan
Posts: 7
Joined: 2008-03-13, 23:49
Location: Halmstad

Gasbilar i Tyskland

Post by zlatan »

Hej,
här är en ny medlem på forumet med stora gasbilintresse. Min nästa bil blir 99% en gasbil men jag tvekar vad är det bättre lösning; en stor familjebil typ Zafira eller kommande Passat och en vanlig bil som pendlarbil eller köpa en begagnad gasbil som pendlar bil, kanske importera från Tyskland? Kollade lite på mobile.de och hittade en massa bra gasbilar. Först som jag undrar är de flesta fabriktillverkade eller kanske konverterade? Hittade t.ex. en Fabia som är bra pendlar bil redan med bensinmotor? Golf också finns som gasbil osv. Finns problem att importera gasbil i Sverige?
p.s. ni får ursäkta mig om jag gör språkfel...
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Frågor om att importera bilar från tyskland lämnar jag till de som är bättre insatta.

Erfarenheten hittills av Opel Zafiran på forumet skulle jag vilja sammanfatta som mycket god. Den verkar vara driftsäker med få problem med gasdriften. Tvärtemot äldre efterkonverterade Astror - som många har problem med.

Passaten verkar inte dyka upp förrän i slutet av året.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
agr
Posts: 13
Joined: 2008-04-03, 13:41

Post by agr »

Hej
Vi köpte en gasbil i Tyskland i November. Det är min andra egenimporterade bil från Tyskland. Det är numera väldigt enkelt att importera bilar själv - det har EU-medlemskapet fixat. Det är därvidlag ingen skillnad på gasbilar elelr annat.
Jag körde bilen hem från Essen och hade inga problem att tanka på autobahn - tydliga skyltar med CNG. Var bara uppmärsam på att det också finns många gasolbilar i Tyskland - detta kallas för autogas.

mobil.de är bra men http://www.autoscout24.de/ är bättre. (observera att det går att ställa om båda till svenska!)

Själv köpte jag en VW Touran ecofuel - lite mer kraft än Zafiran och mycket mer praktisk inuti. En mycket bra bil, vi är helnöjda.

Passat ecofuel kommer inte förrän i slutet av året. Köper du en bil som är yngre än 6 månader måste du betala svensk moms på den (25 istället för 19%).

Det finns massor av info på nätet hur man gör för att importera. Som sagt väldigt enkelt idag. Kolla tex på
http://www.vv.se/templates/page3____989.aspx

Anders Grönvall
Post Reply