Navigator

Diskutera fritt. Plats för Köp&Sälj.
Post Reply
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Navigator

Post by torkel »

Tänkte investera i en navigator för att kunna hitta till tankställena. Jag vill inte ha något fancy schmancy, utan en enkel pryl jag kan använda vid mina ytterst sporadiska långresor där man enkelt kan mata in koordinaterna till alla gastankställen. Några erfarenheter?
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Jag kan rekommendera att använda en handdator med inbyggd GPS. Fördelen är att man är flexibel och kan lägga in vilken programvara som helst. Tomtom6 för bilnavigering, Fugawi eller Oziexplorer för sjökort eller skogskartor. Jag har den till bilåkande, segling och för cykel- och skidåkning i skogen.

En handdator med GPS kan kosta 3000 och Tomtom en dryg tusenlapp.

Jag har aldrig haft en navigator, så jag vet inte riktigt hur det fungerar med att lägga in waypoints på sådana. Däremot har jag ordnat en fil med alla gastankställen i Sverige (till Tomtom) som man enkelt kan lägga in i sin handdator. Jag har inte letat efter koordinater utomlands, men det borde ju inte vara omöjligt att hitta.

I den här tråden finns tankställen för tomtom:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=154

Det finns väl en viss risk att min rekommendation faller in under fancy schmancy, men jag tipsar om det ändå.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Hitta tankställen

Post by larfor »

Om man inte behöver vara high-tech så kanske man kan nöja sig med vanliga kartböcker. Via http://www.fordonsgas.se kan du köpa en kartbok för 50 kr som visar alla tankställen med detaljerade kartor.
Iderot
Posts: 3
Joined: 2007-02-17, 23:15
Location: Bohus-Björkö

Post by Iderot »

Om man skaffar en GPS så tänk på att den skall kunna sortera favoriter/Points of Interest i kategorier. Det är enda sättet om man vill få GPS'en att tala om var närmaste tankställe för gas ligger.
Min egen GPS klarar inte detta, så jag kan visserligen lägga in alla tankställen, men får nog ha en översiktskarta med mig för att kunna välja närmaste ställe.
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Jag har en TomTom One Europe.Den är suveränt bra och smidig i formatet. Den kan jag varmt rekommendera!

Säljs för närvaranade för 299 Euro här nere.

Det är jättelätt att lägga in egna kategorier POI, jag har t.ex. skapat gasmackar som en egen kategori.

Vill jag hitta närmsta gasmack klickar jag bara följande steg:
"navigera till..." - "intressepunkt" - "intressepunkt nära dig" - "gasmackar"

sen kommer listan med gasmackar upp i ordning närmast > längs bort.

Det är mycket lätt att lägga in punkter baserat på adress, koordinater eller aktuell position.

Givetvis kunde jag inte låta bli att köpa till positionerna på alla fartkameror i Europa, och det var en bra investering! Det har räddat mig ett antal gånger!

Nu ska jag bara försöka få in anders fil samt filen över tysklands mackar, inför semesterresan.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
Post Reply