Gasläckage efter tankning

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Emmaole
Posts: 3
Joined: 2009-07-11, 19:37

Gasläckage efter tankning

Post by Emmaole »

Hej!

Är ny på forumet och skulle vilja återuppliva en tråd om problem med läckage efter gastankning. Har lusläst här på forumet vad ni skrivit om det tidigare, men tänkte höra om någon har mer information nu eftersom det var ett tag sedan tråden var aktiv...

Har en Volvo V70 (-00) BiFuel som börjat pysa ut gas efter tankning. Problemet varierar beroende på tankställe men det känns som det pyser lite kraftigare för varje gång...oroande... Ska inte bero på att O-ringen lossnat, den sitter där den ska. Kyla bör heller inte vara problemet eftersom vi är mitt i sommaren ;) Har tappat "gummitutan" som ska sitta på tankmunstycket och funderar om det kan ha kommit in smuts som på något sätt stör en ventil, nippel, inre o-ring eller vad som nu kan finnas där inne.

Någon som har samma problem eller något idé om vad det är som felar? Kan det vara farligt att köra med gasläckage från tankmunstycket??

MVH/Emma
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Hej Emma och välkommen till forumet! :D

Det kan mycket väl ha kommit lite smuts i munstycket som gör att den fjäderbelastade kulan inte sluter tätt. Om du kikar ned i minstycket så ser du en blank, konvex, yta...det är kulan. Jag vet att jag sett en bild på munstycket i genomskärning någon gång men kan inte minnas var jag såg den (troligtvis någonstans på detta forum).

Tyvärr kan jag inte råda dig om hur du kan fixa felet, men jag kan nog lugna dig med att det inte är farligt att köra med lite läckage, åtminstone inte direkt...dock släpper du ju ut metan i atmosfären vilket indirekt är farligt och motarbetar ditt miljöval.

Åk till en duktig Volvo Bi-Fuelmekaniker och fråga hur du kommer till rätta med felet och hur du får tag i en ny gummihatt! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Hej Emma.
Hur stor risken är med en läckande nippel beror lite på hur mycket det läcker och var bilen befinner sig. Eftersom metan är en brandfarlig gas så bör du inte ha bilen inomhus det är kanske heller inte så lämpligt att röka eller ha öppen eld i närheten av munstycket.

Se till att få nippeln rengjord alternativt bytt snarast möjligt både med tanke på ovanstående och din plånbok som det är nu står ju bilen bokstavligen och läcker enkronor.

Detta ämnet har även behandlats i en annan tråd där finns även en bild av nippeln.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Emmaole
Posts: 3
Joined: 2009-07-11, 19:37

Tack!

Post by Emmaole »

Tack Fred och Göran för råden!
Känns skönt att höra att det inte är någon jättefara med ett mindre läckage, men jag ska definitivt försöka få det fixat så fort som möjligt (bilen står alltid ute och jag röker inte och eldar sällan i närheten av munstycket..!).

Någon som vet någon Volvo Bi-Fuelmekaniker i Malmötrakten?

Tack igen!

/Emma
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Hej och välkommen Emma!

Har du testat läppomada på nippel? Kanske det hjälper för du också. Rena tanknippeln och laga lite låppomada med din lillafinger före tankningen (try to make it go as deep inside the nipple as you can). När du tankar, med bra lycka, lite läppomada går också till den innre O-ringen, som ska behålla trycket efter tankningen.

Den andra O-ring som du ser i nippel, behåller trycket när du tankar, så läppomada hjälper det så att mellan tankningen läcker det inte, nippeln frysar inte, och nippelventilen fungerar bättre in den kritiska tiden när du tar lös tankningmunstycken. Om det känns att mellan tankningen nippeln frysar, du kan vänta lite tid efter tankningen innan du tar lös tankningmunstycken. Så nippeln har mer tid att värma sig, och det kan fungera lite bättre.

Lycka till, hoppas att du måste inte köpa ny nippeln för mycket pengar.

Mvh, Hewey
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

På svetsutbildningen fick man lära sig att aldrig smörja gasutrustning med fett eller olja. Speciellt viktigt vid syrgasutrustning.

Vet inte om detta är aktuellt på metangassystem men det är nog en ide att kolla upp det.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Jag tycker också att det är ju syret som kan explodera i hög tryck med fett eller olja. Jag tycker att ingen syre skulle kunna komma med metan. Jag har användat läppomada över en år nu, och har inte exploderat mig, men kanske på någon dag jag lyckas att göra så :wink:

Mvh, Hewey

edit: O2 = syre, inte syra som jag felskrivit förre
Last edited by Hewey on 2009-08-12, 12:25, edited 1 time in total.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Jag tankar här i Finland ändast naturgas, som inte innehåller syre. Men om biogas i Sverige innehåller syre (O2), det är en annan sak. Koldioxid (CO2) skulle inte vara farlig, men kolla dessa sakerna först!

Mvh, Hewey

edit: O2 = syre, inte syra och CO2 = koldioxid, inte kolsyra som jag felskrivit förre. Förlåt av dålig skriv.
Last edited by Hewey on 2009-08-12, 12:32, edited 1 time in total.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Om man tycker att det är möjligt att ha en explosion (fett+syre+högtryck), kan man använda sådan typ av fett, som inte reagerar med syre. Sådana finns till exempel från dykningbutiker.

En sak som oroar mig är att vad ska hända när jag en dag måste byta ny gastank. Då måste gassystemen tömmas och öppnas och luft med syre ska komma in. När jag då har läppomada på fyllningsnippel, kanske det kunde vara farligt. Kanske jag borde då först tanka ett par tider endast lite gas så trycket förblir säkert liten. När syret har blivit säkert förbrukat med metan, kan jag tanka säkert en full tank.

Tack Anders för dina råd, jag tänkte inte tillräckligt på förhand. Det är inte en bra ide att använda läppomada, utan en fett som inte reagerar med syre. Hoppas att ingen ska ha en olycka.

Mvh, Hewey

edit: O2 = syre, tackar torkel för hjälp med grammatiken
Last edited by Hewey on 2009-08-12, 12:36, edited 2 times in total.
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Post by matsuda »

För miljöns skull är det viktigt att du fixar det så snart som möjligt. Metanläckage är inte bra...
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Kanske en läckande fyllningsventil bör bara bytas. Om en torr O-ring har slets mycket, kanske det kan gå isär och bitar kan fastna andra ventiler i gaslinjen. Skulle vara roligt att veta, kan dessa fyllningsventiler smörjas regelbundet, och därigenom deras (och hela gassystemets) livtid förlängas till en duktig längd.

Mvh, Hewey
Emmaole
Posts: 3
Joined: 2009-07-11, 19:37

Uppdatering av pysproblemet

Post by Emmaole »

Återkommer nu med en liten rapport vad som blivit av mitt problem med en läckande tankningsnippel:

Eftersom jag misstänkte smuts eller annat glapp i den yttre ventilen som man ser om man tittar in i tankningsnippeln försökte jag mig på rengöring och smörjning av den, men utan något gott resultat. Så jag kontaktade en volvoverkstad i Malmö. Mekanikern där (som skulle förstå sig på gasbilar) sa ungefär så här: "Det är så högt tryck i gastanken så om du bara har ett begränsat läckage som slutar efter en stund är det ingen fara. Hade det varit en "riktig" läcka hade all gas pyst ut direkt...Det är bara att köra på." Som ni kanske förstår kände jag mig inte helt tillfreds med denna förklaring. Så jag kontaktade volvoverkstad nr 2 i Malmö (efter att ha fått tips om att de var bättre på gasbilar där). Mekanikern jag pratade med där sa ungefär såhär: "Det finns två ventiler i tankningsnippeln, den man ser längst ut och en som sitter en bit in. Förmodligen är det min yttre ventil som är paj, men den inre fungerar. Gasen som läcker ut är alltså den som samlas i det lilla utrymmet mellan de två ventilerna. Det är en liten mängd, så så länge den inre ventilen håller är det egentligen ingen fara. Men om den släpper åker hela tanken med gas rakt ut i luften. (Är det farligt? frågade jag. Ja, jag skulle inte ställa mig framför tanken när det händer sa han och skrattade, vad nu det betyder...) Enligt denna mekaniker går det iallafall inte att laga eller byta ut delar av tankningsnippeln utan man måste byta hela och det kostar ca 4.200 :-. Kontentan av vårt samtal blev tillslut att han rådde mig att fortsätta köra men om "pyset" tilltar i styrka eller jag märker något annat konstigt så skulle jag komma in och byta tankningsnippeln.

Sorry om jag använt facktermer som inte stämmer, hoppas ni fattar vad jag menar ändå!

/Emma
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gasläckage efter tankning

Post by Hewey »

Tack för rapporten. Det ser ut att rengöring/smörjning hjälper bara med tur. Kanske det är bäst att bara byta en ny tankningsnippel när den läcker mycket.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply