Vilken gasbil 2011?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Elektrikern
Posts: 4
Joined: 2011-08-31, 21:19

Vilken gasbil 2011?

Post by Elektrikern »

Jag är sugen att skaffa en förmånsbil genom jobbet och då är det ju som jag förstår det extra förmåligt med GAS.

Men vilken bil ska man välja? Jag var ju sugen på en V70, men jag hörde att de kanske inte är så bra/pålitliga i sina GAS-versioner? Gäller detta fortfarande eller har de blivit bättre?

Om inte V70 är bra.. Vad gäller då? Passat?

Jag vill helst ha en rätt stor kombi.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Vilken gasbil 2011?

Post by AndersH »

Dagens Volvo V70 AFV Bi-Fuel har inget gemensamt med tidigare gasbilar från Volvo som i vissa fall har en benägenhet att krångla i varierande grad.

Gastankarna i en Volvo V70 AFV Bi-Fuel inkräktar en del på utrymmet i bagagerummet då golvet har höjts 9 cm. En VW Passat EcoFuel har gastankarna helt och hållet under golvet. Kan eventuellt vara avgörande om du prioriterar lastutrymmet.

Räckvidden på gas är dock väsentligt bättre för VW Passat EcoFuel jämfört med Volvo V70.
Elektrikern
Posts: 4
Joined: 2011-08-31, 21:19

Re: Vilken gasbil 2011?

Post by Elektrikern »

Så idiotiskt dumt.. 9cm upp? Många väljer ju volvo V70 just för det stora lastutrymmet! Känns som att Volvos Gas-version bara är någon hastigt påkommen "nödlösning" för att "vi måste ju ha en gasbil också, släng ihop en!"

edit: Provade "bygg din volvo" på nätet. Hittar inte att man kan välja LED-belysta lyktor? (halvljus/blinkers/bromsljus osv) Är detta standard alltid eller finns det inte?

Känns inte direkt 2011 med en bil som har glödlampor

edit igen: Läste att golvet var tidigare höjt med 15cm och att de nu lyckats få ner det 6cm.

Problemet verkar vara att Volvo inte tillverkar någon gas-bil, utan att den med gas som finns är en efterhandskonstruktion.. Synd! Annars hade det nog blivit en V70. Lutar nu mot en Passat
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Vilken gasbil 2011?

Post by AndersH »

Jag resonerar precis som du att dagens efterkonverterade Volvo V70 AFV Bi-Fuel med upphöjt lastgolv för att härbärgera gasflaskorna är en halvmesyr.

Jag skulle själv ha beställt en Passat EcoFuel för länge sedan men tyvärr så försvinner mina tilltänkta utrustningsalternativ det ena efter det andra (först utgick backkameran, sedan försvann färgalternativet Cashmere Brown, sedan utgår väl stolarna också gissar jag...) så jag undrar om det någonsin kommer att bli någon. :(
PerT
Posts: 15
Joined: 2011-05-21, 08:30

Re: Vilken gasbil 2011?

Post by PerT »

Vi har en Passat. Fördelen som vi ser det är räckvidden: 45+ mil på gas, 45 mil på bensin.

Överhuvud taget är vi väldigt nöjda. Det enda man märker kring gasen är att det finns två bränslemätare, i övrigt är den som vilken bil som helst (byter automatiskt bränsle men prioriterar gas, osv). Ungefär samma prestanda oavsett bränsle.
Pink
Posts: 9
Joined: 2011-09-12, 15:00

Re: Vilken gasbil 2011?

Post by Pink »

Synd att Volvo inte tagit hela stegent med bi-fuel.
Elektrikern
Posts: 4
Joined: 2011-08-31, 21:19

Re: Vilken gasbil 2011?

Post by Elektrikern »

Har nya Passat kombi blivit mindre? eller är det bara jag som hittat fel modell?
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Vilken gasbil 2011?

Post by varpan »

Nya passaten skall väl vara lika stor som den gamla... Det är ju i stort sett samma bil, skall väl bara vara "kosmetiska" skillnader...
Elektrikern
Posts: 4
Joined: 2011-08-31, 21:19

Re: Vilken gasbil 2011?

Post by Elektrikern »

Ser då betydligt mindre ut.

Gamla var med fyrkantig bak (som V70) och nya är med sluttande baklucka och övrigt också mindre fyrkantig och ser betydligt mindre ut (typ som Skoda oktavia, eller V50?/V60?)
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Vilken gasbil 2011?

Post by Samuel »

AndersH wrote:...men tyvärr så försvinner mina tilltänkta utrustningsalternativ det ena efter det andra (först utgick backkameran, sedan försvann färgalternativet Cashmere Brown, sedan utgår väl stolarna också gissar jag...) så jag undrar om det någonsin kommer att bli någon. :(
Var också sugen på cashmere brown, men den har tydligen ersatts av light brown, som drar aningen mindre mot brun och mer åt grå.
Däremot blir det ingen backkamera.
Är själv nära att trycka "beställ" nu på en dsg.



---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=64.730613,21.065683
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Vilken gasbil 2011?

Post by AndersH »

Cashmere brown var en metalliclack och den nya light brown är en solid lack så det är ju en väsentlig skillnad tycker jag. Har dock inte sett en light brown på riktigt så det kan ju iofs vara en fin färg.

För egen del avvaktar jag att beställa tills det går att få den där #¤%* backkameran men då får jag antagligen vänta länge... :?
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Vilken gasbil 2011?

Post by Samuel »

Light Brown är också metallic. 7s7s står det i min spec. Verkar fel på onlinekonfiguratorn. Bara urano grey, tornado red och candy white är solida. Finns en ny "ersättare" till mocca antracit också som heter black oak Brown.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=64.760510,20.949793
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Re: Vilken gasbil 2011?

Post by Samuel »

http://personbilar.volkswagen.se/conten ... res-1-.pdf

Hittade denna aktuella broschyr ang lacker.
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Vilken gasbil 2011?

Post by AndersH »

Gaah! Volkswagens buggiga onlinekonfigurator driver mig till vansinne... :(
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Vilken gasbil 2011?

Post by varpan »

AndersH wrote:Gaah! Volkswagens buggiga onlinekonfigurator driver mig till vansinne... :(

Det gjorde den med mig med... Han/hon som skrivit ihop den borde ta sig en funderare på sitt yrkesval...

Nåja jag fick ihop min konfiguration och bilen blev levererad (även om den inte vart helt helt klar (backkameran saknas fortf.))

Å det är en riktigt trevlig bil!
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Vilken gasbil 2011?

Post by Göran »

Satt själv och funderade mellan Volvo AFV eller Passat ecofuel som personalbil.

Tyvärr visade det sig att Volvo AFV inte gick att få under 7,5 basbelopp om man ville ha dragkrok, xenonljus (mina krav) och vinterdäck (företagets krav).
Så loppet var kört för Volvon innan det ens börjat. Jag kan rekommendera Passaten utifrån de erfarenheter jag haft hittills det är en tystare och rymligare bil än min V70:n. Men sittkomforten anser jag är klart bättre i Volvon än passaten trots sportstolar i Passaten.

Att sedan passaten har ett bättre bagageutrymme och betydligt längre räckvidd, i mitt fall 45 mil med Passat istället för 25 mil i min Volvo gör inte saken sämre. Om den nya AFV:n har samma räckvidd och förbrukning som min Bi-fuel vågar jag däremot inte svara på.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Vilken gasbil 2011?

Post by AndersH »

Ingen tvekan om att jag trots allt gärna vill ha en Passat EcoFuel. :) Ska bli intressant att se om den nya motorn med cylilnderavstängning som ska komma under 2012 kan ge en räckvidd på gas bortåt 70 mil eller så.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Vilken gasbil 2011?

Post by Göran »

Men kommer cylinderavstängning även på Gasutförandet?
Motorn finns ju även som rent bensinutförande.
Misstänker att priset drar iväg för mycket om man kombinerar start stopp och cylinderavstängning med Gasutförandet. :(

Men visst hade det varit nice. :D
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Vilken gasbil 2011?

Post by AndersH »

Topplocket på TSI-motorn skiljer sig väl inte åt mellan gas- och bensinmotorerna så cylinderavstängningen borde komma på EcoFuel-bilarna också tycker jag. Start/stopp-system är jag allmänt skeptisk till så det ser jag gärna att det inte införs i EcoFuel-varianten.
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Vilken gasbil 2011?

Post by Samuel »

Så, nu är passaten beställd! Byggs preliminärt v 49 säger dom.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=64.760351,20.949683
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Vilken gasbil 2011?

Post by AndersH »

Gratulerar! :)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Vilken gasbil 2011?

Post by Göran »

Grattis
AndersH wrote:Topplocket på TSI-motorn skiljer sig väl inte åt mellan gas- och bensinmotorerna så cylinderavstängningen borde komma på EcoFuel-bilarna också tycker jag. Start/stopp-system är jag allmänt skeptisk till så det ser jag gärna att det inte införs i EcoFuel-varianten.
Troligen är det ingen större skillnad på topplocket som du skriver.

Misstänker att det i stort sett skiljer bara på programvaran mellan motorerna med resp utan cylinder avstängning.

Men sen kommer våra Kära marknadsekonomer och marknadsanpassar priset på denna feature vilket gör att priset springer i väg. Eftersom det är bensin motorerna som de största besparingarna finns att göra på både bränslekostnad och CO2 utsläpp. Så är det rimligt att det införs en blumotion technology variant på dessa (eller vad nu våra kära marknadsförare kommer med för fantasifullt namn) denna prissätts efter vad konsumenten är beredda att betala för utrustningen. Nämnda blue motion technology utförande blir antagligen för dyrt för gas bilen. Dessutom ligger den redan bra till både vad det gäller bränslekostnader (speciellt på kontintenten) och CO2 utsläpp.

Men jag hoppas att du har rätt och jag fel.

När det gäller start stopp tekniken så skulle den fungera bra ihop med frihjulsfunktionen som finns på DSG lådan, (såg denna funktion när jag läste instruktionsboken).
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Vilken gasbil 2011?

Post by AndersH »

Göran wrote:Misstänker att det i stort sett skiljer bara på programvaran mellan motorerna med resp utan cylinder avstängning.
Det är en väsentlig mekanisk skillnad också där delar av kamaxeln kan förskjutas så att ventilerna inte längre öppnas för två av cylindrarna. Se följande video.

http://youtu.be/yxjGTBF-dVY
Post Reply