Väsande ljud vid gaspådrag med gasdrift

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Fredrik
Posts: 10
Joined: 2005-12-06, 19:00
Location: Norrköping

Väsande ljud vid gaspådrag med gasdrift

Post by Fredrik »

Har en nyinköpt V70 Bi-fuel -06 med automat. När man kör på gas och accelererar hörs det ett väsande ljud från motorn utöver själva motorljudet. Ljudet upphör när man kommit upp i fart och håller jämn hastighet. Ljudet uppstår alltså bara när man kör på gas, kör man på bensin hörs det inget. Någon som vet vad detta kan vara och om det är något konstigt som bör åtgärdas?
Volvo V 70 Bi-fuel -06 Automat Sport Edition
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Det är gastryckregulatorn du hör. Jag har ett svagt väsande ljud i min egen V70 -03 och jag har hört det ljudet i varierande grad i alla Volvo Bi-Fuel som jag kört. Det är nog helt normalt skulle jag tro. :)
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Aha, jag har också undrad om vad är det för ljudet på gasdrift, men det måste komma från där då den.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Gasbilar kan ha ganska många olika "konstiga" ljud för sig. Min bil ger ifrån sig en hög ton från bakdelen när tanken kommer ned mot halv...jag gissar att det handlar om självresonans i någon ventil eller i någon ledning. Det hörs bara under acceleration för att tona bort när jag släpper upp gaspedalen eller ligger på konstant varvtal. Inget jag oroar mig för och jag hör det bara när jag inte är ensam i bilen...annars överröstar stereon! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Väsande ljud vid gaspådrag med gasdrift

Post by taz »

Fredrik wrote:Har en nyinköpt V70 Bi-fuel -06 med automat. När man kör på gas och accelererar hörs det ett väsande ljud från motorn utöver själva motorljudet. Ljudet upphör när man kommit upp i fart och håller jämn hastighet. Ljudet uppstår alltså bara när man kör på gas, kör man på bensin hörs det inget. Någon som vet vad detta kan vara och om det är något konstigt som bör åtgärdas?
hade samma ljud på min S60 Bi-Fuel -06 .. Det är nog normalt och inget att oroa sig över :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Fredrik
Posts: 10
Joined: 2005-12-06, 19:00
Location: Norrköping

Post by Fredrik »

Tack för svar, då är det bara att köra vidare. :D
Post Reply