Biogas på gång på Gotland
Biogas på gång på Gotland
Äntligen ser det ut som om Gotland kommer få produktion av biogas som dessutom ska uppgraderas till fordonsgas. Synd att startsträckan är så lång, det talas om ett par år innan anläggningen är fullt utbyggd. Jag antar att det som vanligt är uppgraderingsanläggningen som dröjer. Annars ser jag fram mot att tanka gas dom gånger jag besöker Gotland.
http://www.helagotland.se/nyheter/artik ... id=1777297
http://www.helagotland.se/nyheter/artik ... id=1777297
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Idealism på gränsen till dumhet. Ni med Gotland-Zafiran må ursäkta eftersom ni förmodligen dyker upp här på forumet förr eller senare, men: När det ännu inte finns några tankställen vore det nog bättre att skaffa en bil som går lika bra på bensin som på gas, till exempel en Fiat Multipla, istället för en semimonovalent bil som Opel Zafira.Sven wrote:Snacka om idealister, att bo på Gotland och skaffa gasbil fast det kan dröja flera år innan de kan tanka gas på Gotland!
Du har helt rätt! Gaszafiran drar mer på bensin än motsvarande bensinzafira och ger därmed högre utsläpp. Jag vet inte exakt hur mycket gaszafiran drar på bensin, tillverkarna behöver inte uppge detta om tanken är mindre än 15 l, Zafirans är 14 l. Opel uppger dock att den drar mer än motsvarande bensinmodell, så sannolikt 0,80 - 0,90 l/mil blandad körning. Bensinzafiran på 1,6 l drar enl Opel 0,73 l/mil blandad körning.Plonte wrote:Det är ju dessutom så att en bil som inte är 100%-igt optimerad för bensindrift, inte ger varken optimerat låg förbrukning eller utsläpp? Har jag fel??
Om Gotlandsborna då och då åker över till fastlandet och tankar biogas där (blir dock en bit att åka, finns ej biogas i hamnstäderna) så kanske totalresultatet för miljön trots allt blir bättre än om de körde enkom med en bensinzafira.
Opel Zafira CNG -08
Nu är det klart att dom ska börja köra biogasbussar på Gotland, det hade överklagats men nu har man bestämt sig. Man kommer köra gas från fastlandet till en början men hoppas att "företagen" ordnar biogas inom två år och att det även ska locka privatpersoner att köpa biogasbilar. Det hoppas jag med
Hoppas dom snabbt får upp en pump för privatbilister så att man kan ta med bilen nästa gång.
http://www.helagotland.se/nyheter/artik ... id=3645662

http://www.helagotland.se/nyheter/artik ... id=3645662
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Betodlarna på Gotland tänker tydligen satsa på odling av "grönmassa" för biogasproduktion på Gotland.
http://www.sr.se/cgi-bin/gotland/nyhete ... el=2073794
http://www.sr.se/cgi-bin/gotland/nyhete ... el=2073794
Förhoppningsvis finns biogas som fordonsgas om två år, "Beslut om att satsa på en biogasanläggning på Gotland tas vid en extra stämma i Betodlarföreningen efter sommaren." http://www.sr.se/gotland/nyheter/artike ... el=2137727
Biogasanläggningen ska ligga i Roma. Odlade grödor är substratet. Gotlänningarna har stora planer om hur stor del av fordonsparken där som ska kunna köra på denna fordonsgas:
"Biogasanläggningen väntas producera biogas som motsvarar omkring tolv procent av öns behov av fordonsbränsle."
Biogasanläggningen ska ligga i Roma. Odlade grödor är substratet. Gotlänningarna har stora planer om hur stor del av fordonsparken där som ska kunna köra på denna fordonsgas:
"Biogasanläggningen väntas producera biogas som motsvarar omkring tolv procent av öns behov av fordonsbränsle."
Opel Zafira CNG -08
Nu har betodlarna på Gotland offentliggjort samarbetet med Swedish Biogas.
Man avser, om projektet går i lås, att producera biogas motsvarande 12% av Gotlands fordonsbränslebehov.
Intressant grepp att räkna biogasens vinst i antal miljoner som sparas i sjukvårdskostnader.
Om 7 miljoner Nm3 fordonsgas används istället för lika många miljoner liter bensin och diesel, beräknas samhällsnyttan i form av minskade sjukvårdskostnader uppgå till cirka 34 miljoner kr (Källa: SIKA).
http://www.branschnyheter.se/article22788.php
Man avser, om projektet går i lås, att producera biogas motsvarande 12% av Gotlands fordonsbränslebehov.
Intressant grepp att räkna biogasens vinst i antal miljoner som sparas i sjukvårdskostnader.
Om 7 miljoner Nm3 fordonsgas används istället för lika många miljoner liter bensin och diesel, beräknas samhällsnyttan i form av minskade sjukvårdskostnader uppgå till cirka 34 miljoner kr (Källa: SIKA).
http://www.branschnyheter.se/article22788.php
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Det som vore intressantare vad det gäller sockerbetor är pressa dom dom först, och ifrån tjockjuicen göra etanol, och från resterna rötar man ihop med annat rötbart avfall till biogas.
er
Jag har inget problem med att vi använder marker för att odla biodrivmedel, så länge markerna som används inte:
1 Tränger undan livsmedelproduktion
2 Gödslas så hårt att det påverkar vår omgivning, luft och vatten
3 Skog huggs ner, för odla på.
Sen är det bra att biogas påverkar vår sjukdomsbild men det har inget med sockerbetor att göra.
er
Jag har inget problem med att vi använder marker för att odla biodrivmedel, så länge markerna som används inte:
1 Tränger undan livsmedelproduktion
2 Gödslas så hårt att det påverkar vår omgivning, luft och vatten
3 Skog huggs ner, för odla på.
Sen är det bra att biogas påverkar vår sjukdomsbild men det har inget med sockerbetor att göra.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
- Henry Ford
Vet ej om det är så intressant, i rapporter som behandlat dessa frågor, så har det visat sig att ren rötning av grödor ger ett högre nettoutbyte av Energi än om man först skulle göra etanol för att sedan röta resterna från etanolproduktionen. Vet i och för sig inte om så är fallet med just sockerbetor.anders wrote:Det som vore intressantare vad det gäller sockerbetor är pressa dom dom först, och ifrån tjockjuicen göra etanol, och från resterna rötar man ihop med annat rötbart avfall till biogas.
Att framställa biogas ihop med etanol är något som främst etanolförespråkarna förordar eftersom det ger ett högre nettoutbyte energi än om endast framställer etanol.
Sedan försvinner med stor sannolikhet ovan angivna fördel med hälsoeffekten om man använder etanol istället för biogas.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Jag har varit inne på samma tankegång som Göran ty jag läste igår att etanol från vete endast ger en tredjedel så stort utbyte jämfört med om man gör biogas direkt. Min fundering har alltså gått kring om förhållandet kan vara detsamma för sockerbetor men eftersom jag inte vill spekulera så har jag inte kommenterat det tidigare.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
I Energigas 2/2008 står det om att biogas från sockerbeta ger ett nettoenergiutbyte på ca 95 gigajoule/hektar och år. Tyvärr inga uppgifter om nettoenergiutbytet vid produktion av etanol från sockerbeta.
Det experimenteras med att använda energibetan som substrat för biogas istället för sockerbetan. Nettoenergiutbytet överstiger då 200 gigajoule/hektar och år. Detta är dubbelt så mkt som biometan från salix, som brukar anses vara mycket energieffektivt.
I sin grafik i artikeln har de med nettoenergiutbytet för etanol vid användning av vete inkl halm, det är drygt 25 gigajoule/hektar och år.
Det experimenteras med att använda energibetan som substrat för biogas istället för sockerbetan. Nettoenergiutbytet överstiger då 200 gigajoule/hektar och år. Detta är dubbelt så mkt som biometan från salix, som brukar anses vara mycket energieffektivt.
I sin grafik i artikeln har de med nettoenergiutbytet för etanol vid användning av vete inkl halm, det är drygt 25 gigajoule/hektar och år.
Opel Zafira CNG -08
Roade mig med att räkna fram besparingen i sjukvårdskostnader för mig enl ovan.Jonas wrote:Om 7 miljoner Nm3 fordonsgas används istället för lika många miljoner liter bensin och diesel, beräknas samhällsnyttan i form av minskade sjukvårdskostnader uppgå till cirka 34 miljoner kr (Källa: SIKA)
Varje ersatt liter bensin (enl förutsättningar) ovan ger en besparing på 4,85 kr.
Själv har jag överslagsmässigt ersatt 2400 liter bensin med gas (3000 mil) detta skulle ge en besparing för sjukvården på ca 11 600 kr och jag har inte kört kontinuerligt på gas ett år än.
Undrar vad det skulle bli om man ersatte all bensin och diesel i Sverige med Biogas. Någon som har siffror på drivmedels förbrukningen i Sverige?
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Jag hittade lite siffror på gasföreningens hemsida.Jonas wrote:
Om 7 miljoner Nm3 fordonsgas används istället för lika många miljoner liter bensin och diesel, beräknas samhällsnyttan i form av minskade sjukvårdskostnader uppgå till cirka 34 miljoner kr (Källa: SIKA).
Idag skulle vi med andra ord spara in sjukvårdskostnader motsvarande 712 950 000 kr om man räknar med 4,85 kr/liter bensin i besparing.gasföreningen wrote:2008-07-01
Biogasen klarar klimatmålet för drivmedel. Idag används ca 1.3 TWh biogas. Det motsvarar drygt 147 miljoner liter bensin. En ny studie av biogasens potential visar att vi kan ta fram hela 11 TWh från inhemsk produktion.
Sträck på er alla ni som kör på gas (OBS dessa siffror baseras på endast biogas andelen, i artikeln står fordonsgas så besparingen kan vara ännu större idag)
Räknar man upp ovanstående siffra så det motsvarar 12% eller 1 198,6 miljoner liter bensin som ersätts av biogas så får vi en besparing på 5,8 miljarder kr i sjukvårdskostnader.gasföreningen wrote: – Enbart från avfall, får vi 10,6 TWh biogas. Det ersätter drygt 12 % av de fossila drivmedel som används i Sverige idag.
Om vi skulle ersätta all drivmedelsanvändning i Sverige med biogas så skulle besparingen bli 48,4 miljarder.
Förutsättning 88,3 TWh biogas vilket enligt gasföreningenssiffror motsvarar Ca 9,99 miljarder liter bensin.
Observera dessa siffror är inga egentliga fakta utan endast en räkneövning gjord på vissa givna uppgifter jag har förutsatt att kostnaderna följer en linjär kurva vilket inte alls är givet, kurvan kan exempelvis plana ut när den kommer till en kritisk nivå av föroreningar.
Så ta inte beräkningarna för fakta utan snarare en indikation på möjligheter med Biogas som drivmedel kursiv text tillkom 2008-08-03
Enligt gasföreninges rapport (sid 60) skulle biogaspotentialen vara 89 Twh år 2025.
Övriga länkar:
Ny rapport visar; Biogas ger 900 000 nya miljöbilar redan idag!2008-07-03
Pressfrukost - Hur långt kommer du på 1000 bananskal? Ny rapport presenteras 2008-07-01
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Värt att notera apropå biogas från sockerbetor; själva betblasten ger tydligen 350m m3 per ton grönmaterial. Undrar om det är medräknat i kalkylen.
Källa: http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/try ... jo06_1.pdf
Källa: http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/try ... jo06_1.pdf
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Allt närmare biogasanläggning på Gotland
Ytterligare ett steg mot biogasproduktion hos betodlarna på Gotland togs igår. Nu har man angett orter för de två första tankställen som planeras, ett i Visby och ett i Roma initialt.
http://www.branschnyheter.se/article39748.php
http://www.branschnyheter.se/article39748.php
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Transportproblem
Tydligen blir produktionskapaciteten så stor att kommunens hela fordonspark bara skulle utnyttja ca. 20% av kapaciteten för den planerade anläggningen i Roma.
Problemet är transportmöjligheterna till fastlandet är begränsade.
http://www.helagotland.se/nyheter/artik ... id=4373667
Problemet är transportmöjligheterna till fastlandet är begränsade.
http://www.helagotland.se/nyheter/artik ... id=4373667
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Re: Transportproblem
-----------Pka wrote:Tydligen blir produktionskapaciteten så stor att kommunens hela fordonspark bara skulle utnyttja ca. 20% av kapaciteten för den planerade anläggningen i Roma.
Problemet är transportmöjligheterna till fastlandet är begränsade.
http://www.helagotland.se/nyheter/artik ... id=4373667
Frågan är om inte färjorna skulle kunna utnyttja biogasen som bränsle tillsammans med vanlig tjockolja liknande vad som görs för LNG-tankers. Då slipper man långa transporter.
Ett annat sätt vore att göra el direkt av biogasen på Gotland. Då kan man använda biogas direkt utan uppgradering vilket både är billigare och gör att man undviker metanutsläpp.
/track_snake