Stockholmselände!
Re: Stockholmselände!
Jag fick förklarat för mig hur pumpsystemet är uppbyggt för ett tag sedan. Lite förenklat är det så att när ett nytt flak kopplas in så har gasflaskorna ett tryck på drygt 200 bar. När sedan trycket sjunker i flaket jobbar en kompressor upp trycket i en mellantank som står inne i det lilla grå huset. Mao kan trycket i flaket ligga väldigt lågt men trycket i pumpen ändå ligga högt. Detta gäller dock bara om kompressorn hunnit pumpa upp trycket i mellantanken. Kompressorerna är inte konstruerade för att få upp trycket i mellantanken speciellt fort så när läget är som det är nu i Stockholm, att pumpen används ofta eller än värre att bilar står på kö och tankar efter varandra, så hinner trycket aldrig komma upp i mellantanken och tankningen tar väldigt lång tid.
Slutsatsen man kan dra av detta är att om man har möjlighet så ska man passa på att tanka vid tider på dygnet när det är få som tankar. Då har kompressorn tid att få upp trycket även om det är lågt tryck i flaket.
Mvh
/Fred
Slutsatsen man kan dra av detta är att om man har möjlighet så ska man passa på att tanka vid tider på dygnet när det är få som tankar. Då har kompressorn tid att få upp trycket även om det är lågt tryck i flaket.
Mvh
/Fred
Re: Stockholmselände!
Ja, det bekräftar ju min uppfattning. "Trycket" kan alltså vara uselt trots att flaket är långtifrån tomt. Jag försöker oftast tanka på Haga Norra på söndagkvällar och tidigare har det funkat kanon, men nu verkar det vara kö i princip dygnet runt 7 dagar i veckan där..Kompressorerna är inte konstruerade för att få upp trycket i mellantanken speciellt fort så när läget är som det är nu i Stockholm, att pumpen används ofta eller än värre att bilar står på kö och tankar efter varandra, så hinner trycket aldrig komma upp i mellantanken och tankningen tar väldigt lång tid.
Re: Stockholmselände!
Bromma har blivit successivt värre under våren. Jag har vid ett par tillfällen inte fått full tank senaste tiden pga dåligt tryck. Och så är det köer. Sopbilar, taxibilar och en och annan privatbilist. Jag har kört Passat Ecofuel i ett drygt år, och var toknöjd fram till någon gång i vintras. I takt med att Taxi Stockholm fått sina leveranser av gasbilar har det bara blivit värre och värre.cpalm wrote:En annan reflektion är att tillgängligheten på gas inte riktigt avspeglar ett annat stort problem, som jag själv upplever har blivit riktigt förj-vligt sista tiden, och det är köerna vid pumparna. Det känns uppenbart att Haga Norra kroknar vid kontinuerlig tankning vilket leder till dåligt tryck trots att det finns gas = 15-20 minuter per tankning + att det bara går att tanka på ett munstycke = mer kö. Så själva gasbristen är inte den enda faktorn. Ni som tankar i Bromma, upplever ni samma sak?
Det har ju tidigare talats från AGA-håll om ett kompressorbyte i Haga Norra och det låter ju rimligt att det är en för klen kompressor som orsakar detta fenomen. Vi kanske kan skramla till en ny kompressor?
Ibland ångrar jag mitt val av tjänstebil. Hade Toyota Prius tidigare men ville satsa på gas eftersom det skulle vara miljövänligare. Så här långt har jag kunna tanka gas genom att tanka ofta i stället för att vänta tills det är nästan slut. Känns rätt ineffektivt men funkar då jag bor på Ekerö och passerar Bromma dagligen. Nä, skärpning både politiker och andra aktörer. Annars blir det nog något annat när leasing-kontraktet går ut om två år. En laddhybrid kanske?
Re: Stockholmselände!
.....det har varit himmelrike sista veckorna att flänga söderut i jobbet. Har tankat 3 gånger i Mjölby och 3 gånger i Nyköping. Ingen kö och sjukt bra tryck och snabb tankning samtliga gånger.... Är det så det SKA fungera alltså.
Aga borde nog prata lite med Svensk Biogas om hur gaspumpar ska designas.
Aga borde nog prata lite med Svensk Biogas om hur gaspumpar ska designas.
Passat Ecofuel DSG '09
Re: Stockholmselände!
Tyvärr spelar det ingen roll vad man har för pump...finns det ingen gas så kan ingen pump i världen fylla tankarna...
Re: Stockholmselände!
Nej, det var väl främst logistik och gasförsörjning jag tänkte på.
....även om faktiskt även påfyllningsmekanism och tryckmätning verkar vara klart bättre implementerad i Svensk biogas pumpar. De har gått över till ett system som först mäter upp under en kort "burst" så att säga och sedan fyller i rasande fart. Måste ju vara något annan mät- och kompressionsteknik.
....även om faktiskt även påfyllningsmekanism och tryckmätning verkar vara klart bättre implementerad i Svensk biogas pumpar. De har gått över till ett system som först mäter upp under en kort "burst" så att säga och sedan fyller i rasande fart. Måste ju vara något annan mät- och kompressionsteknik.
Passat Ecofuel DSG '09
Re: Stockholmselände!
Jo visst har vi östgötar det ganska bra förspänt med biogasförsörjningen, men även svensk biogas pumpar med ledning direkt till produktionsanläggningen kan bli långsamma och ge dåligt tryck när belastningen är hög och den lokala kompressorn inte hinner bygga upp fullt tryck mellan tankningarna.henrico wrote:Nej, det var väl främst logistik och gasförsörjning jag tänkte på.
....även om faktiskt även påfyllningsmekanism och tryckmätning verkar vara klart bättre implementerad i Svensk biogas pumpar. De har gått över till ett system som först mäter upp under en kort "burst" så att säga och sedan fyller i rasande fart. Måste ju vara något annan mät- och kompressionsteknik.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: Stockholmselände!
Hur är läget i Stockholm just nu tycker ni?
Igår skulle jag tanka diesel på Statoil i Sköndal. Köerna till gasen var då ca 6-8 bilar. De blockerade då minst en annan pump vilket gjorde att det var väldigt trångt.
Igår skulle jag tanka diesel på Statoil i Sköndal. Köerna till gasen var då ca 6-8 bilar. De blockerade då minst en annan pump vilket gjorde att det var väldigt trångt.
Re: Stockholmselände!
Ja, du Primus, det funkar ungefär lika bra som vanligt, d.v.s. inte alls, http://www.svd.se/naringsliv/motor/bili ... 031305.svd
Bilister i Stockholm kokar – men inte på grund av värmen.
Det finns inget bränsle för gasdrivna bilar.
– Bristen på gas är ett superproblem, säger Motormännens Mikael Höög.
Re: Stockholmselände!
Vi får hoppas att utfästelsen från AGA:s Roger Andersson i slutet av artikeln uppfylls:
"Men nu under hösten ska kapaciteten fördubblas i Stockholm. Det ska bli fler mackar och vi tar in naturgas i blandningen. Det ska bli mycket bättre i höst, lovar Roger Andersson. "
"Men nu under hösten ska kapaciteten fördubblas i Stockholm. Det ska bli fler mackar och vi tar in naturgas i blandningen. Det ska bli mycket bättre i höst, lovar Roger Andersson. "
Opel Zafira CNG -08
Re: Stockholmselände!
Efter att ha erfarit stockholmseländet då jag passerade under semestern så måste jag ge en eloge till er som har tålamod att köra gasbil i huvudstaden.
Jag känner mig bortskämd, här i Jönköping har jag behövt köa till pumpen en gång på ett år och 1000 mil med gasbil.
Jag hoppas verkligen att det pågår utbyggnad av kapaciteten...
Jag känner mig bortskämd, här i Jönköping har jag behövt köa till pumpen en gång på ett år och 1000 mil med gasbil.
Jag hoppas verkligen att det pågår utbyggnad av kapaciteten...
kör Volvo V70 bi-fuel -07
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Re: Stockholmselände!
Stockholm är liksom lite större än Jönköping.
Dessutom har Stockholm många renhållningsfordon och SL-bussar som också drivs på biogas och har 'förkörsrätt' till de kvantiteter som finns. Hade man t.ex. kört elbussar i stället på några linjer så hade biogasen räckt till privatbilisterna utan några köer.
mvh/track_snake
Dessutom har Stockholm många renhållningsfordon och SL-bussar som också drivs på biogas och har 'förkörsrätt' till de kvantiteter som finns. Hade man t.ex. kört elbussar i stället på några linjer så hade biogasen räckt till privatbilisterna utan några köer.
mvh/track_snake
Re: Stockholmselände!
Tänkte att jag skulle redovisa lite korrespondens jag haft med Statoil. (Jag har fått OK av Sofia att publicera det här.)
Svaret dröjde lite på grund av semestertiderna:
Hoppas också att vi snart får se Sofias första inlägg här!
Hej Sofia!
Jag läste nyss artikeln på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... Sveriges+n
om era planer på två nya tankställen för gas i Stockholm. Detta var mycket glädjande eftersom vi behöver många fler gaspumpar i Stockholmsområdet! Dock har jag några frågor.
Vilken Statoilstation avser ni när ni skriver Täby? Är det den vid badmintonhallen (Marknadsvägen), Täby Kyrkby eller den nya som byggs i Arninge?
Vilka datum beräknar ni att öppna dessa två tankställen?
Hur ska ni säkerställa tillgången på gas? Gasbristen i Stockholm är ju beklämmande och tyvärr inget som löses genom att bygga fler tankställen.
Jag applåderar er satsning och vill uttrycka min förhoppning att politikerna tar sitt ansvar och ser till att underlätta för en utbyggd gasinfrastruktur!
Slutligen vill jag tipsa om Sveriges största forum för gasbilister: http://www.forumgas.se Vi som är aktiva där skulle gärna se att representanter från respektive gasleverantör fanns med där och kunde svara på de frågor som ständigt uppkommer. Både AGA och EON har bjudits in men inte gjort sig tillkänna...kan Statoil bli ett föredöme?
Med vänliga hälsningar
/Fred (gasbilist sedan vintern 2008)
Svaret dröjde lite på grund av semestertiderna:
Inga omstörtande nyheter angående gastillgången men ändå trevligt att få reda på exakt placering av en kommande pump samt ett datum att hoppas på.Hej Fred,
Ber om ursäkt att ett svar har dröjt. Jag har varit på semester ett par veckor.
Kul att höra att du uppskattar vår utökning av tankställen för fordonsgas.
I Täby kommer vi att öppna på Statoil Täby Galopp (Marknadsvägen 303). Planerat startdatum är 15 december. Samma datum gäller för tankstället på vår station i Upplands Väsby.
Vi är väl medvetna om att tillgången på gas (naturgas och biogas) är avgörande. Utan gas spelar det ju ingen roll hur många nya tankställen vi öppnar. AGA, som är vår samarbetspartner avseende fordonsgas, kommer redan under sensommaren 2010 få in mer biogas från en nyöppnad anläggning i Katrineholm som producerar gas från grisgödsel. AGA bygger även en LNG back-up som är en kombinerad tankstation för sopbilar och flakfyllning. Den kommer att stå klar i september. Man arbetar självklart också med att säkra och öka tillgången även i ett längre perspektiv.
Tack för tipset - jag ska kolla in forumgas.se!
Vänliga hälsningar
Sofia Sjöström
Hoppas också att vi snart får se Sofias första inlägg här!
Last edited by Fred on 2010-08-25, 21:56, edited 1 time in total.
Stockholmselände!
Oj! Gas i Årsta och ingen kö... Måste nästan kila in och köpa en trisslott...
Passat Ecofuel DSG '09
Re: Stockholmselände!
Jag tycker gasläget under sommarmånaderna förbättrats för mig som bor i södra Stockholm. Tankade t ex ikväll återigen i Sköndal utan några problem.
Opel Zafira CNG -08
Stockholmselände!
Dock tycker jag inte problemet i sommar varit lika mycket slut på gas som att det varit enorma köer. Jag har flera gånger kommit till Årsta och det har varit mer än sex bilar i kö... Mestadels taxi förstås.
....att sedan Hammarby Sjöstad inte fungerat på hela sommaren är ju tråkigt - men de ska tydligen få uppgraderad pump och kompressor i september... Man kan ju hoppas!
....att sedan Hammarby Sjöstad inte fungerat på hela sommaren är ju tråkigt - men de ska tydligen få uppgraderad pump och kompressor i september... Man kan ju hoppas!
Passat Ecofuel DSG '09
Re: Stockholmselände!
Tack för upplysande tråd!!!
Jag håller på att utvärdera vilken bil att välja som tjänstebil och hade fastnat för MB B180 NGT.
Eftersom jag bor i Stockholm känns det uteslutet nu, då jag skulle vilja köra på gas.
Då är det smartare att välja en snål dieselbil istället för att behöva köra gasbilen på bensin huvudsakligen, vilket skulle kosta mer både i utsläpp/pengar.
Kanske är läget bättre om 2-3 år i Stockholm men nu känns det för vågat med gasbil, tyvärr! Jag hade sett fram emot det faktiskt
Jag håller på att utvärdera vilken bil att välja som tjänstebil och hade fastnat för MB B180 NGT.
Eftersom jag bor i Stockholm känns det uteslutet nu, då jag skulle vilja köra på gas.
Då är det smartare att välja en snål dieselbil istället för att behöva köra gasbilen på bensin huvudsakligen, vilket skulle kosta mer både i utsläpp/pengar.
Kanske är läget bättre om 2-3 år i Stockholm men nu känns det för vågat med gasbil, tyvärr! Jag hade sett fram emot det faktiskt
Re: Stockholmselände!
Som tjänstebil har man ju nu dessutom problemet att man inte vet vad som händer med sänkningen av förmånsvärde efter 1/1-2012. Själv köpte jag min Ecofuel i april förra året, så det påverkar mig väldigt lite, men det är ju helt klart, finns det ingen ekonomisk morot så blir det nog diesel för mig nästa gång med tanke på gasbilens ~20% högre inköpskostnad, 3 ggr högre tankningsfrekvens och bristen på gas/mackar.
...sen tycker jag nog att det känns som situationen blir ljusare... Jag har nog inte kört min bil på bensin mer än 5-10% av mina mil, men då har jag varit ganska duktig på att "jaga" gas också.
...sen tycker jag nog att det känns som situationen blir ljusare... Jag har nog inte kört min bil på bensin mer än 5-10% av mina mil, men då har jag varit ganska duktig på att "jaga" gas också.
Passat Ecofuel DSG '09
Re: Stockholmselände!
Mycket ligger i "pipe line" (no pun intended) också när det gäller Stockholm. En massa satsningar är flaggade...men sen vet man ju aldrig vad som blir realitet och inte, men jag måste nog säga att jag känner mig försiktigt optimistisk. De två största, som jag ser det, är Käppala som får bort många bussar, och depån men flytande gas i Älvsjö (?) för sopbilarna. När bussar och sopbilar försvinner från de publika pumparna kommer situationen förbättras avsevärt!
Mvh
/Fred
Mvh
/Fred
Re: Stockholmselände!
Angående förmånsvärdet på gasbilar efter 2012 så säger ju nu iaf Alliansen att de ska ha en hög premie även för biogasbilar. Vi får väl alla rösta blått om några veckor och se till att vi får behålla avdragsrätten! (Sådärja, nu fick man in lite valpropaganda också)henrico wrote:Som tjänstebil har man ju nu dessutom problemet att man inte vet vad som händer med sänkningen av förmånsvärde efter 1/1-2012. Själv köpte jag min Ecofuel i april förra året, så det påverkar mig väldigt lite, men det är ju helt klart, finns det ingen ekonomisk morot så blir det nog diesel för mig nästa gång med tanke på gasbilens ~20% högre inköpskostnad, 3 ggr högre tankningsfrekvens och bristen på gas/mackar.
...sen tycker jag nog att det känns som situationen blir ljusare... Jag har nog inte kört min bil på bensin mer än 5-10% av mina mil, men då har jag varit ganska duktig på att "jaga" gas också.
http://www.teknikensvarld.se/kronikor/1 ... /index.xml
Min känsla är också att det varit mycket bättre med gastillgången under sommaren, jag har inte kört på bensin alls på länge. Vi får hoppas att det håller i sig.
Mvh/
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
Re: Stockholmselände!
Håller på att bli galen av allt köande och taxichaffissar som är självutnämnda pumpfurstar och ser till så bara en pump används. Snacka om kapacitetsbrist när det bara går att använda en pump i taget. Se till att få användbara doningar på tankställena så köerna minskar. Mitt tålamod är slut. Längtar efter en BMW 320 d xdrive. Den kommer nog snart.
Hälsningar
Janne . V70 Bi-fuel -06.
Janne . V70 Bi-fuel -06.
Re: Stockholmselände!
De rödgröna har också kommit med förslag om att förmånsvärdet ska bestå. Deras helhetssyn på både miljöbilar och miljön är betydligt bättre än alliansen, bl a fann Naturskyddsföreningen vid en utvärdering av riksdagspartiernas miljöpolitik att de rödgröna var betydligt bättre än alliansen och att av de enskilda parterna var Mp bäst och M klart sämst (http://www.dn.se/debatt/moderaterna-har ... -1.1158958).JohanF wrote:
Angående förmånsvärdet på gasbilar efter 2012 så säger ju nu iaf Alliansen att de ska ha en hög premie även för biogasbilar. Vi får väl alla rösta blått om några veckor och se till att vi får behålla avdragsrätten! (Sådärja, nu fick man in lite valpropaganda också)
http://www.teknikensvarld.se/kronikor/1 ... /index.xml
Last edited by Sven on 2010-08-28, 20:33, edited 1 time in total.
Opel Zafira CNG -08
Re: Stockholmselände!
Njae, nu är du ute och cyklar Sven... Naturskyddföreningen != Naturvårdsverket... Naturskyddsföreningen är ungefär lika opartisk som LO är i arbetsfrågor och fick ju oerhört mycket mothugg mot den debattartikeln.Sven wrote: De rödgröna har också kommit med förslag om att förmånsvärdet ska bestå. Deras helhetssyn på både miljöbilar och miljön är betydligt bättre än alliansen, bl a fann Naturvårdsverket vid en utvärdering av riksdagspartiernas miljöpolitik att de rödgröna var betydligt bättre än alliansen och att av de enskilda parterna var Mp bäst och M klart sämst (http://www.dn.se/debatt/moderaterna-har ... -1.1158958).
Jag tycker inte något parti har en trovärdig miljöpolitik. Det saknas satsningar på långsiktighet och framförallt hållbara rabatter som inte ändras hela tiden som gör det omöjligt att veta vad man ska satsa på för uppvärmning av hus eller drivmedel för bilar t.ex..
Passat Ecofuel DSG '09
Re: Stockholmselände!
Henrico, du har helt rätt i att jag skrev fel. Jag tänkte dock på Naturskyddsföreningen, men skrev i hastigheten fel. Jag ändrar i inlägget.
Opel Zafira CNG -08