Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Astra CNG »

Hej,

Åkte förbi Hagby och där stod en herre från AGA som var projektledaren för macken.

Han nästan lovade att det skulle vara klart imorgon eller på måndag.
Det var något strul med IP nummer på olika plan.
I lilla huset satt en tekniker ock klia sig i huvudet samtidigt som han pratade i mobilen.

Jag kan bara säga, Lycka till!!!

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Fred »

Du frågade inte ifall de hade planer på att göra pumpen tillgänglig även utanför tippens öppettider?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Astra CNG »

Nej, tyvärr

Jag vart så ställd när en representant från Aga välkomnar en med ett handslag.
När jag åkte därifrån dök tusen frågor upp.

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
guest_passat
Posts: 13
Joined: 2009-08-24, 08:09

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by guest_passat »

Stod två persoonbilar vid tankstationen nu på morgonen. Om de tankade eller mekade kan jag inte svara på. Orkade inte åka in ännu en gång. ;)
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Daddy »

Har gjort min premiärtankning på Hagby. Inga problem. 10.99 kr. Preemkort och de flesta betalkort går att använda. Dock, som tidigare påpekats, verkar den ansvarige varit på semester när man konstruerade tankstället; två pumpar, men de är placerade på ett sätt så att bara en bil åt gången kan tanka... För det kan väl inte vara meningen att man ska backa till pumpen? Markeringen på marken talar emot det.
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Fred »

Härligt att den äntligen kommit igång!! :D Nu ska det bli intressant att se hur det blir med tillförlitligheten på den.

Jag ska ta och skriva ett mail till AGA nu angående själva placeringen...den är ju så korkad att klockorna stannar! :x

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Fred »

Nå, så här blev det:
Hej Ragnar!

Det var med stor glädje som jag idag läste på forumgas.se att det äntligen går bra att tanka biogas på Hagby!! Det är väldigt efterlängtat av oss som håller till i den nordöstra regionen av Stockholm.

Dock har jag ett par frågor angående pumpens placering.

Jag var och kollade till den förra helgen och blev då lite förvånad att ni valt att placera pumpen innanför återvinningsanläggningens grindar. Detta innebär ju att det bara går att tanka där under anläggningens öppettider. Nu har ju Hagby ganska omfattande öppettider med det kommer garanterat uppstå många tillfällen då era kunder inte kommer kunna tanka på grund av att tippen är stängd. Detta tycker jag, och många med mig, är väldigt olyckligt! När jag lyfte blicken lite såg jag att pumpens placering inte omöjliggör tillträde utanför öppettiderna men det kräver lite ombyggnad så som en egen fålla för pumpen med infart bredvid huvudgrinden. Är detta något ni tittar på?

Den andra frågeställningen gäller själva pumpen. Som den nu är placerad går det inte att tanka två bilar samtidigt. Detta är också väldigt olyckligt eftersom det ju tar sin lilla tid att fylla sina tankar. Detta kan innebära långa köer i framtiden. Hur har ni tänkt när det gäller detta?

Jag tror att pumpen vid Hagby har potential att tillgodose många gasbilister och därigenom ha en stor omsättning. De två saker jag tagit upp här kommer garanterat att minska denna omsättning vilket inte är bra för någon.

Slutligen vill jag ställa en fråga om framtiden för pumpen på OKQ8 i Mörby Centrum. Enligt detaljplanen ska ju denna station rivas till förmån för ombyggnaden av centrumet. Vart är det tänkt att gaspumpen skall flyttas när denna rivning påbörjas? Shell-macken öster om E18 vid avfarten till Täby Centrum/Näsbypark skulle ju vara ett ypperligt alternativ med all trafik längs E18!Alternativt OKQ8 vid Näsbydal.

Med vänliga hälsningar
/Fred
Slängde in en fråga angående Mörbytappen också...jag skulle gärna vilja ha besked i den frågan också. En gaspump längs E18 tror jag är nödvändig! Inte minst för all trafik till och från Norrtälje men också för alla taxibilar som kör där!

Jag lovar att återkomma med ett eventuellt svar från Ragnar!

Ni som också rör er i dessa områden kan väl dra iväg mail till honom ni med? (ragnar.sjodahl@se.aga.com) Ju fler som visar intresse desto större chans att något händer!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by avozetta »

Trevligt att pumpen är igång, kanske jag får nytta av den vid något tillfälle.

Angående pumpens placering så är det troligt att AGA kommer att svara med att den pumpen och den planerade pumpen i Högdalen främst är avsedd för stadens sopbilar. Detta för att avlasta övriga pumpar i stan så att de får en ökad tillgänglighet för oss privatbilister och taxibilar. Detta läste jag om häromdan i någon PDF som jag tyvärr inte har koll på just nu.

Men med tanke på den ökade gasbilsförsäljningen och det ganska stora intresset kring Hagby här på forumet i varje fall så kanske AGA får tänka om. Jag tror att även Högdalspumpen (om den blir publik överhuvudtaget) kommer att nyttjas flitigt av alla då det ju finns färre gaspumpas söder om stan, 7 i norr och 4 i söder (8-5 om man räknar med Arlanda & Södertälje).
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Fred »

Så kan det säkert vara...det som dock talar emot det är ju det faktum att de har ordnat till kortbetalning. Har svårt att tro att sopgubbarna plockar fram pluskan och pillar ut VISA-kortet när de ska tanka sina sopbilar! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Astra CNG »

Ja änteligen så finns det ett alternativ till Mörby, hoppas bara allt funkar framöver.

På förekommen anledning så vore det intressant om vi följer upp Hagbystationen i denna eller kanske en ny tråd med eventuella problem, vad tycker ni andra?
Med eventuella synpunkter efter halvår - år så kan det bli lättare och gå vidare, det kan hjälpa oss alla.

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
MickeS
Posts: 23
Joined: 2009-02-20, 18:56

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by MickeS »

Bra att du stöter på Aga, Fred ! Jag har också "jagat" honom lite under sommaren ang. Hagby.

En reflektion jag kan göra är att vi gasbilister befinner oss i en situation nästan liknande gamla Östeuropa.
Vi får vackert stå i kö och har vi tur så får vi köpa, tvärtemot en marknadsekonomi där leverantörer i konkurrens erbjuder oss kunder de vi behöver.
En annan frågeställning som dyker upp är, vem/vilka styr utvecklingen av tillgången av biogas/fordonsgas ?
Många gånger så verkar det som om, det som händer det händer (som i det här fallet med placeringen av pumpen på Hagby)

Jag vet att minister Åsa Torstensson har nån utredning på gång ang. nationell strategi för biogas men det känns väl sent.
Vi kanske får stöta på där också...

Till sist får man iaf glädjas åt att kunna tanka gas på vägen mellan bostad o arbete och citera en viss Fylking... Äntligen !

/Micke
V70 BiFuel
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Astra CNG »

Hej,

Nu funkar inte Hagby, var där idag och fick bara i ca 7m3 utav 20.

En vecka funkade det nya tankstället, skandal...

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Fred »

Jag kan meddela att inget svar kommit från AGA. Lite dåligt måste jag säga...får dra iväg ett mail igen för att ligga på lite. Är det någon annan som mailat dem?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by avozetta »

Astra CNG wrote:Hej,

Nu funkar inte Hagby, var där idag och fick bara i ca 7m3 utav 20.

En vecka funkade det nya tankstället, skandal...

Mvh
Samma här, fick bara i 7Nm3 igår vid 10:30. Dock behöver det inte betyda att den inte fungerar utan att det kan lika väl vara många sopbilar som tankat på förmiddagen och då hänger inte tekniken med. Då tar det tydligen en bra stund innan systemet hinner bygga upp trycket igen.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by avozetta »

Daddy wrote:... För det kan väl inte vara meningen att man ska backa till pumpen? Markeringen på marken talar emot det ...
Jag var inne på den funderingen igår också när jag premiärtankade där men precis som du skriver så talar markeringarna emot det. Då jag är inne på spåret att pumpen i första hand är avsedd för sopbilarna så klurar jag lite på var gastankslocket på de bilarna sitter. Kan de vara så att de sitter baktill eller varför inte i fronten så att man står med endera sidan mot pumpen och kan på så sätt tanka två bilar samtidigt :?:
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Fred »

Jag är nog mer inne på att det är obetänksamhet...de som projekterade pumpen tänkte helt enkelt inte, de smällde bara upp pumpen.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
MickeS
Posts: 23
Joined: 2009-02-20, 18:56

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by MickeS »

Nu ikväll funkar Hagby igen, stod 3:a i kön efter 2 sopbilar så det tog sin lilla tid, men hyfsat tryck 19m3 fick jag i.
V70 BiFuel
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by avozetta »

MickeS wrote:Nu ikväll funkar Hagby igen, stod 3:a i kön efter 2 sopbilar så det tog sin lilla tid, men hyfsat tryck 19m3 fick jag i.
Kunde sopbilarna tanka samtidigt på något sätt enligt min teori ovan eller var det bara en i taget?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
MickeS
Posts: 23
Joined: 2009-02-20, 18:56

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by MickeS »

Så fiffigt verkar det inte vara, den bil jag hade framför hade kopplingen på sidan i bak om jag minns rätt.
V70 BiFuel
Anders B*
Posts: 16
Joined: 2008-04-02, 13:42

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Anders B* »

Vill påstå att tankstället i Hagby ger ungefär 10% mer i tanken än att tanka i Mörby! Detta efter 4 tankningar i Hagby och otaliga tankningar i Mörby.

Ps.är på resa runt i sverige just nu och kan bara konstatera att gasen i Ystad är extemt energirik. Är det någon annan som har upplevt samma sak? Ds.
OPEL ASTRA CNG-04
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Daddy »

Anders B* wrote:Vill påstå att tankstället i Hagby ger ungefär 10% mer i tanken än att tanka i Mörby! Detta efter 4 tankningar i Hagby och otaliga tankningar i Mörby.

Ps.är på resa runt i sverige just nu och kan bara konstatera att gasen i Ystad är extemt energirik. Är det någon annan som har upplevt samma sak? Ds.
Naturgas, inte biogas?
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Fred »

Ok, efter en påminnelse har nu Ragnar på AGA svarat:

Hej Ragnar!

Det var med stor glädje som jag idag läste på forumgas.se att det äntligen går bra att tanka biogas på Hagby!! Det är väldigt efterlängtat av oss som håller till i den nordöstra regionen av Stockholm.

Dock har jag ett par frågor angående pumpens placering.

Jag var och kollade till den förra helgen och blev då lite förvånad att ni valt att placera pumpen innanför återvinningsanläggningens grindar. Detta innebär ju att det bara går att tanka där under anläggningens öppettider. Nu har ju Hagby ganska omfattande öppettider med det kommer garanterat uppstå många tillfällen då era kunder inte kommer kunna tanka på grund av att tippen är stängd. Detta tycker jag, och många med mig, är väldigt olyckligt! När jag lyfte blicken lite såg jag att pumpens placering inte omöjliggör tillträde utanför öppettiderna men det kräver lite ombyggnad så som en egen fålla för pumpen med infart bredvid huvudgrinden. Är detta något ni tittar på?


Mark och framförallt bra mark är en bristvara i Stockholmsområdet. Som du säkert känner till så placerar AGA främst sina tankställen på befintliga fullservice mackar. De senaste åren har intresset från bensinbolagen varit obefintligt. Vi vill inte öppna tankstationer i egenregi men gör denna satsning i samarbete med SÖRAB bla. för att förenkla tankning för de sopbilar som trafikerar Hagby och privatpersoner som bor i och trafikerar norrort. Vi har letat efter alternativa placeringar utanför grindarna utan att finna snabba bra lösningar. Vi letar fortfarande efter dessa placeringar och kan då flytta ut macken tex. närmare Norrortsleden. Vi försökte även få till en placering av en dispenser utanför grindarna men det gick tyvärr inte.



Den andra frågeställningen gäller själva pumpen. Som den nu är placerad går det inte att tanka två bilar samtidigt. Detta är också väldigt olyckligt eftersom det ju tar sin lilla tid att fylla sina tankar. Detta kan innebära långa köer i framtiden. Hur har ni tänkt när det gäller detta?

Det är olyckligt att man inte kan tanka två samtidigt men placeringen är gjord så att den inte skall störa den befintliga verksamheten på området.


Jag tror att pumpen vid Hagby har potential att tillgodose många gasbilister och därigenom ha en stor omsättning. De två saker jag tagit upp här kommer garanterat att minska denna omsättning vilket inte är bra för någon.

Jag instämmer i detta påstående, men vi tror oss kunna flytta placeringen närmare Norrortsleden inom tre år.


Slutligen vill jag ställa en fråga om framtiden för pumpen på OKQ8 i Mörby Centrum. Enligt detaljplanen ska ju denna station rivas till förmån för ombyggnaden av centrumet. Vart är det tänkt att gaspumpen skall flyttas när denna rivning påbörjas? Shell-macken öster om E18 vid avfarten till Täby Centrum/Näsbypark skulle ju vara ett ypperligt alternativ med all trafik längs E18! Alternativt OKQ8 vid Näsbydal.

Att erbjuda kunderna längs Norrtäljevägen gas en är mycket viktig uppgift och vi jobbar hårt med att finna en bra lösning på den! Enligt de som jag pratat med i Danderyds kommun så kommer det inte finnas plats för gastankning på den nya placeringen och det gör det absolut inte på Shell, (även om den ligger perfekt). Jag tror att vi har hittat en lösning inom två månader och en färdig mack innan OKQ8 flyttar.

Slutligen vill jag komma med det positiva nyheten att intresset från bensinbolagen har, enligt min uppfattning, gått från iskallt till kallt..:)


Ja, det var väl ömsom vin ömsom vatten kanske man kan säga. :roll: Positivt dock att det ändå verkar finnas en viss vilja! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by avozetta »

Fred wrote:... Slutligen vill jag komma med det positiva nyheten att intresset från bensinbolagen har, enligt min uppfattning, gått från iskallt till kallt..:) ...
Det där går över mitt förstånd att inte fler bensinmackar är med på gaståget, speciellt som det finns bidragspengar att söka. Vet dom inte om det tro?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Fred »

...kan det ha att göra med att de producerar olja och naturgas...? 8)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply