Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Inläggav Iroc » 2011-01-05, 20:18

UPPDATERAD 111116...

En liten början på en tråd/gaswiki om Necam Mega gasregulatorn, som sitter i Volvo V70N.
När ny information och fler erfaranheter kommer så får det läggas till här efter hand.

Lite länkar som användare Fred, Hewey och AndersH bidragit med ligger med här.
Sharing is caring som man säger, men ska det kopieras så hänvisa gärna hit istället. Har tagit några timmar att snoka reda på allt detta och sammanställa.

Skriv inget i denna tråd utan använd originaltråden, (om det inte är ren härlig gassystemsfakta) så blir det lite mer ordning. 8)
Originaltråden finns här för den som orkar läsa eller vill fråga nåt:
viewtopic.php?f=12&t=2063

Detta är bara tänkt som en vägledning, inte nån komplett genomgång hur man gör. Börjar man skruva så förstår man det mesta i texten tror jag.
KOSTNAD renovering: Ungefär nån hundring för nya o-ringar och lite tätningssilicon som ska ligga i membranets frästa spår....
************************************************************************************

ALLMÄN INFO.
Orsaken till att det går långsamt att tanka gas är för att "allow heat to dissipate" hittade jag på en engelsk sida, vilket borde innebära att gasen trycks in långsamt så den hinner svalna och tar mindre plats i tanken. Skulle det gå snabbt att tanka hade alltså fyllnadsgraden minskat och man hade fått tanka oftare. Då är det alltså värt lite extra väntan 8)

Det finns fyra typer av gastankar:
Typ 1: Metallcylinder helt i stål, utan nån annan armering, bara lackerad. Vanligaste typen av tank.
Behöver rostskyddas invändigt med vissa intervaller. (små tankar V70)

Typ 2: Metallcylinder, stål eller aluminium, delvis armerad med glas/kolfiber aramidfiber med epoxy eller polyester.

Typ 3: Denna typ av cylinder är fullt armerad med samma typ av material som i en typ 2 cylinder. Oftast aluminiumtank under armeringen.. (Stora tanken V70)

Typ 4: Denna typ av cylinder är fullt armerad med samma typ av material som i en typ 2 cylinder. Men den har plasttank under armeringen.

-----------------------------------

Jätteförst: När ska man skruva isär regulatorn ?
Om bilen är svårstartad.
Om man har tråkigt, eller om man konstaterat att regulatorn är dålig.

Ett enkelt sätt att testa är ju att lossa vacuumslangen som går från regulatorn till insuget och hålla för den med tummen i ca 10 sekunder... När man sen släpper så ska det ju inte pysa till, för då läcker den antingen via membranet och/eller en liten O ring i regulatorn.
Ett annat sätt är ju som Fred kallar det: Bubbeltestet, som kräver ett glas med vatten där slangen hålls i ett glas.

Men det nästan bästa är nog att åka och investera i en 79:- mätare från tex Feltema och sätta på slangen från regulatorn.
Då ser man hur snabbt trycket byggs upp, och ger den inget utslag när man mäter, kan man låta den ligga i nån timma eller två för att sen komma tillbaka och se om det blivit nåt tryck.
Bild

Nästan först: Hur funkar en regulator ?
En vanlig bils bränsletryckstrycksregulator vill ju hålla trycket konstant över spridarna, även om nu motorn står på tomgång och det är -0.5 bar i insuget.. Då sänker den ju soppatrycket med samma antal bar för att motorn inte ska få för mycket bränsle.
Öppnar man spjället, alltså gasar så blir det ju atmosfärstryck i insuget och så även i tryckregulatorn som ökar trycket..

En gasregulator funkar på nästan samma vis, men den har ju ingen returledning att skicka ut överblivet tryck, så för att hålla trycket konstant reglerar den trycket med en "tät fjäder" som spänner sig och påverkar membranet när det är högt tryck. När trycket i tanken börjar bli mindre blir även trycket på denna fjäder mindre har jag fattat det som.

Maxtrycket från tanken är 200 bar, lägsta trycket är ca 10 bar, sen kopplar bilen över till bensindrift.
Trycket regleras i två steg. Första steget sänks trycket till 5.5 bar i regulatorn, andra steget reglerar ner till 0,96-0,98 bar.
För att gasen ska hålla en jämn temperatur är regulatorn kopplad till bilens kylsystem.

Allmän info om gasregulator:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pressure_regulator

-------------------------------------------

How To Do It ............

VIKTIGT..
Se till att systemet är trycklöst !!!! Lossa försiktigt på varje anslutning och dra lite i rören för att känna/höra om det pyser något. Lossa inget helt innan det slutat pysa för det är farligt högt tryck..

Först lossar man stora plastkåpan under bilen längst bak där gastanken sitter. 3 st M8 skruv och 3 st M6 muttrar sitter den med. Sen får man lossa upphängningen till avgasröret för att få ner kåpan. Sen stänger man gasventilen och startar bilen och låter den gå till gasen i systemet försvunnit.

Bild
Denna bild är från en -04.

På årsmodell -03 och framåt ska man enligt Vadis låta bilen gå på gas, sen rycka ur relä 17 i bakre elcentral på vänster sida i bagaget. Vänta tills bilen dör efter nån minut, sen så ska man stänga gastanksventilen som sitter på den stora tanken i bak manuellt med en insexskruv. Bild på gastanksventilen finns längre ner.

På min bil så gick bilen fast relät och säkring rycktes, så med min vanliga tur läcker gasventilen i tanken.
Men när man stängde ventilen manuellt med insexskruven på sidan av ventilen dog bilen.
Eftersom all gas passerar via den stora tanken så stängde jag bara den stora "huvudventilen".

På årsmodeller innan -03 ska man koppla ur gastanksventilen bak vid tanken där kontaktstycket sitter och låta bilen gå tills den stannar av sig själv. Sen stänga ventilen på stora tanken och även på dom små tankarna.

Bild

Här syns två 13 liters ståltankar i mitten. Dom ska dräneras och rostskyddas med nån typ av rostskyddsmedel nån gång då och då, ska se om man hittar hur ofta.
Bakom tankarna ligger bensintanken på ena halvan och ljuddämparen på andra halvan.
Sen är det bakaxeln och längst bak är det den stora 73 liters aluminiumtanken som är täckt med kompositmaterial.
All gas från dom små tankarna passerar alltid via den stora tanken.

Efter att bilen har stannat så är ju förhoppningsvis systemet trycklöst, men lossa inkommande gasanslutning på regulatorn några varv och känn efter om det pyser nåt.. Lossa lite till och så vidare.. Det ska alltså inte pysa nåt för då är inte huvudventilen vid tanken stängd ordentligt.

Skruva loss regulatorn, plugga värmeslingan med ett 10 mm:s rör som bockats som ett U, så kan bilen köras på bensin utan att vattnet läcker ut.
Så här såg min lösning på detta ut, inte vacker men fullt funktionsduglig.

Bild

Regulatorn sitter ihop med 6 st M6 insexskruvar, lossa på 4 st helt, men låt två st sitta kvar för att hålla locket nere. Det sitter en fjäder som kommer trycka upp locket med liten kraft. Håll ihop regulatorn med handkraft och lossa sen dom sista två skruvarna och släpp efter sakta så kommer vacuumdelen lossa och sen även högtrycksdelen som sitter underst.
Kolla först så membranet är mjukt och helt och tåls att dra och töja lite utan sprickor. Ser det ok ut är chansen stor att man klarar sig undan på en kostnad runt 100:- för alla små O-ringar.

Bild

Här syns mittendelen med en liten O-ring, nr 2 på bilden som kan orsaka gasläckaget till insuget..
Den var dålig på min bil så den byttes, men efter ett tag började startproblemen igen, mer om detta längre ner...
Nr 1 är tryckutjämnarfjädern som sitter i vacuumdelen som går till insuget.

