Hur får man gasproduktion i hemkommunen?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Hur får man gasproduktion i hemkommunen?

Post by Oldfield »

Tja

Vill först bara säga att jag är ny här sedan i kväll.

Jag tänkte höra om någon här sitter inne med några bra tipps för att få biogas till min egen kommun? I hela Kalmar län finns endast ETT biogastankställe vilket är under all tänkbar kritik. Jag måste till Blekinge eller Östergötland för att hitta nästa biogaspump.

Problemet var jag medveten om när jag köpte min V70 Bi Fuel men det var en börda jag var villig att ta för att köra miljövänligt. Plus att jag givetvis hade en liten tanke om att fler miljöbilar till regionen borde få upp intresset för fler tankställen. Jag har mejlat politiker i min kommun, alla tänkbara bensinbolag samt varit i kontakt med intresseorganisationen Miljöfordon Syd för hjälp med påtryckningar om biogas till min kommun. Tilläggas kan att jag är långt ifrån den enda här i Nybro som kör biogasfordon. Alla vi åker och tankar i Kalmar som ligger 3 mil bort.

Jag kom så långt att samhällsbyggnadskontoret tog upp frågan i KSau nu i augusti. Dock har jag inte hört ett ord från det mötet.

Problemet tycks vara att vi här inte har någon rötkammare utan allt slam hanteras i vassbäddar. Så det blir ju verkligen ett JÄTTEPROJEKT för att till slut få upp en biogaspump. Men har ni tips och idéer på hur man påverkar företag och andra beslutande organ att få till detta så är jag tacksam. Vet inte riktigt vart jag ska gå härnäst nämligen.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Kontakta lokalmedia? För mig låter det som om vassbädd innebär att metangasen släpps ut i atmosfären? Borde vara lätt att skapa en opnion mot det?

För övrigt tycker jag att det är konstigt: Sverige är så bra på biogasanläggningar att vi får stort intresse från USA, men regeringen lägger inte ett finger emellan för att få våra bilproducenter att dra igång gasfordontillverkning. Tvärt emot så låter man förra regeringens felaktiga tvångslag för tankställen, som skapar tokbra förutsättningar för etanolen, verka ohämmat.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Jag är inte helt hundra på detta men jag tror att det ligger till så här. Det som ligger i vassbäddarna fraktas så småningom till Linköping där privatpersoner sen kan tanka biogas av vårt råmaterial. Osäker som sagt, men tror det ligger till så.

Visst kan man kontakta lokalmedia och det har jag till viss del gjort. Delar av ett mejl jag skickade till Nybro kommun publicerades i en av våra lokaltidningar. Men det var enbart en notis och ingen kritisk artikeln.

Sedan när lokaltidningarna låter mackägare dissa biogas och hylla etanol på sidorna blir man ju smått irriterad. Eller vad sägs om denna artikel som publicerades i somras: http://www.ostran.se/nyheter/nybro/milj ... re_i_nybro

Gas är dött. Åh vad arg jag va den dagen det här publicerades.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag är rädd att det bara är en tidsfråga innan man ser etanol som bara ytterligare ett miljöfarligt bränsle.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Fick sån lust att kritisera artikeln nu när jag åter länkade till den så jag mailade ett starkt kritiskt mail till Östran som tidningen heter. Ställde även fråga angående vassbäddarna och en artikel därkring. Tack för tipset.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

"Gas är ganska dött"... tja, vad skall man säga?
Sett ur den specifika mackägarens perspektiv i sin kommun är det väl dött, helt annat är det om man kommer till andra delar av landet.
(ok, lite väl objektivt sätt att försvara uttalandet på kanske... :? )

Det absolut mest korkat skrivna i artikeln anser jag dock var följande:
Miljöbilar är energisnåla bilar
Jojo..om man nu med "miljöbil" menar "e85-bil" så får de nog formulera om den meningen....

Jag tycker hela den här "miljöbilshysterin" håller på att gå åt h---.
Om folk kunde se till helhetsbilden istället. :cry:
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

torkel wrote:Jag är rädd att det bara är en tidsfråga innan man ser etanol som bara ytterligare ett miljöfarligt bränsle.
Rädd? Det skulle väl vara bra om man iallafall började ge en rättvis bild av dethela..... som nästan(?) bättre än ren bensin/diesel!
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

BifuelManiac wrote: Om folk kunde se till helhetsbilden istället. :cry:
Jo, jag håller med! Man får inte stirra sig blind på enbart en sak åt gången typ enbart CO2 utsläpp eller en viss teknisk lösning.

Helhetsbilden blir komplex och olika alternativ passar olika bra för olika användare och för olika delar av Sverige. Därför tycker jag att det är olyckligt med alla organisationer som bara verkar vilja driva en enda linje som den enda rätta åt gången.

Desto större nytta om man kan få en bredare och samtidigt begriplig diskussion kring miljökonsekvenserna och effektiviteten för olika alternativ till fossildrivna bilar, exempelvis som inom detta forum.
Kanske inte ens alla gånger är just fordon man i första hand skall göra något åt - OK lite off topic men jag har jämfört hur mycket en oljeeldad villa släpper ut CO2 mässigt med min egen bilkörning och insåg att en normal villa producerar betydligt mer än mina 4000 mil/år. Undrar hur många oljeeldade villor vi har kvar just nu?
Post Reply