Audi hakar på gas-trenden!?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Audi hakar på gas-trenden!?

Post by Jonas »

Enligt en pressrelease från Audi har dom CNG i tankarna :-) och har dessutom för avsikt att gastankarna inte ska stjäla bagageutrymme. I releasen står det mest om diesel och förutom CNG även etanol men det är ändå intressant tycker jag. Om ni inte orkar läsa hela texten så bläddra ner till underrubtiken "Alternative fuels"

http://www.audi.com/audi/com/en2/about_ ... world.html

Jag har iofs svurit på att aldrig mer köpa en Audi men kan nog ompröva det om Audi är snabbare än Volvo ut på marknaden med en modern gasbil. :D
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Glädjande nyheter, NGV uppmärksammade samma sak idag.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Mycket glädjande! Jag som saknar min Audi.

Skulle genast boka mig en ny A6 gas-quattro om det gick.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

På e24 fanns följande stycke idag/igår:
Så vi jagar vidare. Nu i Audis gasbil med en 2,0-litersmotor med turbo på 180 hästkrafter som känns som en vanlig bensin- motor att köra. Under bagage- utrymmet finns fyra gastankar, men också en bensintank på 40 liter. Det är tur. För gastankställena är nästan lika dåligt utbyggda i Tyskland som i Sverige (här har vi 82 stycken).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Fick fler intressanta nyheter, nu från CNG-Driver. Audi A5 verkar vara på gång också.
Läs:
http://motor-exclusive.de/exclusive-new ... wsid=19384
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Lasse på DN verkar har varit på samma visning:
En annan spännande bil som vi provar är gasdrivna konceptbilen Audi A5 2,0 T-CNG. Under huven finns en förstorad version av VW-koncernens nya världsmotor 1,8 TFSI. Bokstäverna står för turbo och direktinsprutning. Audis tekniker har förstorat volymen från 1,8 till 2 liter och anpassat den för gasdrift. Gasnätet byggs ut i Tyskland och väntas omfatta över 1.000 stationer om några år. Audi tror att gas blir ett intressant alternativ efter beslutet i Tyskland att låta den låga skatten på bränslet ligga kvar ända till år 2018.

Bilen har fyra gastankar som ger en räckvidd på drygt 40 mil plus en liten bensintank på 14 liter som ger ytterligare 18 mil. Motorn utvecklar 163 hästkrafter.

Även om naturgas är ett fossilt bränsle ger det 20 procent lägre utsläpp av koldioxid än bensin. Och naturgas banar också väg för biogas gjord av exempelvis avfall. Biogas ger synnerligen goda miljövärden, inte bara under förbränning i bilen, utan också i produktionen om man ordnar slutna system utan läckage av metan, menar Audi.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=151&a=687223
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Det är ju oerhört roligt att läsa sådan här information. Nu har VW, Merceders, Audi och säkert flera biltillverkare gasdrivna bilar på gång. Ställer inte detta Volvo i en extremt dålig dager? Där man som vi alla vet vid det här laget lagt ner gasdriften i sina nya modeller. Jag hoppas verkligen Volvo blir riktigt utskämt pga sitt beslut och att företag som satsar på gasdrift nu hyllas. Och varför har inte Saab kommit med gasdrift? Nä, vi satsar på regnskogsskövlad etonal istället. Oh vad jag hoppas på en riktigt vaken och öppen debatt om etonal och biogas inom kort.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Roligt att Audi också kommer med CNG bilar! Har länge undrat varför de varit utan dessa när VW inom samma koncern har dem, fast det klart CNG varianterna kommer oftast först i de modeller som är populära som taxibilar och Audi tillhör väl inte dessa.

Undrar hur utsläppen blir från en direktinsprutad, eller är det högtrycksinsprutad, bensinmotor? På den tiden när Teknikens Värld mätte upp ett unikt miljöindex för varje bil de stortestade visade just de högtrycksinsprutade modellerna ex.vis Mitsubishi/Volvo's GDI motorer upp partikelnivåer i stil med dieselbilar, men mer konvertionella bensinare låg betydligt lägre i partikelnivån.

Varför inte Saab har gått på biogas linjen kan man bara spekulera kring. Min teori är att det är mycket billigare att göra ett E85 spår i sitt motorprogram än CNG teknik, lättare att sälja eftersom det inte är någon större skillnad i försäljningspris samt att just turbo-motorerna är lämpade för just etanolinblandning.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Riktigt kul :D
Jag har saknat min Audi ända sedan jag sålde den för snart tre år sedan för att köpta mig en gasbil (V70).
Post Reply