Mejl från Svenska Biogasföreningen till gasbilister i Sthlm

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Mejl från Svenska Biogasföreningen till gasbilister i Sthlm

Post by Sven »

Gröna Bilister har förmedlat ett mejl till alla medlemmar m,ed adress i Stockholm. Det är infromation om situationen med periodvis gasbrist i Stockholmsområdet. Det är väldigt trevligt formulerat och de beklagar verklgien situationen men beskriver också att den sannolikt kommer att förbättras under det närmaste halvåret. De skriver bl a:

"Det akuta problemet de senaste veckorna har berott på ett haveri på en biogasanläggning som levererar gas till Stockholms gasmackar. Det ska egentligen inte påverka marknaden då det finns en back-up anläggning med naturgas men på grund av den starka marknadstillväxten så har dessa volymer inte räckt till.

Vi tar nya tag och höjer servicenivån
I mitten av oktober är biogasanläggningen reparerad och Stockholm ska åter få så mycket fordonsgas som man behöver. Men gastillgången kommer att vara pressad under hela hösten så om liknande produktionshaverier uppstår kan det tyvärr bli fler tillfällen med gasbrist .
Branschen jobbar för högtryck för att lösa problemen mer permanent och från årsskiftet 2009/2010 börjar det hända saker:

o Januari: Nya biogasvolymer kommer till Stockholm från Örebro.
o Mars: Back-up med naturgas byggs ut med 100 procent. På så sätt tar inte gasen slut
även om en anläggning för biogasproduktion inte fungerar.
o Mars: Sopbilarna får egen mack i Älvsjö - betyder mindre trängsel på de publika mackarna.
o April: Två nya mackar har etablerats i Stockholmsområdet.
o September: Ytterligare biogasvolymer har kommit till Stockholm från Katrineholm.

Under tiden kommer befintliga mackar att uppgraderas och byggas ut så att fler personer kan tanka samtidigt. Sopbilarna kommer att få ytterligare en mack i Högdalen under 2010. Biogas är fortfarande en relativt ny produkt och nya produktionsanläggningar byggs eller effektiviseras för att få fram mer biogas. Exempelvis tas en anläggning i Skarpnäck i drift 2011."
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Mejl från Svenska Biogasföreningen till gasbilister i Sthlm

Post by Stålis »

Bra att det kommer ut sådan information. Problem av dylika slag är lättare att leva med om man vet att en förbättring är på väg.

Konstigt att leverantörerna inte gått ut tydligare i media redan tidigare. Nu har man i stället fått en hel del negativ publicitet som kan bli besvärlig att tvätta bort.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Mejl från Svenska Biogasföreningen till gasbilister i Sthlm

Post by avozetta »

Trevligt med dessa nyheter, några känner vi ju redan till, andra var nya för mig så som biogas från Örebro och dubblad kapacitet i Knivsta.

Två nya mackar till april 2010 (på tok för segt). Den ena lär väl vara Upplands Väsby (Eon i.s.f. AGA) men vilken är den andra? Hoppas det blir en söder om stan, t.ex. Huddinge för att väga upp mot alla norrortsmackar. Såg förresten på den utbyggnadskarta (troligen ganska gammal) som sitter vid pumpen i Bromma att det länge funnits planer på en pump i Huddinge. Någon som har koll på varför inte den blev av?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Mejl från Svenska Biogasföreningen till gasbilister i Sthlm

Post by Fred »

avozetta wrote:Såg förresten på den utbyggnadskarta (troligen ganska gammal) som sitter vid pumpen i Bromma...
Jag har för mig att den skylten är angående utbyggnad under 2004(!)...snacka om att vara utdaterad! :lol:

Det är ju tvärr flera mackar som varit planerade men inte blivit av. Jag pratade i början av året med stationschefen på OKQ8 Rinkebykorset om vad som hände med deras planer. Han lät lite uppgiven och sa att det var för tungrott att få till en gaspump...han ville verkligen göra "det rätta" som han sa, men hade givit upp... :(
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Mejl från Svenska Biogasföreningen till gasbilister i Sthlm

Post by Sven »

Tyvärr är det snarast en regel att gaspumparna blir kraftigt försenade eller läggs i malpåse. Detta är inte alls bra , det försenar omställningen till dagens överlägset bästa fordosbränsle, biogasen. Det är politikernas ansvar att Sverige ställer om till en miljömässigt mer hållbar transportsektor, och de gör alldeles för lite.

Det är t ex fascinerande med Maud Olofssons ustpel. Hon var en av de främsta förespråkarna för den helt vanvettiga etanolsatsningen. Eftersom etanol bara används i Sverige och dessutom är tveksamt ur miljösynpunkt var denna satsning dömd att misslyckas.

När sedan SAAB håller på att konka så skyller Maud på att de inte haft tillräckligt mycket miljöbilar i sin fordonspark. Men herregud, de har ju satsat på etanolen som Maud har tyckt varit ett så bra miljöbränsle och som hon gav sådana enorma fördelar bl a genom den dåligt utformade pumplagen. Kan hon inte se sin egen delaktighet i SAAB:s bekymmer?

Maud Olofsson, om du vill förbättra ditt skamfilade rykte på miljöområdet, så gör en riktigt rejäl satsning på det bränsle som alla är eniga om är dagens bästa miljöbränsle. Punga ut med flera miljarder i en gigantisk biogassatsning! :D
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Mejl från Svenska Biogasföreningen till gasbilister i Sthlm

Post by Danni »

Sven wrote:När sedan SAAB håller på att konka så skyller Maud på att de inte haft tillräckligt mycket miljöbilar i sin fordonspark. Men herregud, de har ju satsat på etanolen som Maud har tyckt varit ett så bra miljöbränsle och som hon gav sådana enorma fördelar bl a genom den dåligt utformade pumplagen. Kan hon inte se sin egen delaktighet i SAAB:s bekymmer?
Stoppstoppstoppstoppstopp! Pumplagen är MIljöpartiets påhitt, och drevs igenom av Socialdemokraterna. Men alliansregeringen har fortsatt genomdrivandet, och kära Maud verkar ha en rätt naiv inställning till det hela. När sa hon förresten att Saab inte haft tillräckligt mycket miljöbilar?

Jag vågar påstå att tjänstebilsrabatten för etanolbilar är enda anledningen att inte Saab konkat för längesen. Huvuddelen av deras försäljning senaste åren har ju varit just BioPower-bilar till företag (har ett vagt minne om att ha sett siffran 75% nånstans men hittar ingen källa på det). Etanolbilarna har en enorm konkurrensfördel på företagsmarknade (hybrid- och gasbilar ännu större, för den delen).
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Mejl från Svenska Biogasföreningen till gasbilister i Sthlm

Post by Sven »

Danni wrote: När sa hon förresten att Saab inte haft tillräckligt mycket miljöbilar?
Jag tycker jag läst detta när det diskuterades om staten skulle gå in och stötta den krisande svenska bilindustrin, men det kan också ha handlat om att hon tycker att de borde ha tillverkat mer bränslesnåla bilar.

När Miljöpartiet hittade på pumplagen, var det verkligen i den utformning som det sedan blev?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Mejl från Svenska Biogasföreningen till gasbilister i Sthlm

Post by Fred »

Maud har nog gjort det hon trott vara bäst med den information hon fått. Etanol-lobbyn var otroligt stark, med Gröna bilister i spetsen, medan biogasens förespråkare inte var starka nog och därför hamnade i skymundan.

Bensinbolagen var inte heller så sena att lyfta etanolen till skyarna eftersom investeringskostnaderna är så otroligt mycket lägre med etanol. Biltillverkarna föredrog nog etanolen också på grund av att befintliga motorkonstruktioner inte behövde göras om från grunden utan "bara" modifieras lite grann samtidigt som bilens grundkonstruktion kunde behållas med bränsletankar, ledningar, insprutning m.m.

Heder åt Maud, tycker jag, som nu när hon fått mer information är rakryggad nog att ändra uppfattning i frågan! Hon är den som är pådrivande i de nya satsningarna på biogasen. Sen är det väl självklart att hon inte har några miljarder att dela ut...

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Mejl från Svenska Biogasföreningen till gasbilister i Sthlm

Post by torkel »

Sven wrote:När Miljöpartiet hittade på pumplagen, var det verkligen i den utformning som det sedan blev?
Ja. Den drevs igenom av den förra regereingen.
Post Reply