Honda Civic GX

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Honda Civic GX

Post by Pka »

Väldigt synd att Honda inte säljer denna bil i Sverige:
http://www.ngvglobal.com/en/events-conf ... 02317.html
For the sixth year in a row, the natural gas Honda Civic GX has been named the 'greenest vehicle' sold in the US by the American Council for an Energy Efficient Economy (ACEEE) – beating all gasoline vehicles, including all the gasoline hybrids. This is the 9th annual "Green Book(R) Online" ranking of environmentally responsible vehicles.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Håller med, den har varit upp i diskussionerna förr och saknas på svenska marknaden. Jag skrev då till Honda och frågade om GX-modellen och den var inte aktuell. Nu i VW Passatens kölvatten kanske det går att locka fram lite intresse hos Honda här i Sverige.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

HONDA CIVIC GX

Post by Pka »

Här är lite mer info om HONDA CIVIC GX
http://automobiles.honda.com/civic-gx/
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Civic_GX

Kanske dags att gå till närmaste Honda-handlare och fråga om denna bil...

Någon som gjort det, och har något att meddela?
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

I och för sig intressant med fler alternativ, men jag kan inte riktigt förstå hur en bil med enbart gastankar skulle kunna få någon framgång i Sverige. Med plats för 20,5 kg gas (8 GGE, gas gallon equivalents) och en räckvidd på i bästa fall 40 mil känns den inte särskilt konkurrenskraftig jämfört med vad som redan finns på marknaden.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Stålis wrote:I och för sig intressant med fler alternativ, men jag kan inte riktigt förstå hur en bil med enbart gastankar skulle kunna få någon framgång i Sverige. Med plats för 20,5 kg gas (8 GGE, gas gallon equivalents) och en räckvidd på i bästa fall 40 mil känns den inte särskilt konkurrenskraftig jämfört med vad som redan finns på marknaden.
Du har helt rätt att med den räckvidden får nog bilens svårt att slå, men annars trycker jag det är helt rätt tänkt att gör en bil som som enbart går på gas. Då kan motorn optimeras för detta ändamål och därmed blir snålare och räckvidden ökar ytterligare.

Vad måste räckvidden på en sådan bil vara för att det ska bli intressant? Kanske måste biogastanken räcka minst 50-60 mil blandad körning. Men egentligen är vi ju där redan idag. Passaten har ju en räckvidd på ca 45 mil blandad körning, och då har den dessutom en stor bensintank (31 l). Om bensintanken skulle plockas bort och ersättas med en gastank så skulle räckvidden säkert kunna bli 60 mil eller mer blandad körning. Då måste dock Volkswagen lära av bl a Opel och Hondan ovan dvs att starta bilen utan bensin och direkt på gas.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Sen måste gasmacksnätet vara i princip lika utbyggt som för de fossila bränslena. Även om en gasbil skulle klara 60 mil på en tank så kommer det vara knepigt i vissa lägen. Speciellt eftersom det saknas gas så pass ofta i pumparna.


Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Fred wrote:Sen måste gasmacksnätet vara i princip lika utbyggt som för de fossila bränslena. Även om en gasbil skulle klara 60 mil på en tank så kommer det vara knepigt i vissa lägen. Speciellt eftersom det saknas gas så pass ofta i pumparna.
Det var precis det jag tänkte på.

Å andra sidan (om jag får byta fot i frågan) så kan man ju tänka sig att företag, kommuner och landsting som har en fordonsflotta som enbart rör sig inom ett begränsat område med god tillgång på gas skulle kunna vara intresserade av en sådan biltyp. Men som privatperson skulle jag i dagsläget inte våga satsa på en sådan bil. Då skulle jag aldrig våga åka med mindre än halvfull gastank och då känns det som att tankstoppen skulle bli allt för många.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag håller med att det inte i hela Sverige går att ha en bil som går på enkom gas. Med en bil på 60 mils räckvidd skulle det gå om man bor i Götaland och Svealand, men det skulle bli lite krångligt i t ex Dalarna och på Gotland. Och det förutsätter att bilisten inte gör några resor till Norrlands inland och att gaspumparna utmed Norrlandskusten fungerar vid resor dit.

Om en gasbil med 60 mils räckvidd ska kunna rulla problemfritt i hela Sverige behövs det en del nya gaspumpar. Jag tycker rikspolitikerna borde ta ansvar för detta. De borde diskutera med branschen vilka platser som skulle vara mest strategiska för att skapa möjlighet till att köra gasbil i hela Sverige. Kanske måste det finnas ett visst minsta antal gaspumpar i varje län/lanskap eller i förhållande till folkmängd eller avstånd. Sannolikt måste dessa och andra parametrar vägas samman.

Om man tittar på kartan över gaspumpar idag så finns det stora områden där det är för glest mellan pumparna. Detta gäller mellersta och östra Småland, Gotland, Dalsland, Värmland norr om Karlstad, Dalarna och stora delar av Norrland (sammanlagt 4 gastankstationer). Kanske skulle det räcka med 5 nya gaspumpar i Småland, 3 på Gotland, 3 i Dalsland, 4 i Värmland, 5 i Dalarna och 25 i Norrland dvs totalt ca 45 nya gaspumpar, för att en bil som drivs med enbart gas skulle kunna säljas i hela Sverige.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply