OKQ8 och E.ON bygger Sveriges största biogasnät

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

OKQ8 och E.ON bygger Sveriges största biogasnät

Post by avozetta »

Ja, det här låter ju väldigt trevligt, http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... aet-328418
Det här samarbetet har det väl antyds om tidigare tror jag, men nu är det officiellt också.
... Samarbetsavtalet innebär att E.ON och OKQ8 etablerar gaspumpar på OKQ8:s tankstationer. Idag har E.ON ett 30-tal fordonsgasstationer och nu utökas etableringstakten för att inom en treårsperiod i första hand täcka in hela södra Sverige upp till Uppsala. Fram till 2012 ska E.ON och OKQ8 ha ett nät med ett 70-tal tankställen ...
Lite trist att de bara satsas i södra delen av landet. Skulle vara bättre att först se till att ha en bra geografisk täckning över hela landet och sedan förtäta.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: OKQ8 och E.ON bygger Sveriges största biogasnät

Post by Humlan »

Det vore intressant att hålla utkik på de officiella sidorna för ansökningarna för miljöbränslebidrag och bygglov. Man vill ju se att det verkligen resulterar i konkreta mackar...

Med tanke på att AGA har haft leveransproblem till Stockholm så undrar jag också om produktionen kan utökas om distributionen äntligen börjar ljusna.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: OKQ8 och E.ON bygger Sveriges största biogasnät

Post by Stålis »

Roligt med positiv publicitet. Det här ligger helt i linje med vad e-on gått ut med i olika sammanhang det senaste året. Men det är första gången jag hör det från okq8.

Att de bara satsar på sydsverige beror väl på att de bedömt att det är på så vis de får den största utdelningen av investeringen.

Jag tror att Norrland ändå kommer med på tåget på ett eller annat sätt på några års sikt. Om gasbilsförsäljningen fortsätter som i år borde vi snart vara uppre i tillräckligt stora volymer för att fler aktörer ska våga ge sig in i branschen.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: OKQ8 och E.ON bygger Sveriges största biogasnät

Post by Husbonden »

Är det någon som har listat ut vilka mackar/orter som kommer först?
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: OKQ8 och E.ON bygger Sveriges största biogasnät

Post by Stålis »

I tråden http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=1329 finns en länk till ett dokument med tidsangivelser för utbyggnaderna. Jag antar att listan behöver revideras eftersom man redan kan konstatera att av de 12 orter som listas för att få nya E.On-tankställen under 2009, har mig veterligen bara tre öppna hittills: Värnamo, Karlshamn och Ullared. Åhus ska vara på gång men det har varit tyst om den etableringen ett tag nu.

Förmodligen är det också några ställen som fallit ifrån helt eftersom man nu talar om ett 40-tal nya tankställen, medan dokumentet från i våras listar 51 stycken.

Minnet svek mig förut när jag drog till med att E.ON:s planer varit kända det senaste året. Det vara bara ett halvår sedan vi fick upp ögonen för dem på det här forumet.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: OKQ8 och E.ON bygger Sveriges största biogasnät

Post by avozetta »

Nyheten uppmärksammas på alltommotor också med lite mer detaljer kring planerna, http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... as-1.16879
Till att börja med satsar vi på storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö, där merparten av bilarna säljs. Sedan binder vi ihop de tre regionerna med mackar längs motorvägarna, säger Hans Kreisel, vd för Eon Gas.

- Det viktiga för oss är att komma bort från industriområden i städernas utkanter och komma in på bemannade stationer. Och på sätt har vi har landat rätt med OK/Q8 ...
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: OKQ8 och E.ON bygger Sveriges största biogasnät

Post by Pka »

Mycket positivt :!:
Här är ännu en artikel i ämnet: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14216
Tack vare samarbetet med OKQ8 kan vi nu etablera pumpar på bästa möjliga läge och just där kunderna finns — i de större orterna och nära de större vägarna, säger Hans Kreisel, vd för Eon Gas.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: OKQ8 och E.ON bygger Sveriges största biogasnät

Post by Martinmat »

Jättekul, för varje dag som går känns köpet av gasbil jag gjorde i augusti mer och mer rätt, hoppas bara det sprider sig norr om uppsala också. Tur att vi har en mack här i Östersund som klarar av att förse ca 350 fordon med gas.
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: OKQ8 och E.ON bygger Sveriges största biogasnät

Post by Pka »

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14347
– Vi kommer att bygga 15 – 20 tankställen under det kommande året. Ingen av dessa kommer att ligga ute på industriområden. Vi bygger inte heller egna tankställen längre utan de nya som kommer gör vi tillsammans med bensinbolagen.
Mycket bra!
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply