Gaslukt i kupen

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Gaslukt i kupen

Post by larfor »

Hej
Har sedan ca ett år en konverterad Opel Astra årsmodell 2000.
Har problem med att det kommer in gaslukt i kupen. Lukten känns när bilen stått oanvänd ett antal timmar eller t ex över natten. Lukten är starkast när tanken är full och avtar allt eftersom. Vid ca 3/4 tank så slutar det lukta. Det verkar dessutom som att problemet förvärras när det är varmt ute eller när kupevärmaren varit på.

Det verkar dock som att detta inträffar endast efter att jag har tankat i Hammarby Sjöstad. När man tankar där verkar det också som att man får mer gas i tanken. Man kan köra längre innan det syns på gasmätaren.

Är det någon som upplevt något liknande eller kan ha någon ide om vad det kan vara?
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Det låter ju inte alls bra. Verkar som om den inte "pallar trycket" om det blir det minsta högt. Bör kollas med det snaraste, konverteringsfirman ligger väl närmast till hands.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

När jag hade köpt min Volvo V70 Bi-Fuel i december 2005 så luktade (stank!) det gas i garaget när bilen stått över natten. Det visade sig vara en defekt gastryckregulator. Du ska absolut kontakta vem-det-nu-är som byggt om din bil eller en Opel-verkstad med gasfordonskompetens och göra en läckagesökning, det finns speciella mätinstrument som reagerar på gasen.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Tack för tips.
Har haft bilen inlämnad två gånger på en verkstad som brukar serva gasfordon. De läcksökte genom att spraya på en typ av vätska som ger bubblor vid läckage. De hittade inget läckage. De kände heller inte lukten vid läcksökningstillfället. När bilen stått i solen några timmar kunde de dock känna lukten svagt. Kanske är det så att det inte läcker hela tiden utan kommer puffar då och då vid t ex temperaturhöjningar. Ska försöka kontakta konverteringsfirman som fanns i Skåne för sex år sedan. Hoppas bara att de finns kvar.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Hoppas att du får bukt med det och hittar läckan.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Luktproblemen avtog under våren och sommaren och verkar nu i höst helt ha upphört. Jag hittade aldrig riktigt svaret på problemet. Det enda som verkstaden misstänkte var ett lock vid "evakueringskanalen" som inte satt riktigt åtskruvat. Om säkerhetsventilen släppte ut gas skulle det kanske kunna komma in lite i kupén. Man skruvade åt locket, men jag kunde fortfarande känna lukten ibland, fast den verkade inte kännas lika starkt.

Kanske har lukten upphört i och med att man jobbat med förändringar på pumparnas tryck. Det var ju bara i Hammarby jag drabbades av lukt, samtidigt som jag kunde köra längre sträcka efter att ha tankat där.

Det är ju bättre fart på påfyllningen nu, men kanske slår pumpen ifrån vid ett lägre tryck i tanken nu än tidigare? Tycker att det minskar på mätaren tidigare nu.
roffer
Posts: 25
Joined: 2007-12-20, 14:40
Location: Åkersberga

gaslukt

Post by roffer »

Som nybliven ägare till en gasbil så letar jag fel... :roll: jag vet ej hur gas luktar men jag inbillar mig att jag har en "jordig" lukt fram i bilen, känns mer när jag har värmen på.
Jag får väl köra lite på bensin och känna hur det luktar då. Men är det möjligt att en bil skulle gå att köra om det läckte framme i motorn? Var servar de gasfordon i sthlms området?
Opel Astra Cng-01
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Luktämnet som tillsätts gasen (tetrahydrotiofen, THT) luktar väldigt starkt (svaveldoft) och varje gasbilsägare borde få möjlighet att lukta på det för att direkt kunna avgöra om man har en gasläcka. Man kan få känna lite av luktämnet då man lossar tankmunstycket från bilen vid tankning om vindriktningen är den "rätta".

Det kan gå att köra en gasbil även om det läcker någonstans under huven men det är väl inte att rekommendera. Jag råkade göra det själv en gång då en mekaniker glömde dra åt en slangklämma efter byte av tryckregulatorn i min Volvo V70 Bi-Fuel... :?
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

AndersH wrote:Luktämnet som tillsätts gasen (tetrahydrotiofen, THT) luktar väldigt starkt (svaveldoft) och varje gasbilsägare borde få möjlighet att lukta på det för att direkt kunna avgöra om man har en gasläcka. Man kan få känna lite av luktämnet då man lossar tankmunstycket från bilen vid tankning om vindriktningen är den "rätta".

Det kan gå att köra en gasbil även om det läcker någonstans under huven men det är väl inte att rekommendera. Jag råkade göra det själv en gång då en mekaniker glömde dra åt en slangklämma efter byte av tryckregulatorn i min Volvo V70 Bi-Fuel... :?
När man sätter på dispenserslangen för att tanka och man har tomma tankar (lågt tryck) så brukar inte dispensermunstycket täta riktigt.. om man vickar lite försiktigt på den då så brukar det pysa ut lite gas... bara att sticka dit näsan o lukta.. Det luktar väldigt starkt.. Men det är bra att lära sig hur gasen luktar så man känner igen den om det skulle hända något...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
roffer
Posts: 25
Joined: 2007-12-20, 14:40
Location: Åkersberga

Läckage

Post by roffer »

AndersH hur märkte du att det läckt? Jag körde idag både på gas och bensin, tycker mig känna samma lukt oavsett drivmedel, lite jordig så det kanske är något unket runt värmepaketet. Enda skillnaden är ett väsande när man gasar med gas, och att bilen är lite ryckigare när man motorbromsar med gasdrift.
Opel Astra Cng-01
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag har min bil parkerad i eget garage och kände gaslukten tydligt när bilen hade stått där en stund.

Gaslukten är mer åt svaveldoft än vad jag föreställer mig att en "jordig" doft är. Kupéluften borde dessutom rimligen tas in på ett sådant ställe att alla gaser som frigörs under motorhuven inte sugs in i kupén så jag gissar att det du känner är unkna dofter från ventilationssystemet.

Väsandet du hör vid gasdrift är sannolikt bara normala ljud från gastrycksregulatorn. Jag har ett svagt väsande ljud i min bil som varierar med gaspådraget och jag har hört liknande ljud i flera andra Volvo Bi-Fuel som jag har provkört.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Du kanske har en död mus i ventilationssystemet ;) .. hehe gott nytt år! :D
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Lukten är stark och karaktäristisk. Påminner ungefär som ruttna ägg. Man brukar också kunna känna lukten vid avloppsreningsverk eller vid pumpstationer för avloppsvatten.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Gaslukt i kupen

Post by larfor »

Jag har under vintern/våren fått tillbaks problemet med lukt i kupén.

Jag hittade en gammal faktura från firman som gjorde läcksökningen jag nämner i förra inlägget. Där hittade jag att att dom hade upptäckt att något lock inte var riktigt åtdraget.

Idag tog jag och gluttade lite bakom den tygklädda aluminiumplåten som sitter runt tanken, samt tittade i instruktionsboken som beskriver systemet.
Tittade också in i utrymmet där varningstriangeln ligger, där går tankmunstycket in i bilen. Då upptäckte jag en räfflad plastslang, som går från tankmunstycket och fram till en ventil, som enligt instruktionsboken är en backventil, som i sin tur sitter på säkerhetsventilen. Denna plastslang satt löst mot backventilen. Men plastslangen är kanske bara ett skydd och saknar betydelse för systemets täthet?

I instruktionsboken står det att finns en gastät aluminiumhuv i änden av gastanken, vilken innehåller ventiler som vid eventuellt läckage skall avluftas till fordonets utsida. Kan det vara denna huv som firman menade inte var helt åtskruvad vid läcksökningen? Och vad menas med "ventiler som vid eventuellt läckage skall avluftas till fordonets utsida? Det står att avluftning sker genom två anslutna slangar. Är denna avluftning något som sker automatiskt eller är det en avluftning man gör manuellt? Samt är det normalt att det kan ske läckage? Jag noterade att det fanns en plastslang från ventilen som gick ner genom golvet. Kan den slangen vara avluftningen det talas om, eller är det gasledningen som går iväg till motorn?

Är det någon som har några bra svar på mina funderingar?
Innanför detta hål kommer gasen in från tankningsnippeln
Innanför detta hål kommer gasen in från tankningsnippeln
P4160688 (188x250).jpg (66.38 KiB) Viewed 28937 times
Här kommer gasen in
Här kommer gasen in
P4160694 (250x188).jpg (61.93 KiB) Viewed 28937 times
Lägger till några fler bilder i nytt inlägg som visar själva ventilerna vid tanken. (Det verkade inte ga att lägga för många bilder i samma inlägg.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Gaslukt i kupen

Post by larfor »

Här kommer några fler bilder.
Nu tar vi och tittar bakom skyddsplåten till tanken
Nu tar vi och tittar bakom skyddsplåten till tanken
P4160695 (188x250).jpg (64.69 KiB) Viewed 28937 times
Här ser man slangen som sitter löst ansluten mot backventilen. Man ser också säkerhetsventilen och den gastäta huven uppepå
Här ser man slangen som sitter löst ansluten mot backventilen. Man ser också säkerhetsventilen och den gastäta huven uppepå
P4160696 (188x250).jpg (57.29 KiB) Viewed 28937 times
Här ser man en slang som kommer någonstans uppifrån ventilerna och ner genom golvet i bagarummet. Kan det vara avluftningsslangen som omnämns i instruktionsboken, eller är det gasledning som går vidare till motorn?
Här ser man en slang som kommer någonstans uppifrån ventilerna och ner genom golvet i bagarummet. Kan det vara avluftningsslangen som omnämns i instruktionsboken, eller är det gasledning som går vidare till motorn?
P4160693 (250x188).jpg (54.57 KiB) Viewed 28937 times
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Gaslukt i kupen

Post by larfor »

Under försommaren försvann luktproblemet igen. Kanske det har med kraftiga temperaturväxlingar att göra, som gör att gasen expanderar?
Bilen stod i vintras i varmgarage och då kunde det bli temperaturväxlingar på runt 40 grader. +17 i garaget och -25 ute.
Post Reply