Gas i Skåne och ytterligare en fråga

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
JM
Posts: 20
Joined: 2009-03-27, 22:52

Gas i Skåne och ytterligare en fråga

Post by JM »

Hej!

Nybliven ägare till en Passat TSI Ecofuel, har kört två veckor nu och är helnöjd!

Tänkte höra om det finns lite åsikter om tankställen för gas i Skåne, jag håller för fullt på att prova mig fram mestadels i Malmö/Lund. Kan hittills rekommendera tappen på Gastelyckan i Lund, ett sjuhelsickes tryck när man tankar där har jag upplevt, och ingen annanstans har jag lyckats få i så mycket gas att räckvidden på mätaren gick upp till 47 mil...
det brukar landa på en sisådär 38-40 mil, ibland ännu lägre. Nån som är kunnig som kan förklara vad skillnaderna beror på för en newbie som jag?

Med vänlig hälsning,
Joakim
VW Passat TSI Ecofuel 12, vit, tonade rutor bak, xenonljus
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Välkommen! Och grattis till bilen!

Det är inte ofta jag är på det hållet, men om jag är i Lund och måste fylla på gas, tankar jag gärna på Gastelyckan. Som du skriver, ett härligt tryck! Och långt kommer man! Men det senare beror nog på att det är naturgas, fossil alltså, som har något högre energiinnehåll än biogas, men inte är lika miljövänligt.

Jag tankar oftast i Kristianstad, och här är trycket oftast lägre. Och det är alltid ren biogas (produceras i kommunen) så man kommer aningen kortare sträcka på en tank. Men miljösamvetet är skinande rent! :D

Förhoppningsvis blir det ren biogas i Lund också med tiden! Gärna med bibehållet tryck i pumpen.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Hej och välkommen JM

Som åsaboe så riktigt påpekade har Naturgas större energiinnehåll än Biogas.
1Nm3 Naturgas anses motsvara 1,25 liter bensin i energinnehåll, medan biogas anses motsvara 1,1 liter bensin. Men detta är inte hela sanningen i forumet har det framkommit att Biogas i vissa fall spetsas med Propan för att motsvara Naturgas energimässigt. Vad jag förstått görs detta på de ställen där man samdistriburerar Biogas och Naturgas. tex Västkusten.

Räknar man om förhållandet mellan Biogas och Naturgas så får man att 10 Nm3 biogas har samma energimängd som 8,8 Nm3 Naturgas.

Sedan har trycket med vilket gastationen orkar fylla din tank med betydelse. Det kan tom variera på samma station.
Har det exempelvis varit många och tankat precis innan dig på samma ställe så kan stationen ge ett lägre tryck än om du är den förste som tankar på morgonen när stationen haft en hel natt på sig att bygga upp trycket.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
JM
Posts: 20
Joined: 2009-03-27, 22:52

Post by JM »

Hej!

Tack för info. Hade ingen aning om att det kunde vara bio- eller naturgas på olika tankställen, trodde det var fordonsgas dvs en mix överallt. Undrar varför det inte framgår bättre på ex pumparna? Det är ju rätt logiskt att närhet till produktion av biogas gör att leverantörerna väljer att sälja denna istället för att köpa in naturgas utifrån.

/JM
VW Passat TSI Ecofuel 12, vit, tonade rutor bak, xenonljus
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Vi har diskuterat här på forumet en hel del kring att det på pumparna borde framgå vad det är kunden tankar. Vissa distributörer har angett detta, t ex de som bara har biogas (t ex Svensk Biogas i Östergötland med omnejd samt alla lokala distributörer). Men Fordonsgas anger sällan detta, sannolikt därför att det är olika innehåll i pumparna och för att de också har sitt GrönGas-principen där motsvarande mängd biogas tankas in i systemet när kunden tankat fordonsgas. I Stockholm var det tills för 1 år sedan enkom biogas, men därefter har en naturgasdepå i Knivsta börjat användas när det är slut på biogas.
Opel Zafira CNG -08
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Hos Eon framgår det alltid på pumpen vilken gastyp det är du får.
Det finns en liten skylt på samtliga pumpar där den tidigare nämda omvandlingsfaktorn står utskriven.

1,25 liter bensin = 1 Nm3, då är det naturgas
1,1 liter bensin = 1 Nm3, då är det biogas

Gassorten är avgörande för din räckvidd, men det är lika viktigt att du tankar på rätt sätt för att lyckas med lång räckvidd.

För att förstå hur det fungerar så tänkte jag beskriva hur ett tankställe är uppbyggt.
Normalt finns 3st separata kopressorer på ett tankställe. Varje kompressor är kopplad till ett antal gasflaskor som har en buffert av gas.
Kompressor nr 1 grovfyller tanken, när den inte orkar längre (samma tryck i din tank som i buffertlagret) kopplas kompressor nr 2 in. Denna fyller tills den inte orkar mer (samma tryck i lagret som i bilen). När kompressor nr 3 kopplas in är trycket i din bil ganska högt så denna kompressor toppfyller tanken villker går ganska långsamt.
Vill man köra långt på en tank skall man låta slangen sitta på bilen till siffrorna på mätaren har stannat helt. Det kan känns som att det inte är lönt men faktum är att man kan få i en hel extra kubik jämfört med om man kopplar ifrån när den går sakta.
Det bästa är om alla buffertlager är fulla när man börjar tanka (ingen kompressor hörs). Egentligen är det från buffertlagren man tankar och inte från kompressorn då kompressorn har för låg kapacitet.

Det finns ett annat trick som jag brukar använda om jag skall köra långt. Då tankar jag kvällen innan körningen. Samma dag som jag skall iväg kör jag och tankar igen trots att tanken är "full". Då får man alltid i ganska mycket mer än vad man räknar med. Detta beror på att en tom tank som tankas blir ganska varm. Varm gas tar mer plats än kall gas. Därför blir den aldrig riktigt full. Låter man tanken svalna över natten så sjunker trycket i den och det går att toppa den. Tanken hinner inte få upp den stora värmen på en så liten tankning.
Det här med varm gas i din tank är samma princip som används i kylskåp, slingorna på baksidan av skåpet är ju varma...
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
JM
Posts: 20
Joined: 2009-03-27, 22:52

Post by JM »

Aha!

Då borde man alltså också, förutom att tanka en gång till dagen efter, även kunna få in mer gas om man tankar lite men ofta så att gasen i tanken inte hinner värmas upp så mycket, right?

Tack för all info gents!

/JM
VW Passat TSI Ecofuel 12, vit, tonade rutor bak, xenonljus
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Exakt, det blir mindre värme om du tankar färre kubik gas vilket ger högre sluttryck.
Det handlar inte om extrema mängder gas, men det blir märkbar skillnad i räckvidd.
För normal körning hemmavid behöver man inte tanka ofta, då räcker det med vanlig tankning.
Dock kan man tänka på att det viktigaste är att du tankar tills mätaren står helt stilla, många av pumparna i Skåne är av den typen att de går allt saktare ju längre de sitter anslutna. Denna hastighetssäkning tar en liten stund men ha tålamod. Vissa pumpar stannar dock tvärt, då finns det inget att göra.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Post Reply