2 år för tillstånd och 1 år att bygga en biogaspump

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

2 år för tillstånd och 1 år att bygga en biogaspump

Post by avozetta »

Nog för att jag visste att det tar lite tid men 3 år :shock: :shock: :shock: för att få en ny biogaspump på plats är ju helt sjukt, inte konstigt det går så trögt med utbyggnaden.
Läs vidare om detta och mycket annat kring biogas i Stockholm, http://www.nacka.se/web/politik_organis ... iogas.aspx

Tillståndsprövningen måste man ju göra något åt!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: 2 år för tillstånd och 1 år att bygga en biogaspump

Post by Fred »

Det är ju inte konstigt att tillgången släpar efter efterfrågan!! Som du skriver, det måste gå att få ned tiden för tillstånd annars kommer det aldrig lösa sig. Jag ställer mig två frågor:

1. Hur många ansökningar existerar som ligger inom tvåårsperioden?

2. Krävs det två år för att få tillstånd även för att uppgradera befintliga anläggningar?

Svaret på dessa frågor kan ge en bild av hur den närmaste framtiden kommer te sig för oss här i Stockholm.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Limpan
Posts: 10
Joined: 2010-03-26, 21:17

Re: 2 år för tillstånd och 1 år att bygga en biogaspump

Post by Limpan »

Jag har haft den oturen i livets lotteri att jag är född och uppvuxen i Nacka kommun, "fel" sida Skurubron dessutom. :?

Nu är inte jag någon tillståndsfilur på någon myndighet, men min intuition säger mig att det säkert tar lika lång tid för en "vanlig pump". Vad som behövs är råg i ryggen och en näve i bordet. Jag tror det gått fortare om staten grundade ett bränslebolag som byggde ut nätet särskilt längs riks- och europavägar. Lite som Apoteket och Systembolaget har lagstadgat "socialt ansvar" att finnas på samtliga centralorter. Sedan när det är klart kan man sälja ut det med vinst eller förlust, beroende på hur man är lagd.
Marknaden tycker om att åka bandvagn, som man kan säga på utrikiska. Så det gäller att tillhandahålla en katalysator.
Post Reply