Köpa begagnade "gas-delar"?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
ChrilleTyresö
Posts: 1
Joined: 2009-10-30, 14:24

Köpa begagnade "gas-delar"?

Post by ChrilleTyresö »

Köpte i juli en VW T4 -96 som hade gasdriftsmöjlighet (tanken i lastutrymmet). Tyvärr hade bilen körts i södra Norrland utan tillgång till gasstationer och enligt VW Sätra, Stockholm hade allt rostat ihop. Enligt VW skulle delarna kosta 16.000 kr och sedan tillkommer arbete à 1500kr/tim + moms. Kan ju sluta uppemot 50000 kr eller mer kanske? Hittade precis en kille som säljer delar från en V70 -01 däribland gastank och gasklocka. Undrar nu om jag kan (törs?) köpa dessa? Spelar det någon roll om systemet suttit i en annan bilmodell tror ni? Min bil är ju delvis förberedd för gasdrift, men jag vet ju inte vilka delar jag måste byta eller vilka jag kan fortsätta att använda, inte heller vilka delar som behövs för att allt ska funka. Tänkte att med lite tur kunna köpa delarna billigare än hos VW och sedan låta VW få göra själva installationen.Någon som har några tankar/råd kring mina funderingar?
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Köpa begagnade "gas-delar"?

Post by Wallander »

Välkommen hit!

Först och främst; är det metangas/fordonsgas/CNG den är byggd för? Det finns nämligen endel LPG/gasol-bilar ute på den svenska marknaden. Om den är avsedd för LPG går det inte att köra på CNG.

Hur ser tankar och övrig utrustning ut? Ta några bilder och lägg upp.

Om det är samma fabrikat på V70:ns och dina gasdelar går det kanske att bygga ihop ett system som fungerar. Hur det sedan skall gå till i detalj har vi nog andra som kan svara på bättre i detta forum.

Jag tycker det är roligt med sådana här lite udda gasbilar, hoppas du får ihop den!
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Köpa begagnade "gas-delar"?

Post by Stålis »

Kolla först så att din bil inte har haft dispens för gasdrift som redan har gått ut. Det lär ha varit så för en del VW-Transporter tidigare. Det kan även gälla din T4. Sök på ordet 'dispens' här på forumet för mer info.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Post Reply