BMW 316g - några ägare som lyckats få diagnos via uttaget?
-
- Posts: 37
- Joined: 2007-08-07, 15:48
- Location: Linköping
BMW 316g - några ägare som lyckats få diagnos via uttaget?
Min BMW 316g -97 beter sig synnerligen illa med oregelbundna misständningar, ryck och tjuvstopp. Tyvärr vill bilen inte prata med min PC via de mer standardiserade felkodavläsarna som finns på marknaden, så jag besökte märkesverkstaden (i Linköping) för att få lite hjälp med att hitta felet. Skruvandet gör jag själv, felkällan lär inte sitta i gasanläggningen.
På verkstaden sade de att just g-modellen krävde en särskild diagnosutrustning(!) pga att annan mjukvara använts under den bayeriska hemslöjdövningen i att gaskonvertera modellen, och att sådana grejer enbart finns i Stockholm, Göteborg, och Malmö. Den diagnostisering som de kunde erbjuda var oscilloskopmätning av de olika givare mm som är vanligaste felkällorna på e36-familjen, och då på löpande timräkning. Inte så lockande.
Jag tänker under inga omständigheter frakta bilen till storstäderna för en "riktig" felkodavläsning, så därför undrar jag ifall någon annan ägare av en 316g lyckats få ut några felkoder på egen hand med någon av de diagnosprogramvaror som finns på marknaden? Enligt vad jag har förstått är de flesta 316g för gamla för OBD2 och pratar något som heter ADS istället.
Tips är mycket välkomna.
På verkstaden sade de att just g-modellen krävde en särskild diagnosutrustning(!) pga att annan mjukvara använts under den bayeriska hemslöjdövningen i att gaskonvertera modellen, och att sådana grejer enbart finns i Stockholm, Göteborg, och Malmö. Den diagnostisering som de kunde erbjuda var oscilloskopmätning av de olika givare mm som är vanligaste felkällorna på e36-familjen, och då på löpande timräkning. Inte så lockande.
Jag tänker under inga omständigheter frakta bilen till storstäderna för en "riktig" felkodavläsning, så därför undrar jag ifall någon annan ägare av en 316g lyckats få ut några felkoder på egen hand med någon av de diagnosprogramvaror som finns på marknaden? Enligt vad jag har förstått är de flesta 316g för gamla för OBD2 och pratar något som heter ADS istället.
Tips är mycket välkomna.
Re: BMW 316g - några ägare som lyckats få diagnos via uttaget?
Hej Carl Burator,
Kul namn förresten...
Det måste gå med blink koder, det var om jag minns rätt ett lagkrav.
Det hela brukar gå till så att man kortsluter två stift ofta via ett diagnosuttag.
Och med detta börjar motorvarningslampan lysa / blinka.
Av dessa blinkningar kan man sedan läsa ut felkoder.
Tyvärr kan jag i övrigt inget om BMW men jag skulle nog leta på tyska sidor för att hitta mer info.
MVH
Kul namn förresten...
Det måste gå med blink koder, det var om jag minns rätt ett lagkrav.
Det hela brukar gå till så att man kortsluter två stift ofta via ett diagnosuttag.
Och med detta börjar motorvarningslampan lysa / blinka.
Av dessa blinkningar kan man sedan läsa ut felkoder.
Tyvärr kan jag i övrigt inget om BMW men jag skulle nog leta på tyska sidor för att hitta mer info.
MVH
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Zafira TNG 2009.
Re: BMW 316g - några ägare som lyckats få diagnos via uttaget?
Jag har kört både Carsoft 6,5 och BmW Inpa Edibas på min 316G, fast då i ABS systemet och Centralmodulen för felsökning av centrallåsen.
Kommer inte ihåg om jag testade DME motorstyrningen..
Kan tex vara nr 20 el 21 som strular. kam el vevaxelgivare.
se länk
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... ming_case/
för övrigt välkommen till www.autopower.se Skandinaviens största privata bilsajt för BMWägare.
Kommer inte ihåg om jag testade DME motorstyrningen..
Kan tex vara nr 20 el 21 som strular. kam el vevaxelgivare.
se länk
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... ming_case/
för övrigt välkommen till www.autopower.se Skandinaviens största privata bilsajt för BMWägare.
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
-
- Posts: 37
- Joined: 2007-08-07, 15:48
- Location: Linköping
Re: BMW 316g - några ägare som lyckats få diagnos via uttaget?
Hej Hasso, tack för informationen och länken!Hasso wrote:Jag har kört både Carsoft 6,5 och BmW Inpa Edibas på min 316G, fast då i ABS systemet och Centralmodulen för felsökning av centrallåsen.
Kommer inte ihåg om jag testade DME motorstyrningen..
Kan tex vara nr 20 el 21 som strular. kam el vevaxelgivare.
se länk
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... ming_case/
för övrigt välkommen till http://www.autopower.se Skandinaviens största privata bilsajt för BMWägare.
Jag hämtade bilen på verkstaden idag i samma skick som förut (visserligen utan kostnad också) eftersom de som befarat inte lyckades få den att prata med deras diagnosutrustning. Oscilloskopet hade inte plockat fram.
Jag har också misstänkt kam- eller vevaxelgivare eftersom det dels verkar vara vanliga felkällor och dels att jag tappar varvräknarsignal när det rycker extra illa. Tanken är att jag byter åtminstone kamgivaren på vinst och förlust eftersom det går att hitta sådana för kaffepengar.
Vad använder du för hårdvara mellan uttaget och datorn? Själv köpte jag en billig ELM327-baserad OBD-läsare för USB + adapter till 20-pin rund kontakt från dealextreme.com som även skulle hantera lite äldre protokoll, men med de grejerna indikerar den endast 12V matning i kabeln och ingen trafik överhuvudtaget. Kanske är det den lite taffliga mjukvaran som följde med som inte hanterar min bil, det är fullt möjligt. Däremot kommunicerar läsaren glatt med diverse andra "normala" bilar, men det är ju en annan femma
Det blir att testa Carsoft och se om det hjälper, vissa påstår också att läsare på vanliga serieporten är mer förlåtande än USB-dito.
Du har helt rätt i att Autopower är en magnifik kunskapsbank, och jag surfar ofta in där för tips (vilket är allt oftare eftersom bilen börjar åldras märkbart nu). Tyvärr verkar det som att man endast kan regga sig och posta som betalande medlem numera, eller har jag sett galet?
/CB
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79
Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79
Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Re: BMW 316g - några ägare som lyckats få diagnos via uttaget?
http://www.one-stop-electronics.com/sho ... egory_id=1
Jag har köpt flertalet Carsoft 6,5 och BMW Inpa Eidbas interface direkt från tillverkaren i Kina ovan.
USBadaptrar funkar väldigt sällan 1 av 50 kanske, seriell port är det som gäller.
ska testköra kommer som sagt inte ihåg om jag körde DME koder på Gasarn.
Jag har köpt flertalet Carsoft 6,5 och BMW Inpa Eidbas interface direkt från tillverkaren i Kina ovan.
USBadaptrar funkar väldigt sällan 1 av 50 kanske, seriell port är det som gäller.
ska testköra kommer som sagt inte ihåg om jag körde DME koder på Gasarn.
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
-
- Posts: 37
- Joined: 2007-08-07, 15:48
- Location: Linköping
Re: BMW 316g - några ägare som lyckats få diagnos via uttaget?
Tack, jag ska botanisera lite där så länge!
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79
Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79
Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Re: BMW 316g - några ägare som lyckats få diagnos via uttaget?
http://www.autopower.se/galleriet/galle ... 749_S6.jpg
Carsoft funkar tydligen att köra DME diagnos med. Motorstyrningen har samma beteckning 1.7.3 som övriga- M43.
De som svarar modul not respond på är utrustning som inte finns på bilen.
Men BMW Inpa Eidabas dvs BMWs eget diagnosprogram ville inte kommunicera med bilens DME, mer än Airbag och ABS och EWS
Jag har ett extra interface av Carsoft liggande som följde med en BMW 540 jag köpte i höstas tillfälligt, det som saknas är den seriella standardkabeln från interfacet till datorn med det finns på Clas i sjön, de kablarna tar tydligen lite stryk jag har bytt ut ett par av originalkablarna tidigare på de jag använt. Mjukvaran finns också.
email Hasso@autopower.se
Carsoft funkar tydligen att köra DME diagnos med. Motorstyrningen har samma beteckning 1.7.3 som övriga- M43.
De som svarar modul not respond på är utrustning som inte finns på bilen.
Men BMW Inpa Eidabas dvs BMWs eget diagnosprogram ville inte kommunicera med bilens DME, mer än Airbag och ABS och EWS
Jag har ett extra interface av Carsoft liggande som följde med en BMW 540 jag köpte i höstas tillfälligt, det som saknas är den seriella standardkabeln från interfacet till datorn med det finns på Clas i sjön, de kablarna tar tydligen lite stryk jag har bytt ut ett par av originalkablarna tidigare på de jag använt. Mjukvaran finns också.
email Hasso@autopower.se
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
-
- Posts: 37
- Joined: 2007-08-07, 15:48
- Location: Linköping
Re: BMW 316g - några ägare som lyckats få diagnos via uttaget?
Kanske dags för en update ifall någon annan BMW-ägare skulle vara intresserad:
Efter många om och men har jag lyckats få bilen att släppa ifrån sig felkoder från motorstyrningen / DME, och det pekar mot kamaxelgivaren precis som Hasso och i princip alla andra jag frågat (utom verkstaden förstås) misstänkt.
Motorstyrningen verkar rensa felkoden själv i vissa fall, så det var inte förrän jag körde en diagnos direkt efter att motorn stannat av sig själv vid ett tillfälle som det gick att läsa ut något.
Jag ska beställa en ny så får vi se om det är hela lösningen.
Efter många om och men har jag lyckats få bilen att släppa ifrån sig felkoder från motorstyrningen / DME, och det pekar mot kamaxelgivaren precis som Hasso och i princip alla andra jag frågat (utom verkstaden förstås) misstänkt.
Motorstyrningen verkar rensa felkoden själv i vissa fall, så det var inte förrän jag körde en diagnos direkt efter att motorn stannat av sig själv vid ett tillfälle som det gick att läsa ut något.
Jag ska beställa en ny så får vi se om det är hela lösningen.
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79
Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79
Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
-
- Posts: 37
- Joined: 2007-08-07, 15:48
- Location: Linköping
Re: BMW 316g - några ägare som lyckats få diagnos via uttaget?
Nu är kamgivaren bytt, jobbet tog drygt en timme och det besvärligaste momentet var att få loss en liten spröd kabelkanal i plast utan att ha sönder den. Jobbet torde gå ännu snabbare på en bensinare eftersom diverse slangar till gasanläggningen sitter lite ivägen för verktygen.
Med ny kamgivare har motorns uppförande på tomgång blivit betydligt stabilare. Tidigare låg tomgången vid gasdrift ca 200 rpm högre än när bensinen var inkopplad, nu ligger den på ca 700 rpm oavsett bränsle.
Tyvärr har inte den ryckiga gången försvunnit, möjligen har den minskat lite. Rycken verkar fortfarande hänga ihop med förlust av varvtalssignal eftersom varvräknaren dippar mer än vad som är fysiskt möjligt när man kör i jämn fart. Fortfarande är ryckandet oberoende av bränsleval, så jag tänker fortsätta att utgå från att det handlar om ett elfel eller något av de allmänna styrdonen och komponenterna för tändning. Det blir att försöka locka fram fler felkoder och förmodligen använda lite traditionella mätinstrument som komplement till datorn.
Med ny kamgivare har motorns uppförande på tomgång blivit betydligt stabilare. Tidigare låg tomgången vid gasdrift ca 200 rpm högre än när bensinen var inkopplad, nu ligger den på ca 700 rpm oavsett bränsle.
Tyvärr har inte den ryckiga gången försvunnit, möjligen har den minskat lite. Rycken verkar fortfarande hänga ihop med förlust av varvtalssignal eftersom varvräknaren dippar mer än vad som är fysiskt möjligt när man kör i jämn fart. Fortfarande är ryckandet oberoende av bränsleval, så jag tänker fortsätta att utgå från att det handlar om ett elfel eller något av de allmänna styrdonen och komponenterna för tändning. Det blir att försöka locka fram fler felkoder och förmodligen använda lite traditionella mätinstrument som komplement till datorn.
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79
Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79
Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
-
- Posts: 37
- Joined: 2007-08-07, 15:48
- Location: Linköping
Re: BMW 316g - några ägare som lyckats få diagnos via uttaget?
Ett byte av vevaxelgivare löste problemet, och bilen går nu bättre än någonsin i min ägo. Gasresponsen har blivit bättre och det verkar även som bränsleförbrukningen gick ner en liten aning. När man kör på gas är det en helt annan ton i motorn än tidigare, gången låter friskare helt enkelt.
Kam- och vevaxelgivare köptes från Worldcarparts i England som med hjälp av chassinummer plockade fram kompatibla delar till min 97:a.
Kamgivaren: http://www.worldcarparts.co.uk/CarParts ... fault.aspx
Vevgivaren: http://www.worldcarparts.co.uk/CarParts ... fault.aspx
Enda tricket med de piratdelarna är att de har aningen grövre kablar än original. Detta innebär att sladdarna inte passar längre i en liten kabelkanal av plast som håller undan dem från generatorremmen. Med hjälp av ett par buntband röjer man undan det problemet.
Edit: Efter ett par tankar är det helt klart att bränsleförbrukningen gått ner (framför allt på gas, närmare 5% mindre än förut). Min gissning är att gamla givaren/givarna varit oprecisa och helt enkelt medfört svajande tändinställning.
Kam- och vevaxelgivare köptes från Worldcarparts i England som med hjälp av chassinummer plockade fram kompatibla delar till min 97:a.
Kamgivaren: http://www.worldcarparts.co.uk/CarParts ... fault.aspx
Vevgivaren: http://www.worldcarparts.co.uk/CarParts ... fault.aspx
Enda tricket med de piratdelarna är att de har aningen grövre kablar än original. Detta innebär att sladdarna inte passar längre i en liten kabelkanal av plast som håller undan dem från generatorremmen. Med hjälp av ett par buntband röjer man undan det problemet.
Edit: Efter ett par tankar är det helt klart att bränsleförbrukningen gått ner (framför allt på gas, närmare 5% mindre än förut). Min gissning är att gamla givaren/givarna varit oprecisa och helt enkelt medfört svajande tändinställning.
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79
Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79
Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Re: BMW 316g - några ägare som lyckats få diagnos via uttaget?
Notera att det är rena lotteriet att köpa givare , sensorer , kam,vevaxel, ABS, DSC, till BMW annat än från BMW.
Tyvärr är det så, men folk världen över har slitit sitt hår i förtvivlan på felaktig "piratgivare".
Har tyvärr ingen förklaring till detta men det är ändå ett faktum.
Tyvärr är det så, men folk världen över har slitit sitt hår i förtvivlan på felaktig "piratgivare".
Har tyvärr ingen förklaring till detta men det är ändå ett faktum.
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
-
- Posts: 37
- Joined: 2007-08-07, 15:48
- Location: Linköping
Re: BMW 316g - några ägare som lyckats få diagnos via uttaget?
Helt riktigt, man kan inte vara 100% säker på någonting när man köper piratgrejer (åtminstone inte när man inte har referenser från andra för en specifik s.k. OEM-tillverkare).
Nu hade jag tur med mina givare, men har istället i efterhand upptäckt att en piratslutdämpare jag monterade för några år sedan inte varit särskilt optimerad för bilen - nu när den gick sönder dök några hästar till upp...
Nu hade jag tur med mina givare, men har istället i efterhand upptäckt att en piratslutdämpare jag monterade för några år sedan inte varit särskilt optimerad för bilen - nu när den gick sönder dök några hästar till upp...
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79
Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79
Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Re: BMW 316g - några ägare som lyckats få diagnos via uttaget?
Jag handlade ett nytt avgassystem från http://www.fixabildelar.se/ för 1100 spänn, det första var dock felaktigt gav ett resonansljud som inte alls var trevligt, de skickade en nytt på tre dagar med retursedel till det felaktiga.
Det nya lät helt OK (Polska Ferozz) som tillverkar dock fick jag värma lite och knäcka om det nya för det låg för nära tvärbalken. Lite sportigt ljud dock, men det står man gärna ut med, det är ju en BMW
Dock så uppvägde det trevlig bemötandet och snabb service besväret med det extra bytet.
Det nya lät helt OK (Polska Ferozz) som tillverkar dock fick jag värma lite och knäcka om det nya för det låg för nära tvärbalken. Lite sportigt ljud dock, men det står man gärna ut med, det är ju en BMW
Dock så uppvägde det trevlig bemötandet och snabb service besväret med det extra bytet.
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749