Statoil i Järna har öpppnat sin gasmack för både flytande gas för tung traffik (LNG/LBG) och vanlig fordonsgas. Perfekt läge längs E4 söder om Stockholm.
http://lt.se/nyheter/jarna/1.1448183-un ... de-i-jarna
http://www.cisionwire.se/svenska-statoi ... g,c9190793
Kartlänk.
Dubbel gasmack öppnad i Järna
Dubbel gasmack öppnad i Järna
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: Dubbel gasmack öppnad i Järna
Detta hade jag missat, trevligt med en ny gasmack i stockholmsregionen. Denna nyhet åker in i vår nya tråd "Stockholmsglädje".
Re: Dubbel gasmack öppnad i Järna
Mycket bra! Södertälje brukar ju inte ha så bra tillförlitlighet direkt... 

Re: Dubbel gasmack öppnad i Järna
Om man får gissa borde gastillgången på en sådan här typ av mack som ska serva tung trafik vara ganska högt prioriterad. Och med lagring i flytande form kan de förmodligen ha ganska stora reserver. Inkörningsproblem kan det förstås bli ändå, men det verkar lovande tycker jag.Fred wrote:Mycket bra! Södertälje brukar ju inte ha så bra tillförlitlighet direkt...
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: Dubbel gasmack öppnad i Järna
Troligen blir det samma teknik som Statoil Täby och Upplands Väsby så de kan förhoppningsvis dra lärdom av sina erfarenheter därifrån. Täby tog grymt lång tid innan de kunde öppna men när den väl var igång så tror jag att den har fungerat bra.
Eftersom det handlar om flytande naturgas i en rejält stor tank så har de mycket större marginaler när det gäller att fylla på. Flaktekniken har ju den bristen att gasen kan ta slut väldigt snabbt utan att någon direkt hinner reagera. Kryotanken behöver fyllas långt mycket mer sällan och när de ser att det är typ en fjärdedel kvar så beställer de bara fyllning. Om det inte kan ske på ett litet tag så gör det inte så mycket eftersom en fjärdedel räcket väldigt länge.
Mvh
Fred
Eftersom det handlar om flytande naturgas i en rejält stor tank så har de mycket större marginaler när det gäller att fylla på. Flaktekniken har ju den bristen att gasen kan ta slut väldigt snabbt utan att någon direkt hinner reagera. Kryotanken behöver fyllas långt mycket mer sällan och när de ser att det är typ en fjärdedel kvar så beställer de bara fyllning. Om det inte kan ske på ett litet tag så gör det inte så mycket eftersom en fjärdedel räcket väldigt länge.
Mvh
Fred
Re: Dubbel gasmack öppnad i Järna
Har tankat i Järna flera gånger nu och det är aldrig kö och alltid svinbra tryck när man tankar. Får i 34 kubik i min Passat TSI Ecofuel jämfört med ca. 30 normalt. Gasmätaren står på fullt ganska många mil efter tankning 

Re: Dubbel gasmack öppnad i Järna
Såg du ifall det var kryotekniken eller var det det gamla flakbaserade systemet?