Tanka gas hemma

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Tanka gas hemma

Post by Jonas »

I flera trådar har vi ju läst om aggregat för att fylla gas hemma vilket är populärt i en rad länder uppenbarligen. När jag följde Torkels länk till listan över finska gastankstationer noterade jag också deras sida om home refueling http://www.gasum.com/home%20customers/F ... eling.aspx

Om jag tolkar informationen korrekt så får man in 1.5nm3 per timme och normal strömförbrukning är då 800Wh/h. Det skulle för mig innebära att aggregatet i praktiken skulle vara aktivt så fort någon av våra bilar stod på gården hemma och att vår elräkning skulle öka ganska markant. Låt säga att aktiv tankning pågick under 10h/dygn, det skulle då ge mig 8KWh extra på elen vilket inklusive allt innebär 9:-/dygn :shock:

Sen är inte utrustningen gratis heller så det krävs nästan att gasen håller avsevärt lägre priser än de 11:- per nm3 som vi betalar idag för att det ska gå runt ekonomiskt.

Bekvämlighetsaspekter kan vägas in, också huruvida man idag tvingas köra miltals extra bara för att fylla gas men för mig som inte kör mer än några meter extra för att tanka så är det definitivt ingen hit med aggregat hemma.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

I Göteborg är gaspriset 60 öre/kWh plus 17,5 öre/kWh för överföringen.

Värmevärdet hos naturgas är 14,42 kWh/kg och densiteten 0,75 kg/kubik.

Det borde ge ett pris/kubik på 0,775*14,42*0,75≈8,38kr/kubik om jag inte räknat åt fel håll någonstans.

Lägger man på elen (elpris 1kr/kWh) hamnar man då på:
(0,8/1,5*1)+8,38≈8,91 per kubik.

Med ett inköpspris på €5900 för en Phill och ett pris för fordonsgas på 10,95/kubik hamnar man då på break-even efter:

(5900*9,41)/(10,95-8,91)≈27281 kubik

Om man snittar på en förbrukning på 30 kubik gas i veckan når man break-even efter:

27281/(30*52)≈17,5 år

Bra investering?
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Sen är det tyvärr också extra kostnad som tillkommer för Naturgasen i ledningen. Priset som stod på gbg energis sida var en månadskostnad på 1250kr och en installationskostnad tillkommer även om det inte finns gas framdraget..

Tyvärr är det nog inget man tjänar på om de nu inte kan sänka gaspriset i ledningen lite.. Men tänk så bekvämt! :D .. hehe..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply