Biogas i Boden
Biogas i Boden
Bo i Boden o köp en biogas bil så får du 800m3 av kommunen! Det tycker jag är skit bra!
Jag har tipsat kommunen om Bodens exempel med gratis gas eller Östersunds exempel med miljöbilspremie, men svaret jag fick var att det är inget för Skellefteå. Man vill inte "sponsra" några enstaka privatbilister. Verkar som man har svårt att fatta att man måste locka med något för att få folk i gemen att gå över till gasdrift. Om det nu är det man vill...Sven wrote:Lysande! För oss i Stockholm skulle det erbjuda en ytterligare miljöbilspremie på nästan 10 000 kr. Heja Boden!
Kanske något för Skellefteå att ta efter?
Det planeras att byggas en ny pumpstation där man ska kunna tanka med vanliga kredit- och bankkort. För att tanka på den nuvarande måste man ansöka om ett speciellt kort hos kommunen.Nedlund wrote:Hallo kjelle! Vet du varför det inte går o tanka med ett vanligt visakort eller liknade i Skellefteå?
Varför man har den ordningen vet jag inte, men jag gissar att eftersom det bara var kommunens fordon som kunde tanka i början så fortsatte man med samma hantering för att slippa bygga om den gamla pumpen.
V70 Bi-Fuel -04
Re: Biogas i Boden
Gröna Bilister tycker till om ökad biogassattsning i Boden, http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... den-337369 .
Uppmärksammat i Norrbottens Kuriren också, http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a ... id=5128543 .* 300 gasbilar. Nationellt bör vi enas om målet en miljon gasbilar år 2020. Boden bör kunna nå 300 gasbilar till år 2012, varav uppemot100 i kommunal ägo.
* Två mackar. En publik gasmack är bra, men det räcker inte för vare sig privatbilister eller taxi. Två mackar i Boden bör uppnås till år 2012, och gasaktörerna bör utnyttja det särskilda bidrag som staten har för gasmackar.
* Kräv gasanvändning när ni köper transporttjänster. När kommunen köper färdtjänst, skolskjuts och andra transporter bör man kräva en successivt ökad andel gasfordon. Så gör Linköping, med resultat att två av tre taxibilar är gasbilar.
* Delfinansiera gasbilens merkostnad. En biogasbil är bäst för klimatet globalt och luften lokalt, men den kostar ofta något mer vid inköpstillfället. Boden bör göra som Helsingborg, Östersund och många andra kommuner och stå för en tredjedel av merkostnaden.
* Informera mera. Alltför många är fortsatt omedvetna om det breda fordonsutbud som numera finns på gassidan. Kommunen bör t.ex. anordna gasbilsvisningar i samverkan med bilhandeln.