Pris på biogas i Sthlm

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Selis
Posts: 15
Joined: 2009-09-20, 16:43

Pris på biogas i Sthlm

Post by Selis »

Varför ligger priset på 1 Nm3 biogas i Sthlm alltid 1 kr under priset på en liter 95 oktanig bensin? Det följs åt hela tiden,så verkar det inte vara
i övriga landet.? Är det någon slags biogaskartell i Sthlm? Varför är det dyrare här? Det här har kanske tagits upp i någon annan tråd men jag hittar
inget svar.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by avozetta »

Den största bidragande orsaken är (tror jag) att AGA än så länge har monopol :( men snart kommer EON :D och då skall det bli intressant och se vad som händer med prissättningen.

EON har väl, när jag tänker efter lite, tagit över gasleveranserna till OKQ8 i Årsta. Vad är dagspriset där på gasen?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by Fred »

Tyvärr är det nog inte så enkelt att EON´s intåg på stockholmsmarknaden kommer leda till någon förändring i prissättningen. Fordonsbränslemarknaden har alltid lidit av kartellbildningar och oligopol.

Det sjuka är dock den 90 %-iga kopplingen till bensinpriset. Detta har vi aldrig fått någon godtagbar förklaring till...men det har diskuterats tidigare på forumet.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Selis
Posts: 15
Joined: 2009-09-20, 16:43

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by Selis »

Svar på avozettas fråga:
Jag tankade på OK årsta igår då kostade det 11,94 Nm3
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by avozetta »

OK, 11.94 känns ju som riktpriset för Stockholm, det var ju tråkigt. Skall låta det vara osagt om Eon verkligen tagit över där ännu. Trist om detta med kartellbildningar och oligopol fortsätter.

Selis, det verkar ju som om du håller till i Stockholm och då kan du ju passa på att träffa några av oss forummedlemmar på vårens gasbilsträff, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... 9&start=25 . Prisfrågan är ju alltid ett aktuellt ämne.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Selis
Posts: 15
Joined: 2009-09-20, 16:43

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by Selis »

Ajdå,jag får nog börja logga in lite oftare för att hålla mig uppdaterad! Synd att jag missade träffen men jag kommer gärna på nästa :D
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by limeburn »

avozetta wrote:Den största bidragande orsaken är (tror jag) att AGA än så länge har monopol :( men snart kommer EON :D och då skall det bli intressant och se vad som händer med prissättningen.

EON har väl, när jag tänker efter lite, tagit över gasleveranserna till OKQ8 i Årsta. Vad är dagspriset där på gasen?

Hej
Trist att vara en glädjedödare, men jag tror inte att priset kommer att sjunka med EONs intåg i Stockholm.
Snarare blir det så att EON anpassar sig till de andras priser. Tankade nyss här i Malmö och nu har EON höjt priset till 11:60/nm3 :evil:
VW Touran Ecofuel -08

Image
Selis
Posts: 15
Joined: 2009-09-20, 16:43

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by Selis »

Det skulle vara intressant att veta hur mycket den genomsnittliga produktionskostnaden är för 1 Nm3 och hur många % som är skatt
i jämförelse med med 95 oktan bensin....? Sen blir väl förmodligen distributionskedjan lite dyrare i jämförelse med bensin också..
gigan
Posts: 7
Joined: 2010-03-01, 17:07

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by gigan »

Tankade precis i Södertälje på väg hem från påskfirande, kostade 11.49. Statoil i Skärholmen kostade tidigare i veckan 11.89, orimligt stor skillnad kan jag tycka.
Håkan
Volvo V70 Bi Fuel -07, Summum
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by track_snake »

Fred wrote:Tyvärr är det nog inte så enkelt att EON´s intåg på stockholmsmarknaden kommer leda till någon förändring i prissättningen. Fordonsbränslemarknaden har alltid lidit av kartellbildningar och oligopol.

Det sjuka är dock den 90 %-iga kopplingen till bensinpriset. Detta har vi aldrig fått någon godtagbar förklaring till...men det har diskuterats tidigare på forumet.
--------------
Visst är det sjukt. Men man måste också förstå gasbolagens sits. Eftersom gasmackar och gasanläggningar kostar mycket pengar i investering måste man ha någon slags försäkring om att marknaden utvecklas så att man kan få tillbaka sina pengar eller i alla fall få någon slags återbetalning på investeringarna. Skulle man släppa priset helt fritt kanske man inte vågar göra några satsningar.

För etanol är detta inte så viktigt eftersom etanolpumparna är mycket billigare och lätt kan konverteras till t.ex. BF95 om nu E85-försäljningen skulle svikta. Därför tillåter man också E85-priset att utvecklas lite hur det vill beroende på världsmarknadspriser etc.; just nu är det lite dyrare än BF95 (9,64 x 1,40 = 13,50; dvs. 50 öre dyrare än BF95)

mvh/track_snake
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by Martinmat »

Lider med er sörlänningar. Här i Östersund kostar 1nm3 9,5kr. Då är det ren biogas. De höjde från 9 kr vid årsskiftet ngn gång men detta var första höjningen sedan de startade macken 2007.

Östersunds kommun har gått ut med att biogaspriset inte ska regleras utifrån bensinpriset utan vara kopplat till biogasens produktions/distributions kostnader. Kanske det är bättre när kommunen som står bakom än ngt girigt gas/bensinbolag.... :?:
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
Selis
Posts: 15
Joined: 2009-09-20, 16:43

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by Selis »

Martinmat wrote: Östersunds kommun har gått ut med att biogaspriset inte ska regleras utifrån bensinpriset utan vara kopplat till biogasens produktions/distributions kostnader. Kanske det är bättre när kommunen som står bakom än ngt girigt gas/bensinbolag.... :?:
Ja men det är ju precis så det ska vara! Grattis till dig som bor i en sådan kommun :!:
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by joppe »

Tankade i Sköndal i går och då hade dom höjt till 12,04 :(

Fast å andra sidan var det ingen kö och bra tryck :)
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by avozetta »

Efter att ha fått bekräftat av AGA att de inte längre levererar gas till OKQ8 i Årsta = E.ON tagit över, så kollade jag in prisnivåerna på Gasbilen.se (daterat 8/4) och en märkbar prisskillnad (för drivmedel vill säga) är det i Årsta, 11,60. Nästa lika lågt som den lokalproducerade gasen i Bromma på 11,53. Flera andra ligger på 12.03.

Är det en tillfällighet eller sätter E.ON ett lite lägre pris tro?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by Fred »

Ett litet priskrig skulle ju inte skada! 8)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by Stålis »

avozetta wrote: Är det en tillfällighet eller sätter E.ON ett lite lägre pris tro?
E.ON verkar köra med samma pris över hela landet. Tankade i Kristianstad och Värnamo under helgen. Priset var 11.60 på båda ställena. Se http://www.eon.se/templates/Eon2TextPag ... anguage=SV.
Fred wrote:Ett litet priskrig skulle ju inte skada! 8)
Nuvarande bristsituation skulle väl bli ännu värre då? Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att gaspriset skuggar bensinpriset när efterfrågan på gas hela tiden är större än tillgången.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Selis
Posts: 15
Joined: 2009-09-20, 16:43

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by Selis »

avozetta wrote:Efter att ha fått bekräftat av AGA att de inte längre levererar gas till OKQ8 i Årsta = E.ON tagit över, så kollade jag in prisnivåerna på Gasbilen.se (daterat 8/4) och en märkbar prisskillnad (för drivmedel vill säga) är det i Årsta, 11,60. Nästa lika lågt som den lokalproducerade gasen i Bromma på 11,53. Flera andra ligger på 12.03.

Är det en tillfällighet eller sätter E.ON ett lite lägre pris tro?
Priset hade gått upp till 12.12 när jag tankade där idag,så det gör nog ingen skillnad vem som levererar gasen tyvärr... :|
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by track_snake »

Nej, biogaspriset följer priset på BF 95 och när bensinpriset går upp går också biogaspriset upp.

Det finns ingen marknadsprissättning på biogas och därför får vi detta 'beroende' av bensinpriset.

När det gäller E85 finns det numera en klar marknadsprissättning. Etanolpriset har rasat den senaste tiden och det beror på fallande sockerpriser på världsmarknaden. Då följer också priset på den brasilianska rörsockeretanolen med nedåt och i slutänden ger det ett lägre pris på E85 i Sverige.

Nu är det nästan 2 kr billigare per mil att köra på E85. Och det börjar bli billigare för en del också än att köra på gas, särskilt om man räknar in kapitalkostnader.

Om etanolpriset stannar kvar en längre tid på den här nivån kommer antagligen biogassatsningarna att komma av sig när folk köper etanolbilar i stället.

mvh/track_snake
Hasso
Posts: 26
Joined: 2009-10-13, 12:23
Location: Kumla

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by Hasso »

Efter snart ett år med Biogasbil har jag konstaterat att när bensinpriset ökar så ökar även biogaspriset, ganska rejält de tar till en 40 öre åt gången typ. MEN när bensinpriset går ned, så har ALDRIG Biogaspriset sänkts, nu är det höjt från 11.59 till 11.99 i Örebro medans en liter 95 oktan kostar 12.18 i automatstation dvs ganska lågt pris som varit ett tag nu, men då höjer man Biogaspriset istället ??
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Pris på biogas i Sthlm

Post by henrico »

Det var sänkt när jag tankade i Stockholm igår... 11,09 har jag för mig...
Passat Ecofuel DSG '09
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by lubbis »

http://www.gasbilen.se/Tanka/AktuellaPriser.aspx har skapligt uppdaterade priser.
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by joppe »

Verkar vara Boden man ska flytta till :wink:

Också intressant att det kan skilja nästan 1kr från billigaste till dyraste i Stockholm.

Och att Hammarby håller samma pris som övriga runt söder, trots att dom har egen pipa med gas.
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by henrico »

Fast mycket av skillnaderna är väl beroende av vilket typ av gas man tankar. (Även om jag tycker logiken haltar betänkligt i realiteten?)

....med det resonnemanget kan man ju då tycka att Hammarby är "dyrt" med tanke på att det alltid är ren biogas med "lägst" energiinnehåll... Å andra sidan är det helt grönt vilket jag tycker är värt de få kronorna. :)
Passat Ecofuel DSG '09
Hasso
Posts: 26
Joined: 2009-10-13, 12:23
Location: Kumla

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by Hasso »

Imorse kostade bensinen 95 12,08 dvs ytterligare en 10 öring ned från igår och senaste veckan det betyder att att skiljer
9 öre mellan biogas och bensin vid pumpen idag. I Närke om man räknar som Svensk biogas med faktor 1.1 så kostar biogasen 10.99. tror knappt att den där 0,1 ger 1 spänn "litern" lägre pris mot bensinen.
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by henrico »

Hasso wrote:Imorse kostade bensinen 95 12,08 dvs ytterligare en 10 öring ned från igår och senaste veckan det betyder att att skiljer
9 öre mellan biogas och bensin vid pumpen idag. I Närke om man räknar som Svensk biogas med faktor 1.1 så kostar biogasen 10.99. tror knappt att den där 0,1 ger 1 spänn "litern" lägre pris mot bensinen.
Var tankade du då? 11,10 kostade det i Hammarby Sjöstad imorse. (Bensinen var dyrare än 12,08)

//H
Passat Ecofuel DSG '09
Post Reply