Skyddslock till gasnippel

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Skyddslock till gasnippel

Post by Humlan »

Någon som kan tipsa om var man köper dammskyddet till gasnippeln? De borde gå att hitta billigare än de ca. 200:- Bilia ville ha.

Har försökt söka, men hittar inget vettigt...
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Skyddslock till gasnippel

Post by Fred »

Jag har svårt att tro att det går att hitta nya lock billigare från någon annan men testa att ringa runt till lite skrotar. Problemet med det är dock att deras fraktkostnader brukar vara ganska höga så har du inte en skrot i närheten så blir det inte mycket billigare än att köpa en ny. 200 spänn kan ju verka galet för en gummituta men jag har sett galnare priser på smågrejer för volvobilar! :shock:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Skyddslock till gasnippel

Post by Humlan »

Tänkte att det borde finnas som reservdel till vilken gasnippel som helst, ex, till svetsindustrin. AGA hade det inte som reservdel, tyvärr.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Skyddslock till gasnippel

Post by Micke77 »

Besök närmaste företag som pressar hydrualslang på din ort så skall du få se att de har passande skyddshattar. Det finns nämligen snabbkopplingar som heter TEMA till löstagbara hydrualslangar. Till dessa TEMAkopplingar använder man skyddshattar i samma syfte som vi gör. Dessa skyddshattar har tom fastsättningen som sitter klämd runt nippeln. De brukar ha blå färg, men det förekommer säkert andra färger beroende på fabrikat. Bättre kan det inte bli. Förrutom slangfirmor har även Swedol ett visst sortiment med dessa prylar.

http://handla.swedol.se/images/large/HK-27256.jpg

En skyddshatt kostar några tior om den är avsedd för hydrualslang!
Bilden ovan skall ses som ett exempel, exakt vilken modell som passar våra bilar får man prova sig fram när man kommer till affären.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
JM
Posts: 20
Joined: 2009-03-27, 22:52

Re: Skyddslock till gasnippel

Post by JM »

Hej!

Köpte ett tvåpack för ca 30 spänn hos Volkswagen då jag av misstag pajade mitt till min Passat Ecofuel. Det borde väl passa även på en Volvo?

/J
VW Passat TSI Ecofuel 12, vit, tonade rutor bak, xenonljus
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Skyddslock till gasnippel

Post by Humlan »

Tack för tipsen, båda två! Som vanligt är Bilia dyrast, det slår aldrig fel...
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Skyddslock till gasnippel

Post by Fred »

Rapportera gärna om VW´s lock passar! Man vet ju aldrig hur länge man får ha kvar sitt lock.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Skyddslock till gasnippel

Post by Humlan »

Eftersom tankningsmunstycket passar alla gasbilar så måste ju skyddsnipplarna göra det också, så länge öglan är lite flexibel så den kan träs över. Ska försöka skaffa en VW-hatt!
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Skyddslock till gasnippel

Post by Fred »

Jag hoppas verkligen att VW-hatten fungerar! Då skulle jag få ännu mer vatten på min kvarn när det gäller Volvo/Bilias överpriser! :twisted:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Skyddslock till gasnippel

Post by Fred »

Hur gick det Humlan, funkade VW-hatten på din Volvo?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Skyddslock till gasnippel

Post by Humlan »

Japp, funkade utmärkt. Tog tid att få dem bara, det fanns inga i Sverige och jag fick hämta ut dem på VAG efter några veckor. Har några extra som jag tänkte sälja tillsammans med biogasdekaler (så snart jag får webbshoppen i ordning).
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Skyddslock till gasnippel

Post by Fred »

Kanon! Jag skulle kunna tänka mig att skaffa ett lock i reserv då de är så pass billiga på VW! Hör av dig om du vill sälja av ett av dina!

Det som gör en riktigt förbannad är ju att vissa tillverkare tar så otroligt mycket för dem när en tillverkare kan ta ett rimligt pris! Att Volvo har mage att ta 200 spänn, för att inte tala om Opel som tar 675 spänn!!!! Ocker är vad det handlar om!! :evil:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply