Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post Reply
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by Iroc »

UPPDATERAD 160125...
Många bilder saknas. Har ändrat lite info och lagt till några bilder i alla fall..


Lite länkar som användare Fred, Hewey och AndersH bidragit med ligger med här.
Sharing is caring som man säger, men ska det kopieras så hänvisa gärna hit istället. Har tagit några timmar att snoka reda på allt detta och sammanställa.

Skriv inget i denna tråd utan använd originaltråden, (om det inte är ren härlig gassystemsfakta) så blir det lite mer ordning. 8)
Originaltråden finns här för den som orkar läsa eller vill fråga nåt:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=2063*********

Är bilen svårtstartad läcker det troligtvis gas via membranet som verkar krympa med tiden.
Ett enkelt sätt att testa gasläckage är att lossa vacuumslangen som går från regulatorn till insuget och hålla för den med tummen i ca 10 sekunder... När man sen släpper så ska det ju inte pysa till, för då läcker den antingen via membranet och/eller en liten O ring i regulatorn.
Ett annat sätt är ju som Fred kallar det: Bubbeltestet, som kräver ett glas med vatten där slangen hålls i ett glas.


Allmän info om gasregulator:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pressure_regulator

-------------------------------------------

How To Do It ............


Skruva loss regulatorn, plugga värmeslingan med ett 10 mm rör, så kan bilen köras på bensin utan att kylarvattnet läcker ut.
Bild

***********************************************



Bild

Bild

I min regulator var själva ventilen full med svarta hårda rester, typ sot eller nåt och det gjorde att ventilen kärvade. Gör rent, blås med tryckluft, gör mera rent och blås mera och gör ännu mer rent.

Bild
Nu ska man kunna dra den lilla ventilen upp och ner helt fritt utan motstånd, annars gör rent mer från sot och smuts, vad som nu bildats.

Image




Bild


Image


Bild

Bild

Högtrycksdelens ovansida innehåller två st O-ringar som tätar mot vatten.
Där det gröna klistermärket sitter finns fyra ventilationshål eller nåt ifall högtrycksdelen skulle läcka. Vatten/glykol finns alltså bara i den "nedre" delen av locket.




Här är regulatorn ihopskruvad. Givaren som sitter på regulatorn är en ren tryckgivare som bara sitter på en del modeller.
Med hjälp av denna kan trycket justeras om man har en DICE enhet.
Tre stift används. 5v referensmatning, signaljord och sen själva signalen som varierar mellan 0-5 volt beroende på tryck. Pinout vet jag ej.



Bild på gasfilter.

Image

Sen när systemet ändå är trycklöst kan man lägga sig under bilen och mysa lite i snön och dränera gasfiltret.
Finns en dräneringsplugg i botten som Hewey beskrivit i en länk längre ner...
Bara göra systemet trycklöst och sen skruva loss med en 1/4" insex och låta den arabiska oljan flöda ur filtret.
Jag hade ett litet spärrskaft med bitshållare och det gick lätt att lossa pluggen då. Finns en O-ring som man kan byta, men jag har 5 mil till närmsta O rings affär så jag chansar att den fortfarande håller tätt.

Ta läckagespray från husvagnsfirma eller likande som är gjort för gasol/gas och spraya på alla anslutningar sen när allt är tankat och klart. VAR NOGA MED ATT KOMMA ÅT ATT SPRAYA PÅ OVANSIDAN OCKSÅ.
Kan var svårt att se bubblor ibland, så en elektronisk gas sniffer är det bästa. Finns på bla Ebay.. (jag gillar ebay, skulle köpa mjölk där om det gick) :P
Vänta 30 sek och kolla efter små små bubblor vid varje skarv/anslutning.





Bild på tankventil.

Image

________________________________________________________


________________________________________________________________


Lite bra länkar:

Byta gasfilter:
viewtopic.php?f=32&t=1585
Storlek på filterkopp 22mm enligt tips från Hewey.

22 mm verktyg som kan passa enligt tips från Fred:
http://www.jula.se/nyckelset-krakfotter-10-delar-124395



Mer info får läggas till i efterhand om nån orkar bidra med nåt...

Slut för idag :mrgreen
Last edited by Iroc on 2017-03-16, 22:58, edited 15 times in total.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
krax
Posts: 6
Joined: 2011-01-04, 01:02

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by krax »

Fick idag konstaterat fel på regulatorn. det läcker genom hålen i konen vid högtrycksdelen, den med gröna etiketten.
Jag skruvade isär min skrotregulator jag har i källaren ytterligare ett steg. Mässingsskruven med insex som sitter
i kolven vid högtrycksdelen. Jag höll emot kolven med en seegringstång. Skruven är låst med lack så man får ta i rätt bra.
Den är dessutom tätad med en o-ring. Kolven trycks in med hjälp av den stora fjädern innanför konen.
Under Skruven satt det 2 brickhalvor som greppar om en axel, som i sin tur är fjäderbelastad under ytterligare en
2-stifts-skruv. Jag har inte öppnat den än det krävs ett specialverktyg tror jag för att nå. Man måste vara väldigt
försiktig så ,man inte skadar cylinderväggen där kolven löper. Kolven är tätad med den x-ring som nämnts tidigare.
På min regulator verkar det som det är genom den det läcker. Det kanske småläcker lite hela tiden när man kör.
Eftersom det stora läckaget bara händer ibland kanske det har kommit något skräp i cylindern som orsakar läckan.
Det kanske blir större glapp när motorn är kall och packningen är hårdare för det händer oftare att det läcker då.

En utbytesregulator, som är det enda man kan köpa nu, kostar 9.828:- :shock: :shock: nr 36001494
Själva bytet kostar 2.500:- Dom sa att det är brist på regulatorer. Dom kanske inte skulle ha slängt de trasiga förut :?
har två skrot :D :D
Fred jag har tagit bilder men inte lagt in än
Skall prova om jag kan lägga in bilder här.

Delvis isärplockad högtrycksdel
Image

Gaskolv med x-oring + glidpackning
Image

Axeln som kolven är fäst i. Under
stiftskruven finns en fjäderbelastad
ventil från tanktrycksidan.
Image
Last edited by krax on 2011-01-22, 00:35, edited 3 times in total.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by Fred »

Synd att du inte tog några bilder Krax... :(

Nåja, jag har ju lovat att riva min regulator och ta bilder under tiden. Jag tänkte då försöka sätta mig in i hur gasen går runt i regulatorn samt hur den exakta funktionen är och sedan skriva en så utförlig förklaring jag kan.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by Iroc »

Bra med mer info där Krax ..
Och Fred, ut och skruva och forska mera i regulatorns funktion genast ! :mrgreen:

***************************

Nu var det dags att skruva lite igen...
Hade problem med att tanka en gång, det läckte lite vid pumpmunstycket och pumpen ville inte starta..
Då läste jag här i en annan tråd att en dålig tankmunstyckspackning i kombination med dåligt pumpmunstycke kan orsaka lite problem..

Jag började förbereda mig med yxa och kofot och letade verktyg för att demontera hjulhus osv för att komma åt själva tankventilen på bilen så man kunde ta isär den och byta packningen...
Men sen upptäckte jag att själva O-ringen satt löst och det var bara att pilla ur den försiktigt och inte skada metallytan den ligger mot (som jag gjorde med en vass liten mejsel)

Image

Här ser man min lite skadade O-ring... Bara att beställa en ny på volvo för 73:- och byta själv..
1 minuts jobb.
Halleluja präjjs the låård, nu ska det nog gå att tanka problemfritt ett tag framöver igen :D
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by Iroc »

Mera bekymmer.....
Var ute och körde igår och då slutade gasdriften fungera... Det gick inte att slå om till gas igen, och när man väl lyckades slå om till gas så gick motorn väldigt ryckigt och ojämt..
Check engine lampan tändes också...

Tog fram min 400:- felkodsläsare från ebay och lyckades utläsa felkod P2293, vilket betyder "fuel pressure regulator 2 performance", och sen fanns felkod P071 som var " fuel system too lean"

Raderade felkoderna och körde enbart på bensin, och då kom bara felkod P071 upp igen hela tiden, och den kan ju bero på läckande avgasrör så lambdan mäter fel värden, vacuumläckage eller igensatt filter/dålig bensinpump.
Styrsystemet försöker ju reglera så luft/bränsleblandningen alltid är optimal, men till slut går det ej att kompensera mer för tex en luftläcka och då sätts felkod P071...

Man måste ju börja nånstans så bla bla bla liksom började jag kolla vacuumslangar och tjihooooooooo, slangen mellan gasregulatorn och insuget var sprucken och läckte så den byttes och nu försvann alla felkoder och bilen går som den ska igen...




Slutsats: Volvo rules även efter 39 000 mil :D
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by Fred »

Jobbigt när det är mer än ett fel när man håller på att fixa...så snyggt jobbat att du fick ordning på det!

Håll oss gärna fortsatt uppdaterade.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by Iroc »

jag tror det är bra att man skriver lite om framsteg/misslyckanden så här så fler ser att gasbilar inte är så farliga och dyra att reparera... :P

Följde förresten ditt tips om tändstift som det stod om i en annan tråd och har nu även bytt till NGK iridium gasstift (550:- med frakt från Ebay för alla)..
Hade volvo original trippel elektrodsstift (eller vad dom kallas) innan bytet.
Märker ingen större skillnad på dom, men nu har jag långlivade iridiumstift i alla fall :)
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by Hewey »

Ojjoj, det är kanske inte så klok att köpa dom iridium-platinum stifte slutligen. Jag har nu kört med dom för en år eller så, och har inte mera någonting att meka med bilen. Det bara går bra och jag har ingenting att göra. :( Jag blir snabbt ledsen och kanske måste hämta en ny bilen från Tyskland med massa fel... :mrgreen:
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by Iroc »

.
Last edited by Iroc on 2017-03-16, 22:56, edited 1 time in total.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by Graner »

Tätning högtrycksdel vatten, lilla o-ringen 42.52 x 2.62 mm.

Denna o-ring var för liten?
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by Graner »

Jag har problem med övertryck i kylsystemet, det är gas från regulatorn som letar sig ut! Är det då på högtrycks sidan?!
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by Iroc »

Hej.
Som det står i början här så skriv inte frågor i denna tråd, utan använd originaltråden, (om det inte är ren härlig gassystemsfakta) så blir det lite mer ordning. 8)
Originaltråden finns här för den som orkar läsa eller vill fråga nåt:
viewtopic.php?f=12&t=2063

Men kommer du fram till bra lösningar på saker så skriv dom i denna tråd :D så blir det info på ett ställe, och diskussioner på ett annat..
Verkar som det var nån annan som hade samma problem om man läser http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... 3&start=25

Skulle det vara högtrycksdelen förresten borde du väl ha 200 bars tryck i kylsystemet, och då skulle slangar fara och flyga åt alla håll, så det är nog på lågtryckssidan. Gissar jag.. Sitter två O ringar som man lätt kan råka klämma när man monterar ihop regulatorn där, om jag minns rätt..
Var ett tag sen man skruvade nu så man börjar glömma hur det såg ut..
Graner wrote:Jag har problem med övertryck i kylsystemet, det är gas från regulatorn som letar sig ut! Är det då på högtrycks sidan?!
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
hhallg
Posts: 6
Joined: 2012-03-08, 22:56

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by hhallg »

Fråga: Har någon använt Biltemas o-ringar? Vika i så fall? De anger dimensioner i tum.
http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/S ... -st-86578/
O-ringar av nitrilgummi. Motståndskraftiga mot petroleumprodukter, vatten, gaser m.m. Tål -55 °C till +125 °C. Säljes i 5-pack.
V70 -02 BI-FUEL owner
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by Fred »

Jag köpte deras röda O-ringssortiment för några år sedan. Jag kan säga att jag skulle inte vilja sätta i dem i min regulator...

Det ska sägas att jag gärna handlar på Biltema (är inte en av alla biltemahatare) men när det gäller precisionsgrejer och saker där materialvalet är extremt viktigt så vänder jag mig någon annanstans. O-ringar är dessutom så otroligt billiga om man köper dem från specialisthandlare så ekonomiskt sätt är det ingen större vinst.

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by Iroc »

Fred, inte hjälpa folk, du ska skälla på dom om det skrivs massa frågor här :wink:
Detta var tänk som en ren faktatråd.. Men det går utför :lol:

Använd en omvandlare för att få rätt mått, finns lite överallt, tex här: http://www.convertunits.com/from/inches/to/mm
Biltema funkar säkert, men jag håller med Fred.
O-ringar är dessutom så otroligt billiga om man köper dem från specialisthandlare så ekonomiskt sätt är det ingen större vinst.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
floriosh
Posts: 2
Joined: 2015-04-19, 10:32

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by floriosh »

Hej ni alla,
Jag och tjejen köpte en v70-bi-fuel, från 2006 med 21000 mil on board,i agusti förra året. Jag hade "maximalt otur" med denna bilen men med hjälp av er på forumgas har jag löst det nu och bilen går fantastisk.
Jag skulle vilja bereta vad som har hänt med tips till er som inträffar samma problem.

Gas regulatorn:
Fyrsta gången jag märkte att det var något fel var precis efter vi köpte den privat från en gammal tante. På vägen hem fick vi kylvätska varningen men trodde att kanske den är slut för att bilen hadde inte varit kört på mer än ett år.
Gick med den till Bilia för att serva den och dem viste absolut inget om att den har att göra med gasregulatorn. Dem fyllde bara på med lite vatten och sa att det är ok. När jag vaknade nästa dag på morgonen och sa att kylvätska rynner ut under bilen i parkeringen så viste jag att det inte alls är ok. Efter långa undersökningar och nya tekniska ord hittade jag Benkt. En kille från Göteborg som har jobbat på volvo med gasbilar. Han hadde/har en annons på blocket där han erbjuder en förpackningssats och klara instruktioner förr att renovera gasregulatorn. Då var det bara 700kr och jämfört med en ny regulatorn pris som ligger på 10000 så tänkte jag satsa på den billigare metoden. Eftersom jag bor ganska nära så gick jag hem till honom och, fortfarande litet skeptisk, köpte satsen. Han sa att vem som helst kan göra det om man är litet kunnig. och han hadde rätt...Jag lagade den och tills nu så funkar den hellt perfekt.
Gas fördelaren:
Under den tiden jag fick tryck i kylvätska behollaren tvärdogmotorn också på gas. Jag trode att dem är ihop men det var dem inte. Igen, efter många undersökningar fick jag veta att det var stegmotoren i gasfördelaren som var fel på. Efter många försök kom jag fram till att Benkt har gasfördelare som funkar den perfekt. Igen denna fel hadde jag när jag gick med bilen till Billia men eftersom den tvärdog inte när bilen var på verksdan så viste dem inget om vad det kan va eller hur det kan fixas.

Gas tanken:
Precis innan jag skulle till Benkt för att sätta in stegmotorn andra gången så fick jag den tredje vanligaste fel på bi fuelar: Säkringen gick, motorn tvärdog,lampfel, servo fel!
Denna gången så hadde jag tur för att Benkt löste det själv med en sats som, på nått sätt går förbi kortslutningen. Han förklarade till mig men jag glömde exact hur. Kort så sätter han en liten låda där batteriet är och koplar något till och från tankerna och magi....det funkar utmärkt. Måste säga att det var en av dem små tankar som hadde fellet.

Till slutet så kostade mig alla dem här felen att laga runt 7000 spän där dem hadde kostat minst 30000 på volvo men jag gjörde 70% av jobbet själv.
Nuligen tog jag bilen till en verkstan där dem optimerade motorn och nu får, teoretisk 188 hästar istället för 140. Den käns mycket piggare,mycket mycket piggare. Jag vet ej om jag har 188 eller inte men det var värt att betala dem pengarna. Det är http://www.tuningchip.se/index.php?opti ... 33&itemid= som fixade det åt mig för 4400 kr men jag antar att man kan även trima den med en av bsr trim chippar för bara 3000 spänn. Har inte testat men antar att det är samma sak dem gör. Allt dem gör är electronisk/på datorn.

Slutsats: Om ni har något fel på er bil som har att göra med gasen, då skulle jag recomendera kontakta Benkt. Han har en annons på Blocket och tror jag är den enda i Göteborg med den. Här är hans annons just nu:http://www.blocket.se/goteborg/Defekt_V ... ?ca=15&w=1

Nu vill jag sätta större gastankar i bilen utan att ta plats i bagaget. Nånn som vet om det är möjligt, snälla rikta mig åt lösningen.
Hoppas att detta hjälper er. och lycka till med era gasbilar.
Last edited by floriosh on 2016-07-01, 09:10, edited 1 time in total.
Qurex
Posts: 6
Joined: 2016-01-10, 20:55

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by Qurex »

Tråkigt att alla bilder verkar försvinna.
Jag kan bara se de senaste bilderna. Skulle gärna vilja se bilderna från Iroc i början av tråden.
Jan P
Posts: 9
Joined: 2016-01-18, 00:16

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by Jan P »

Kan någon ladda upp bilderna igen please?
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Post by Iroc »

Ja, tråkigt att bilderna trillar bort.
Har inte kvar några bilder, men ska snart fixa två regulatorer så då kanske man kan ta lite nya bilder. (om man hinner) :lol:



Image

På regulatorn till höger ser man högtrycksdelen, och regulatorn till vänster ser man lågtrycksdelen, där biogasen läcker ut via slangen till insuget och gör bilen svårstartad. I mitten justerar man gastrycket med en insexskruv.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
Post Reply