Blir motorer starkare eller svagare med gas?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
krivik
Posts: 23
Joined: 2007-09-25, 15:04

Blir motorer starkare eller svagare med gas?

Post by krivik »

Hur blir det med egentligen med effekten på motorer som körs på gas jämfört med bensin? Blir det mer eller mindre effekt om man kör gas istället för bensin. Eller är det kanske oförändrat? Om man kör på gas eller bensin i en exempelvis en V70, hur förändras den?

Med etanol tex kan man ju ladda på lite extra i en turbo och få ut mer effekt, men hur blir det gasbilar?

Jag kom bara att fundera på det här och hittade inget om det här på forumet efter lite sökande. Det finns säkert här men jag fann det som sagt inte.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

En existerande motor som konverteras rakt av tappar ungefär 10% motorstyrka på grund av att gasen tar mer plats än bensin i cylindern.

Volvos V70 har samma antal hästkrafter på båda bränslerna, men maxvrid kommer lite senare på gasversionen. Opels monovalenta motorer är lite annorlunda, de tappar motorstyrka när man kör på bensin.

Metan har hela 130 i oktantal, så det finns möjligheter för förbättringar i en motor som är specielbyggd för metan. Med befintlig motorteknik ska man tydligen kunna närma sig dieselns verkningsgrad. Vet inte hur hästkrafterna påverkas i en gasoptimerad motor, men WV/Audi påstår att deras kommande turbogasmotorer blir lika starka som bensinvarianten.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Hej, Krivik! Vi har diskuterat detta på följande tråd: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... celeration Där framgår att en Volvo flexifuel ger samma hästkrafter vid bensin- och gasdrift men det krävs högre varvtal för gasen. Gasen har också sämre vridmoment.

Läs också tråden http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... celeration, fr a det fjärde inlägget från AndersH där det också finns en hänvisning till en sida som förklarar varför motorn blir svagare på gas jfm bensin.

Opels senaste gasbilar är eventuellt mer anpassade för gas än bensin jfm Volvos.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Vill bara flika in lite angående Opels monovalenta 1,6 liters CNG-motor.

Astra 1,6 CNG 2004:

Gas: 97 hk (71 kW) vid 6000 varv/min
Bensin: 80 hk (59 kW)

Skillnaden märks ganska tydligt om man kopplar om under körning (eller om man råkar få slut på gas vid acceleration i uppförsbacke, vilket inträffade för min del för ett tag sedan...). Ytterligare ett argument för att köra på gas med andra ord.

Opel förklarar sin gasoptimering med att de höjt kompressionen jämfört med vanliga bensinmotorer till 12,5:1 för att utnyttja gasen bättre. En vanlig Astra/Zafira med 1,6 eller 1,8-liters bensinare har en kompression på 10,5:1.

Här finns en inskannad Astra-broschyr från hösten 2003: http://www.fordonsgas.se/pdf/opel.pdf

Nya Zafira 2008 har lite annorlunda siffror än vad Astra/Zafira -04 har, men vad jag förstår är det väsentligen samma motor.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Stålis wrote: Nya Zafira 2008 har lite annorlunda siffror än vad Astra/Zafira -04 har, men vad jag förstår är det väsentligen samma motor.
Tack för informationen, Stålis! Jag har ju en ny Zafira och motorn är precis som för din bil monovalent och anpassad för gasdrift. Jag hade också för mig att effekten därmed är bättre för gas än bensin. Intressant att det är den ökade kompressionen som får denna verkan.

Jag har för egen del inte märkt att effekten blivit sämre när jag kört på bensin. Å andra sidan kör jag väldigt mjukt och miljövänligt och försöker inte precis testa motorns maximala prestanda.
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Ökad kmpression= ökad verkningsgrad, detta ger både högre effekt och lägre specifik bränsleförbrukning (förbrukning i förhållande till avgiven effekt).

Det är detta SAAB utnyttjar i sina biopower motorer E85 har oktan tal=105 därmed kan man köra med högre kompression än 95 oktanig bensin som motorerna annars är optimerade för.
SAAB utnyttjar turbon i kombination med tändsystemet för att kunna höja kompressionen i cylindern troligen görs detta genom att tillåta högre laddtryck vid körning på E85.

Biogasens 130 oktan ger utrymme för ännu högre kompressionsökning än fallet med SAAB:s motorer.
Problemet är att man förnärvarande vill kunna köra på andra bränslen exempelvis bensin utan att motorn börja knacka (egentligen en snabb förbränning i förbränningsrummet förorsakade av självantändning).
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Sven wrote:Där framgår att en Volvo flexifuel ger samma hästkrafter vid bensin- och gasdrift men det krävs högre varvtal för gasen. Gasen har också sämre vridmoment.
Ehm... *harklar sig*

"Flexifuel" = etanolbilar
"Bi-fuel" = gasbilar

/Messerschmidt :wink:
Post Reply