Auto Motor & Sport 4 / 2007

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Auto Motor & Sport 4 / 2007

Post by Johan »

I AMS som finns ute i handeln just nu så har de en redovisning av ett E85-avgastest som de utfört. Har just köpt tidningen (förmodligen enda papperstidningen som jag köper i år).

Det som förvånar mig är att E85-bilarna (i detta fall en SAAB 9-5) har högra utsläpp av koloxid, kolväten och aldehyer vid alla temperaturer (markant högre utsläpp vid kallstarter).
NOx-arna var glädjande nog lägre dock.

Svårt att dra några direkta slutsatser av testet eftersom man, framförallt när det gäller HC, inte vet exakt vad det är.
Aldehyderna är en väldigt otrevlig joker - vars hälsovådliga effekter av det som släpps ut av E85 snart blir kända.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Är inte lika förvånad, har sett liknande typer av testresultat för E85 bilar förut.

Tråkigt, för 9-5 2,3 BioPower är nog körmässigt den roligast alternativbränslebilen på marknaden just nu.

Vartfall är just reningsgraden, kombinerat med att biogasen är koldioxidneutral, anledningen till att jag intresserat mig för Biogas som alternativbränsle. Försöker kolla på olika biogas bilar på marknaden för att se vilka som kan uppfylla mina krav inför nästa byte av bruksbil, utbudet är dock fortfarande begränsat.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Auto Motor & Sport 4 / 2007

Post by track_snake »

Johan wrote:I AMS som finns ute i handeln just nu så har de en redovisning av ett E85-avgastest som de utfört. Har just köpt tidningen (förmodligen enda papperstidningen som jag köper i år).

Det som förvånar mig är att E85-bilarna (i detta fall en SAAB 9-5) har högra utsläpp av koloxid, kolväten och aldehyer vid alla temperaturer (markant högre utsläpp vid kallstarter).
NOx-arna var glädjande nog lägre dock.

Svårt att dra några direkta slutsatser av testet eftersom man, framförallt när det gäller HC, inte vet exakt vad det är.
Aldehyderna är en väldigt otrevlig joker - vars hälsovådliga effekter av det som släpps ut av E85 snart blir kända.
--------------------------------
Nja. Det är ju välkänt att förbränning av etanol kan ge upphov till aldehyder. Dock lär det mest vara acetaldehyd när det gäller etanol som är en relativt ofarlig förorening.

Betydligt värre är det med små mängder etylnitrit som kan bildas (etylnitrit är kraftigt mutagent) med E85 som bränsle.

När det gäller aldehyder är formaldehyd mycket värre än acetaldehyd. Formaldehyd, HCHO, är också starkt mutagent. Det bildas om metanol eller metanolblandningar används som bränsle.

/track_snake
Post Reply