IQ fiskmås?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
JM
Posts: 20
Joined: 2009-03-27, 22:52

IQ fiskmås?

Post by JM »

Hej!

Upptäckte idag att man bytt till ett nytt handtag på "min" gaspump. Det var ett pistolhandtag och man skulle enligt den pedagogiska nypåklistrade bilden hålla in "avtryckaren" för att det skulle fästa vid gasnippeln. Hur jag än vände, höll in, vred, tryckte och svor (i hällande ösregn för övrigt vilket givetvis HELT omärkligt påverkade mitt sinneshumör samt förståelse för introduktion av för mig ny teknik) fick jag det inte att fungera. Imorgon åker jag till en annan pump och ska skratta mig igenom vilket oväder som helst, för den pumpen vet jag har ett klassiskt fästanordning med spak som t o m jag förstår. Har aldrig träffat på detta handtag förut men det kanske är jättevanligt (?). Hur som helst, med risk för att bli idiotförklarad: nån som vet HUR MAN FÅR SKITEN ATT FÄSTA SÅ JAG KAN TANKA???? :twisted:

Hälsningar,
Jocke
VW Passat TSI Ecofuel 12, vit, tonade rutor bak, xenonljus
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Jag har aldrig sett en sån, men kan försöka mig på en okvalificerad gissning... Det är inte så simpelt att man den är "öppen" medan man håller inne "avtryckaren", och att man således ska trycka in avtryckaren, föra den över nippeln, och medan den är på plats släppa avtryckaren?

Så hade i alla fall jag designat en sån.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Har just kommit hem från en semesterresa i Tyskland där jag provat på ett antal varianter på tankmunstycken. Pistolvarianten tyckte jag var den absolut enklaste att hantera. Mycket smidigare än dem jag är van vid här hemma.

Image

gibgas.de finns fler bilder och en instruktionsfilm som visar hur man tankar gas med några olika varianter av tankmunstycken. Spola fram till 2:18 för att se pistolmunstycket in action.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Det verkar som om man sätter "pistolmynningen" över tanknippeln och sedan trycker på avtryckaren...denna låser då på samma sätt som vredet gör på de vanliga slangarna.

JM, får man fråga var "din" pump står och vilken leverantör det är?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
JM
Posts: 20
Joined: 2009-03-27, 22:52

Post by JM »

Hej!

Det är Lunds Energi som bytt till detta handtag på sin pump på Gunnesbo i Lund. Jag tyckte jag gjorde precis som filmen visar men kunde inte pressa in avtryckaren så att pistolhandtaget fäste...kanske jag inte förde in pistolhandtaget tillräckligt lång in över nippeln?

Jaja...*tyska svordomar*.....jag får åka dit när solen skiner och laddad med matsäck och försöka igen.

Tack för tipset om filmen!

Hälsningar,
Jocke
VW Passat TSI Ecofuel 12, vit, tonade rutor bak, xenonljus
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Får hoppas vi får såna pistolhandtag i sverige! De är otroligt lätta att ha att göra med! :) Än så länge har jag bara hittat såna i Tyskland....
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
dobese
Posts: 18
Joined: 2008-10-01, 15:15
Location: Linköping

Tror det är på gång även här

Post by dobese »

taz skrev: Får hoppas vi får såna pistolhandtag i sverige! De är otroligt lätta att ha att göra med! Än så länge har jag bara hittat såna i Tyskland....
Jag överhörde en diskussion mellan två personer vid grannpumpen när jag tankade häromsistens. Enligt en av dessa skulle det komma pistolmunstycken på dom pumpar Svensk Biogas stod för. När och hur vet jag inget om. Verkar i alla fall som det kan komma fler i Sverige också.
V70 Bi Fuel -06
JM
Posts: 20
Joined: 2009-03-27, 22:52

Post by JM »

Hej!

Tänke bara uppdatera med att berätta att jag till slut lyckades tanka....visade sig att jag helt enkelt sköt in pistolmunstycket FÖR LÅNGT IN över gasnippeln på bilen vilket gjorde det omöjligt att pressa in handtaget. Nu med min nyvunna kunskap och efter att jag varje gång hälsar på tyska till det så är ju dessa munstycken hur enkla som helst att tanka med.

Regards,
Jocke
VW Passat TSI Ecofuel 12, vit, tonade rutor bak, xenonljus
Prakah
Posts: 8
Joined: 2009-02-09, 02:56
Location: Göteborg

Post by Prakah »

Håller med om att de är de absolut enklaste, men har även stött på sådana i Österrike.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: IQ fiskmås?

Post by AndersH »

I fredags fick jag det tvivelaktiga "nöjet" att använda ett pistolmunstycke för första gången när jag skulle tanka gas vid Gumpekulla i Linköping. Det var helt omöjligt för mig att få dit munstycket så jag fick hjälp av en vänlig människa som tankade vid den andra pumpen som med rejäl kraft tryckte dit munstycket mot min bil innan han tryckte av avtryckaren varvid munstycket greppade tag om tanknippeln. Var det möjligen fästet till skyddslocket (gummitutan) som var i vägen på min Volvo V70N?

När jag sedan skulle lossa munstycket så släppte det inte helt från min bil utan jag fick till slut ta till brutalt våld varvid det lossnade och samtidigt föll det en plastflisa till marken. Jag var uppriktigt asförbannad på detta tankmunstycke då jag trodde att plastbiten kom från min bil men enligt kundtjänst på Svensk Biogas kom plastbiten från pistolmunstycket.

Ge mig det gamla vanliga tankmunstycket! :x
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Re: IQ fiskmås?

Post by aiskylos »

Hmm, tycker nog precis tvärtom - betydligt snabbare att få på och av. Beror det på bilmodell tro?
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: IQ fiskmås?

Post by Stålis »

AndersH: Vad sa kundtjänst om saken?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: IQ fiskmås?

Post by AndersH »

Tja, de tackade för att jag hörde av mig och meddelade att en drifttekniker skulle reparera pistolhandtaget. Förhoppningsvis funkar det bättre nästa gång.
Post Reply