Biogas och hållbarhet på avgassystem

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Biogas och hållbarhet på avgassystem

Post by larfor »

Håller avgassystemen längre med gasdrift? Funderar på detta eftersom jag på mina tidigare bilar ofta haft problem med rostande och läckande avgassystem. De brukar bara klara 2-3 år innan det uppstår läckage. Problemen verkar till stor del uppstå på insidan av avgasrören. Har nu haft min begagnade gasbil i drygt 3 år och ännu håller avgassystemet. Det verkade inte vara nytt när jag köpte den heller.
Någon annan som har erfarenheter om detta?
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Biogas och hållbarhet på avgassystem

Post by Martinmat »

Borde ju egentligen inte vara någon skillnad. Det är inte så att du numera kör längre sträckor, dvs. mindre problem med kondens. Brukar ju vara kondensen om man kör mkt korta sträckor som förr eller senare äter upp avgassystemet inifrån.
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Biogas och hållbarhet på avgassystem

Post by Martinmat »

Tillägg: Min förra bil (en nissan) körde 13 500 mil och 10,5 år med samma originalsystem innan det rostade sönder.... Får hoppas volvo håller samma kvalitet :P
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Biogas och hållbarhet på avgassystem

Post by Stålis »

När jag köpte min Astra CNG var främre ljuddämparen sönderrostad. Bilfirman bytte hela avgassystemet efter katalysatorn. Då var bilen tre år och hade gått ca 12 500 mil. För längre sedan hade jag en Ford Mondeo -97 (bensin). Den käkade också avgassystem som behövde bytas vart tredje år. Förmodligen är livslängden både modellrelaterad och beroende av körmönstret.

Avgaserna vid gasdrift har en högre halt av vattenånga än vad bensinbilar har. Metan: 4 väteatomer på varje kolatom, ni vet... Det skulle möjligen tala för att gasbilars avgassystem kan var mer utsatta för kondens, men det kan ju tänkas att det uppvägs av att det inte alls avlagras lika mycket sot som fukten kan binda till.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Biogas och hållbarhet på avgassystem

Post by Fred »

Enligt "min" mekaniker på Rejems i Linköping, som jobbar nästan uteslutande med Volvo Bi-Fuel, rostar inte avgassystemen sönder på privatägda Bi-Fuelbilar. Jag var med honom under min bil när han bytte gasfiltret och jag påpekade den lilla mängd rost som fanns på min bils avgassystem. Han sa då att jag aldrig kommer behöva byta det för rosten kommer inte äta sig igenom. Dock tänkte jag inte på att fråga vad det berodde på... :roll:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply