Köpa Passat EcoFuel, tillgång till gas i Stkhlm oh däckval.

Post Reply
Peter
Posts: 1
Joined: 2009-08-27, 19:17

Köpa Passat EcoFuel, tillgång till gas i Stkhlm oh däckval.

Post by Peter »

Hej,
Jag funderar på att skaffa en Passat EcoFuel men tvekar lite p.g.a. antalet tankställen. Ni som har kört bilen ett tag, hur upplever ni det? Är det ofta slut på gas när ni ska tanka? Strular pumparna? Jag bor i Stockholm och har ringt runt till olika mackar som säljer gas. De flesta menar att det nog är lite problem fortfarande men att det blir bättre. Är det er erfarenhet också? En annan fundering jag har är om jag ska välja 16¨ eller 17¨däck. Bilen jag provkörde hade 16¨och ljudet var ganska högt. Annars verkar bilen vara riktigt bra och dessutom billig som tjänstebil. Tacksam för alla synpunkter, bra och dåliga, som kan kan hjälpa mig att ta ett beslut.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Stålis »

Peter wrote:Hej,
Jag funderar på att skaffa en Passat EcoFuel men tvekar lite p.g.a. antalet tankställen.
Om du är tveksam när det gäller antalet tankställen och tillgången på gas, tycker jag att passaten borde vara den perfekta bilen eftersom den har så pass rejält tilltagna tankar för både gas och bensin - du kan alltid komma dit du ska, men missar förstås miljövinsten när du kör på bensin.

Sen verkar det ju vara som att det nu verkligen har lossnat när det gäller utbyggnaden av antalet gastankställen. Anders Mathiasson på svenska gasföreningen uttalade sig nyligen i Vi Bilägare där han säger att man räknar med att antalet tankställen kommer att fördubblas under det kommande året (se annan tråd).
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Sven »

Hej, Peter, och välkommen hit!

Jag bor i södra Stockholm, har haft gasbil sedan sep 2007. Första halvåret var det ibland problem med tillgången på gas, men sedan dess har jag bara några enstaka gånger behövt åka till någon annan gasmack för att kunna tanka. Den förbättrade situationen i Stockholm beror på att man våren 2008 öppnade en naturgasdepå i Knivsta. När biogasen är slut någonstans i Stockholmsområdet så fylls det på ifrån denna depå. Naturgasen är långt ifrån lika miljövänlig som biogasen, dock sannolikt ett mer miljövänligt bränsle än de två andra fossila fordonsbränslena bensin och diesel, men det är samtidigt en stor fördel att alltid kunna tanka sin bil med fordonsgas och slippa köra på bensin.
Opel Zafira CNG -08
Admin
Site Admin
Posts: 7
Joined: 2005-09-08, 20:20

Re: Köpa Passat EcoFuel, tillgång till gas i Stkhlm oh däckval.

Post by Admin »

Eftersom svaren främst var om gastillgång i Stockholm så klippte jag lös den från den stora Ecofuel-tråden.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Köpa Passat EcoFuel, tillgång till gas i Stkhlm oh däckval.

Post by avozetta »

Kört gasbil sedan maj i år och tycker att frågeställningen om gasbil eller inte är en ickefråga i Stockholm idag. Tillräckligt många pumpar väl utspridda vid stadens in/ut-farter + att Södertälje, Hagytippen, samt senare även Högdalen är på gång. Visst har det strulat några gånger och ibland är det lite smutsigare naturgas i pumparna men om man ser till alternativen av drivmedel idag så finns inget bättre. Visst blir man lite nojig (jag är nog det fortfarande) men det är ju inte hela värden att köra några mil på bensin om man hamnar i gasknipa.

Jag har inte ångrat mig en sekund :!:
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Köpa Passat EcoFuel, tillgång till gas i Stkhlm oh däckval.

Post by Fred »

Hej Peter och välkommen till forumet!

Jag kan bara instämma med tidigare postare, det är inga problem att tanka gas i Stockholm! Jag hade så bra timing med mitt bilköp att jag endast vid tre tillfällen varit tvungen att åka till en annan mack på grund av avstängd gaspump. Vid ett av dessa tillfällen slog bilen automatiskt om till bensin. Jag köpte min V70 -02 i februari 2008 så jag slapp de värsta problemen men vid min tredje tankning fick jag snurra runt till ett antal mackar innan jag hittade en som hade gas (Brommaplan). Då kändes det inte så lovande, började nästan tvivla på mitt köp, men efter det har det som sagt bara hänt två gånger att jag fått åka vidare.

Mycket handlar ju om vilken tankrutin man anammar. Jag gör så att när jag vet att jag ska passera en gasmack så kollar jag hur mycket gas det är kvar i tanken. Är den närmare 1/4-dels tank och jag inte har bråttom någonstans så stannar jag helt enkelt och toppar upp. På så sätt minskar man ju risken att råka ut för det nesliga att tvingas köra på bensin. Visst, man får tanka oftare men jag måste säga att jag faktiskt uppskattar pauserna. Dessutom får man sig ofta en pratstund med andra gasoholister vid pumpen! :D

Nu är ju mina erfarenheter som sagt med en V70 -02 och jag tror att du kommer ha ännu mindre problem med Passaten så låt inte tillgången på gas påverka ditt val av bilköp!

Dessutom har de senaste halvåret visat på väldigt goda tendenser från politiker, journalister och gasdistributörer som lovar ännu bättre tider för biogasen som fordonsbränsle! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply