En lyckad GAS-resa Nederländerna-Sverige t.o.r.

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

En lyckad GAS-resa Nederländerna-Sverige t.o.r.

Post by DJ »

Under påsksemestern åkte vi hem till Sverige för att träffa familj och åka skidor.

Tack vara TomTom:en lyckades jag OTROLIGT smidigt hitta gasmackar längs med vägen.
Bara att klicka "sök alternativ" - "kör via" - "intressepunkt" - "IP längs rutt"- "gasmackar", och sedan välja en på lagom avstånd som ligger nära planerad rutt.

Billigaste gasen kostade 0.59 Euro/kg. (Naturgas på Shell Twentepoort, Nederländerna)

I tyskland kostade den mellan 0.70 - 0.85 Euro/kg.

Milkostnaden höll sig således på en fin nivå, även fast Volvon drar alldeles på tok för mycket. Förbrukningen ökar för mycket, tycker jag, med en takbox på och marchfart på 130-140 på GPS:en (140-150 på mätaren)

Dessutom lyckades jag sätta nytt personligt i dagsetapp med barn i bilen, 140 mil.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: En lyckad GAS-resa Nederländerna-Sverige t.o.r.

Post by Johan »

DJ wrote: Dessutom lyckades jag sätta nytt personligt i dagsetapp med barn i bilen, 140 mil.
Intressant inlägg, men ovan måste du berätta mer om! Hur löste du det? Hur gamla är barnen?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Re: En lyckad GAS-resa Nederländerna-Sverige t.o.r.

Post by DJ »

Johan wrote:
DJ wrote: Dessutom lyckades jag sätta nytt personligt i dagsetapp med barn i bilen, 140 mil.
Intressant inlägg, men ovan måste du berätta mer om! Hur löste du det? Hur gamla är barnen?
Vi har tre barn på 9, 8 och knappt 3 år.

Resan upp var "bara" 120 mil till de första släktingarna. Vi stannade faktiskt bara vid tankning, och då fick barnen passa på att springa på toa. Ingen annan rast alls. Perfekt tajming med färjan Puttgarten -Rödby, vi löste biljetten när lastningen redan var igång. Vi utnyttjade tiden på båten för att äta. Men barnen åt tyvärr inte så mycket p.g.a. sjögången. 600 spänn på restaurangen kändes dyrt för de tuggorna... :(

Tror det tog 12 timmar inkl. färjan. Alltså ett snitt på c:a 110 km/h om färjan räknas bort.

Till resan ner, som var 140 mil, köpte vi en portabel DVD med två små 7" skärmar att hänga bak på framsätets nackstöd. Det höll barnen sysselsatta lite mer. Och på vägen ner gjorde vi faktiskt två stopp förutom färjan, en halvtimmespaus på McD och senare en kortare rast med glass i Tyskland.

Den här gången tog det c:a 14 timmar inkl. färja. 8.00 till 22.00.
Samma snitt ungefär. Vi hade sämre tajming med färjan och fick vänta c:a 20 minuter.

Tunnbrödsrullar var perfekta att ha med sig i bilen. Rullar man in skivade köttbullar blir de ganska matiga och man kan äta dem i farten. Och det blir inte lika smutsigt i bilen som när man ger barnen godis.
Sväljs ner med juice i festis-format.

Vi kom fram till att 1.5 timme är lagom intervall mellan förfriskningarna, både för oss och barnen. Det är bra att komma ihåg att mata sig INNAN man blir trött. Då håller man sig alert och undviker att barnen blir alltför trötta och otåliga.

Game Boy och några serietidningar fanns också med som förströelse till barnen.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Ok, ni ligger lite före oss. Våra ungar är från 1 1/2 till 3 1/2 år. Största problemet är att de klarar högst 20 minuters bilfärd innan de somnar, vilket sabbar deras nattsömn. Vi ska eventuellt avverka 120 mil uppåt landet i sommar, men det får förmodligen bli nattkörning.
Bil-DVD ligger med prio på inköpslistan :-)
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Jag kan även rekomendera Harry Potter som talbok.
Vi bilade till Frankrike förra sommaren och bilresan var aldrig ett problem, tvärt om.
- "kan vi inte åka bil nu, vi vill höra vidare på Harry Potter!"
(Mina barn är 10 och 12)
Vi körde Paris Stockholm på två dagar!
Post Reply