Phatnoise music manager-missljud

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
eegol
Posts: 9
Joined: 2009-08-01, 07:10
Location: Göteborg

Phatnoise music manager-missljud

Post by eegol »

Detta är en liten hårddisk som man programmerar in musik på och sätter i bredvid bakre säkringsdosan till vänster. Väldigt bra och det får plats mycket musik. Problemet är att det kommer ett missljud vid bromsning och blinkning. Mycket irriterande och förstör musikupplevelsen. Någon annan som har detta problem? Jag har fått reda på att det beror på att man på bi-fuel bilar alstrar ström vid bromsning (förklarar ju dock inte blinkningsljudet). Det sker då en "elrusning" och därav missljudet. Enligt uppgift kan man sätta in ett störningsfilter (kondensator) på plusmatningen, och en kabel till jord också. Har man tur kan problemet försvinna.

Åsikter/erfarenheter av detta?
Volvo V70 Bi-fuel 2006, automat
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Phatnoise music manager-missljud

Post by Fred »

Phatnoise music manager är väl en volvospecifik produkt? I så fall skulle jag tro att du har större chans att få svar om du ställer frågan på något volvoforum istället, t ex jagrullar.se eller svxc.se.

Vad jag har förstått så är Phatnoise music manager inte så jättevanligt att folk har. På det här forumet är vi bara 460 medlemmar och även om jag tror att volvoägarna är i majoritet så blir det inte så många. Dessutom är detta forum mest inriktat på gasrelaterade frågor.

Generellt kan man dock säga att den vanligaste orsaken till missljud i stereosystem är dålig jordkontakt och/eller jordplacering. Du skriver att du fått uppgift att en jordkabel skulle kunna lösa problemet. Det låter väldigt märkligt att inte jordkabeln redan finns där från början och att maskinen ens fungerar utan jord!

Att Bi-fuelbilar skulle alstra ström vid inbromsning är nog någon som har fått om bakfoten lite. Bi-Fuel alstrar INTE ström vid inbromsning, det är hybridbilar som gör det, t ex Toyota Prius.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
eegol
Posts: 9
Joined: 2009-08-01, 07:10
Location: Göteborg

Re: Phatnoise music manager-missljud

Post by eegol »

Ok! Vad jag menar är att den kondensator som man sätter på plusmatningen får en egen jordning.
Den jag pratade med (säljer bilstereo) hävdade att detta var ett problem bara för Volvo Bi-fuel. Det låter ju lite underligt. Det borde vara fler än jag som upplever problemet. Jag har skrivit till Volvoforumet men inte fått något svar!
Volvo V70 Bi-fuel 2006, automat
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Phatnoise music manager-missljud

Post by Fred »

eegol wrote:Ok! Vad jag menar är att den kondensator som man sätter på plusmatningen får en egen jordning.
Den jag pratade med (säljer bilstereo) hävdade att detta var ett problem bara för Volvo Bi-fuel. Det låter ju lite underligt. Det borde vara fler än jag som upplever problemet. Jag har skrivit till Volvoforumet men inte fått något svar!
Ah, då förstår jag. Jag skulle försöka byta jordpunkt för själva manicken. Du kan också testa att byta till en annan plusmatning och eventuellt byta plats på hela maskinen. REM (den bakre säkringscentralen) innehåller väldigt mycket komponenter så som reläer, shuntar, säkringar och en massa ström går igenom den. Detta kanske kan ge direkta störningar på maskinen. Har du använt riktigt bra lågnivåkablar för signalen?

Den du pratade med vet nog inte så mycket om Bi-Fuel... Det enda som skiljer en Bi-Fuel från en vanlig V70 140 hk är att man hängt på ett system för gasdrift. Bromssystemet är helt identiskt och elsystemet är inte förändrat på annat sätt än det som krävs för styrningen av gassystemet.

Det är inte säkert att andra har samma problem. Dels kanske det inte är så många som använder Phatnoise (ett tecken på det är ju att du inte fått några svar på volvoforumet heller...) och de som gör det kanske har gjort lite installationen lite annorlunda.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply