Är motorvärmare värt investeringen?
Är motorvärmare värt investeringen?
Hej,
Jag är nyregistrerad på forumet men har haft min S60 från 2004 sedan i påskas... och jag har lurkat här sedan dess och läst era inlägg med stort intresse.
Nu börjar det bli kyligt ute och rätt vad det är så är vintern här. Har funderat på att kanske installera en motorvärmare (som är ungefär det enda i utrustningsväg min bil saknar ). Men nu undrar jag: är miljöfördelarna med att installera en motorvärmare lika stora i en biogasbil jämfört med i en bensinbil?
Visst måste det ge något slags effekt; bilen startar ju på bensin, och ju kallare motorn är desto längre tid tar det ju innan den slår om till gas. Men hur lång tid brukar detta ta en svensk vinter i stockholmsområdet? Och hur lång tid har värmarna i bensinbilar sin positiva effekt på förbrukning och utsläpp?
Jag kör inte så mycket, kanske 3-4 starter per vecka, och under vintern kanske det till och med blir färre. Och en installation kostar visst runt 6000 kr, därför undrar jag. Men samtidigt är jag något av en miljöpurist och skulle inte lägga fingrarna emellan om motorvärmare har en verklig betydelse för miljön.
Jag har också tänkt att ha den här bilen länge, åtminstone tills Volvo börjar sälja sin eldrivna C30... Så det kan ju också vara ett argument för.
Jag är nyregistrerad på forumet men har haft min S60 från 2004 sedan i påskas... och jag har lurkat här sedan dess och läst era inlägg med stort intresse.
Nu börjar det bli kyligt ute och rätt vad det är så är vintern här. Har funderat på att kanske installera en motorvärmare (som är ungefär det enda i utrustningsväg min bil saknar ). Men nu undrar jag: är miljöfördelarna med att installera en motorvärmare lika stora i en biogasbil jämfört med i en bensinbil?
Visst måste det ge något slags effekt; bilen startar ju på bensin, och ju kallare motorn är desto längre tid tar det ju innan den slår om till gas. Men hur lång tid brukar detta ta en svensk vinter i stockholmsområdet? Och hur lång tid har värmarna i bensinbilar sin positiva effekt på förbrukning och utsläpp?
Jag kör inte så mycket, kanske 3-4 starter per vecka, och under vintern kanske det till och med blir färre. Och en installation kostar visst runt 6000 kr, därför undrar jag. Men samtidigt är jag något av en miljöpurist och skulle inte lägga fingrarna emellan om motorvärmare har en verklig betydelse för miljön.
Jag har också tänkt att ha den här bilen länge, åtminstone tills Volvo börjar sälja sin eldrivna C30... Så det kan ju också vara ett argument för.
Det tar som du skriver längre tid att få upp värmen så att bilen slår om till gasdrift om man inte har motorvärmare. Inte våldsamt mycket längre i minuter räknat, men mer än dubbelt vid några minusgrader. Samtidigt är ju kallstarter det som ger upphov till klart högst utsläpp, så nog betyder värmaren mycket bättre miljöegenskaper. Dessutom sparar man motorn, det kan vara värt en del det också.
Men har inte din bil motorvärmare från början? Vi har en V70 2004, och på den är det standard.
Men har inte din bil motorvärmare från början? Vi har en V70 2004, och på den är det standard.
Märkligt! Värmaren gör ju definitivt nytta.
Jag kollade på Volvos hemsida, äldre modeller, men värmaren finns vad jag kan se inte upptagen varken för V70 eller S60. Konstigt det också, för jag har läst i Volvos broschyr (när vi skulle köpa bilen) att den var standard.
Välkommen hit förresten, glömde det sist.
Jag kollade på Volvos hemsida, äldre modeller, men värmaren finns vad jag kan se inte upptagen varken för V70 eller S60. Konstigt det också, för jag har läst i Volvos broschyr (när vi skulle köpa bilen) att den var standard.
Välkommen hit förresten, glömde det sist.
-
- Posts: 10
- Joined: 2007-08-22, 09:14
- Location: Östersund
Hämtade min v70 igår på en meconomenverkstad och betalade exakt 4 000 kr. I morse var det -1° och jag startade motorn, skrapade hastigt rutorna och innan jag satte mig i bilen så gick den på gas. Tidigare i veckan hade jag fått köra en kortare sträcka. Värt pengarna? Tja absolut om man betänker att det minskar slitaget på motorn, förutom miljövinsten.
Därutör så suger motorn i sig duktigt med bränsle den allra första tiden när den är kall.[/quote]
Därutör så suger motorn i sig duktigt med bränsle den allra första tiden när den är kall.[/quote]
v70 -03 Bi-fuel
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
[/quote]Pelle Persson wrote:Hämtade min v70 igår på en meconomenverkstad och betalade exakt 4 000 kr. I morse var det -1° och jag startade motorn, skrapade hastigt rutorna och innan jag satte mig i bilen så gick den på gas. Tidigare i veckan hade jag fått köra en kortare sträcka. Värt pengarna? Tja absolut om man betänker att det minskar slitaget på motorn, förutom miljövinsten.
Därutör så suger motorn i sig duktigt med bränsle den allra första tiden när den är kall.
--------------------------------
Det tar naturligtvis en viss tid innan en investering på 4.000 kr har motiverats av de besparingar man gör på bränsleförbrukning och motorslitage. Dessutom bör Du beakta elförbrukningen till motorvärmaren även om den är liten.
Men både miljömässigt och ekonomiskt är motorvärmare klart motiverad. Och det gäller t.o.m. om man skulle räkna elen som producerad i ett kolkraftverk (i Danmark, Tyskland, t.ex.).
/track_snake
Hmm, jag hade också hört att S60 hade motorvärmare som standard. jag har en 2003:a med fabriksinstallerad värmare.
problemet med efterinstallation är att det finns olika typer av värmare. Vissa är en enklare typ som värmer direkt på kylarslangen. Om man köper ett sådant på biltema (om det nu finns för S60?) så är det halva priset mot Volvos egna.
Sen en varning, även Volvoverkstäder slarvar vid eftermonteringen av värmare. Kolla alla kabelgenomföringar i torpedväggen. Om man glömmer täta dessa får du snabbt fukt i bilen.
Men, på frågan om du skall installera motorvärmare - Well, jag funderar starkt på att göra det på min nya gasbil. Det är väl värt pengarna att ha en varm bil efter 100 meter. Is å skit på rutorn är jobbigt, å kallt, å trafikfarligt, å osexigt, å... osv.
problemet med efterinstallation är att det finns olika typer av värmare. Vissa är en enklare typ som värmer direkt på kylarslangen. Om man köper ett sådant på biltema (om det nu finns för S60?) så är det halva priset mot Volvos egna.
Sen en varning, även Volvoverkstäder slarvar vid eftermonteringen av värmare. Kolla alla kabelgenomföringar i torpedväggen. Om man glömmer täta dessa får du snabbt fukt i bilen.
Men, på frågan om du skall installera motorvärmare - Well, jag funderar starkt på att göra det på min nya gasbil. Det är väl värt pengarna att ha en varm bil efter 100 meter. Is å skit på rutorn är jobbigt, å kallt, å trafikfarligt, å osexigt, å... osv.
Jag har en V70 Bifuel 2007, på denna var inte motorvärmaren standard.
Jag har märkt att om man har motorvärmaren på ca halvtimme trekvart vid runt 5 grader så går motorn över till gas i stort sett direkt. Om den ej är i så tar det några minuter innan bilen går på gas.
Ett tips Defa och Calix har tidur till sina satser, du ställer in avresetiden och tiduret håller koll på yttertemperaturen och startar motorvärmaren på en lämplig tid innan.
Vet ej om någon av dessa passar till en Volvo sats, men det borde inte vara ngt problem då Volvo antagligen använder sig av en av dessa tillverkare som underleverantör.
Skillnaden på Defa och Calix var i alla fall tidigare att deras kopplingar ej stämde överens, OBS ej intagssladden utan förgreningskontakterna.
Jag har märkt att om man har motorvärmaren på ca halvtimme trekvart vid runt 5 grader så går motorn över till gas i stort sett direkt. Om den ej är i så tar det några minuter innan bilen går på gas.
Ett tips Defa och Calix har tidur till sina satser, du ställer in avresetiden och tiduret håller koll på yttertemperaturen och startar motorvärmaren på en lämplig tid innan.
Vet ej om någon av dessa passar till en Volvo sats, men det borde inte vara ngt problem då Volvo antagligen använder sig av en av dessa tillverkare som underleverantör.
Skillnaden på Defa och Calix var i alla fall tidigare att deras kopplingar ej stämde överens, OBS ej intagssladden utan förgreningskontakterna.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Jag förstår inte riktigt det här med fabriksmonterade motorvärmare?
På de nya bilar jag råkat på genom åren, så har samtliga levererats utan motorvärmare, och återförsäljaren har sedan monterat denna.
Detsamma gäller dragkrok.
Däremot kan det ju vara så att återförsäljaren erbjuder ett förmånligt paket inkl. motorvärmare, och att man därför får intrycket av att den är fabriksmonterad.
Motorvärmare är ju ett typiskt nordiskt tillbehör och kan därför knappast vara standard.
Etanolbilar skulle jag tro är enda undantaget. Dessa har förmodligen fabriksmonterad motorvärmare.
På de nya bilar jag råkat på genom åren, så har samtliga levererats utan motorvärmare, och återförsäljaren har sedan monterat denna.
Detsamma gäller dragkrok.
Däremot kan det ju vara så att återförsäljaren erbjuder ett förmånligt paket inkl. motorvärmare, och att man därför får intrycket av att den är fabriksmonterad.
Motorvärmare är ju ett typiskt nordiskt tillbehör och kan därför knappast vara standard.
Etanolbilar skulle jag tro är enda undantaget. Dessa har förmodligen fabriksmonterad motorvärmare.
V70 Bi-fuel -07
När jag köpte min S60 så hävdade säljaren att det sitter motorvärmare i alla Bi Fuel men uppenbarligen är det inte rätt. Däremot stämmer sannolikt det att de är fabriksmonterade även om de är tillval för jag har talat med två av varandra oberoende personer som hävdar att dom monterar Volvos motorvärmarpaket redan i bilmonteringen om det paketet finns med på byggordern. I min bil satt Volvos Calixpaket med motorvärmare och gren till kupevärmare.
När man beställer en ny bil väljer man vilka tillbehör man vill ha, det vill säga vilka som ska monteras i fabriken. Till exempel ser ju vi svenskar sätesvärmare som standard, medan man i andra länder absolut inte vill ha sätesvärmare eftersom man ser det som en brandrisk.moraola wrote:Jag förstår inte riktigt det här med fabriksmonterade motorvärmare?
[...]
Motorvärmare är ju ett typiskt nordiskt tillbehör och kan därför knappast vara standard.
OK, det verkar förekomma både fabriksmonterade och återförsäljarmonterade motorvärmare på Volvo.
Ang. nyttan med motorvärmare så gäller det förstås att använda den med förstånd. Jag vet dom som låter motor och kupévärmare stå på hela natten för att ha varm bil på morgonen. Då gör den ju knappast någon klimatnytta?
För egen del så har jag en timer i säkringsskåpet som slår på 1 till 1,5 timme innan jag åker på morgonen. Jag brukar använda den från ca -5 grader och lägre.
Ang. nyttan med motorvärmare så gäller det förstås att använda den med förstånd. Jag vet dom som låter motor och kupévärmare stå på hela natten för att ha varm bil på morgonen. Då gör den ju knappast någon klimatnytta?
För egen del så har jag en timer i säkringsskåpet som slår på 1 till 1,5 timme innan jag åker på morgonen. Jag brukar använda den från ca -5 grader och lägre.
V70 Bi-fuel -07
Plonte skrev "hur är det då med energiåtgång vs minskad värmeåtgång och utsläppsminskning"
Hittade test avsende utsläpp enligt länk: http://wup.defa.com/se/wup_testing.html
detta är också en intressant länk (minskad bränsleåtgång): http://wup.defa.com/se/wup_benefits_economy.html
dessa är dock gjorda av defa och kanske något färgade från dem.
Calix har rekomenderade inkopplingstider på sin sida: http://www.calix.se/consumer/index.asp?lang=SE
Hittade även denna hos Uppsala kommun:
http://www.uppsala.se/uppsala/templates ... 19531.aspx
Tilläggas kan att jag har märkt att bilen går över till gasdrift i stort sett direkt efter start om jag använt motorvärmare vid +5 grader c, utan motorvärmare tar det några minuter.
För att sammanfatta ovanstående länkar så är det viktigt att anpassa inkopplingstid efter yttertemperatur annars försvinner vinsten både för miljö och plånbok.
Hittade test avsende utsläpp enligt länk: http://wup.defa.com/se/wup_testing.html
detta är också en intressant länk (minskad bränsleåtgång): http://wup.defa.com/se/wup_benefits_economy.html
dessa är dock gjorda av defa och kanske något färgade från dem.
Calix har rekomenderade inkopplingstider på sin sida: http://www.calix.se/consumer/index.asp?lang=SE
Hittade även denna hos Uppsala kommun:
http://www.uppsala.se/uppsala/templates ... 19531.aspx
Tilläggas kan att jag har märkt att bilen går över till gasdrift i stort sett direkt efter start om jag använt motorvärmare vid +5 grader c, utan motorvärmare tar det några minuter.
För att sammanfatta ovanstående länkar så är det viktigt att anpassa inkopplingstid efter yttertemperatur annars försvinner vinsten både för miljö och plånbok.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Om man dessutom byter till Grön el, dvs Bra miljöval, så får man ännu större miljövinst. Det är en väldigt liten prisskillnad och vissa bolag har samma pris för grön el. Passar man samtidigt på att byta elleverantör, så kan man troligen dessutom få lägre kostnad för den gröna elen än kostnaden man hade för den smutsiga elen man hade innan leverantörbytet.