Bild

Gasen kommer ut hål nr1 och in i tryckutjämnarfjädern och sen är det ( nog bla )denna lilla O-ring (nr 2 på bild) som börjar läcka och göra så insuget fylls med metangas, och då blir bilen svårstartad pga för hög metanblandning som blir svårantändlig.
Det kan även vara O-ring nr 3 som sitter under membranet som orsakar läckage upp via gängorna som membranet sitter skruvat med.
Yta nr 4 måste vara blank och fin och kunna glida upp och ner genom plattan som ligger runt den.
I min regulator var själva ventilen full med svarta hårda rester, typ sot eller nåt och det gjorde att ventilen kärvade. Gör rent, blås med tryckluft, gör mera rent och blås mera och gör ännu mer rent.

Bild

Här syns hålet i plattan som ska ligga i rätt spår för att passa. O-ringen tätar under membranet och måste bytas.
Nu ska man kunna dra den lilla ventilen upp och ner helt fritt utan motstånd, annars gör rent mer från sot och smuts, vad som nu bildats.

Bild

Här ligger membranet fastskruvat igen, plus en extra liten O-ring över där tryckutjämnarfjädern kommer och trycker för att verkligen få det tätt, men det ska inte behövas.
Sätt sen tillbaka tryckutjämnarfjädern och se till att den är hel och fin och passar och tätar fint över o-ringen. Sen ska stora huvudfjädern tillbaka också.

NYTT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nyligen nu i november -11 så rev jag ner regulatorn igen pga startproblem.
O ringar och membran var jättefint, så nu provas denna lösning:

Bild

Aluminiumbrickorna som ligger på båda sidor av mebranet har spår infrästa, det spåret fylldes ca 40% med blå packningssilicon, både i innerkant på membranet och i ytterkant, plus minimalt med tätning på gängorna.
Ska tätning användas så använd minimalt med tätning, för man vill ju inte det ska lossa bitar som ställer till problem i regulator eller gasfördelare osv..
Gummit måste ha krympt eller nåt när det blir några år, men nu finns det ju inga mer ställen gasen kan passera igenom så hoppas startproblemen håller sig borta nåt år nu i alla fall.

Bild

För att demontera högtrycksdelen behövs en skruvtving eller ett vanligt verkstads skruvstycke.. Bara att pressa ihop den ca 4-5 mm in, sen pilla bort låsringen genom ett litet hål på sidan. Det ska gå mjukt med ganska lite kraft.
Man kanske får pressa lite och smeta på lite olja, släppa efter, pressa lite till osv för att mjuka upp det om aluminiumet oxiderat eller nåt..

Högtrycksdelens ovansida innehåller två st O-ringar som tätar mot vatten.
Där det gröna klistermärket sitter finns fyra ventilationshål eller nåt ifall högtrycksdelen skulle läcka. Vatten/glykol finns alltså bara i den "nedre" delen av locket.

Under denna som inte syns på bild så sitter två O-ringar till där den inre tätar gastrycket mot vattenkanalen, och den yttre tätar bara så inte vatten/glykol ska läcka ut ur regulatorn.

Jag fick inte isär själva högtrycksdelen som sitter i mitten. Man kan prova ta en näbbtång eller annat spetsigt för att låsa kolven och sen skruva med insexnyckel i mitten.

Bild

Här är regulatorn ihopskruvad. Givaren som sitter på regulatorn är en ren tryckgivare som bara sitter på en del modeller.
Med hjälp av denna kan trycket justeras om man har en DICE enhet.
Tre stift används. 5v referensmatning, signaljord och sen själva signalen som varierar mellan 0-5 volt beroende på tryck. Pinout vet jag ej.

Bild

Sen när systemet ändå är trycklöst kan man lägga sig under bilen och mysa lite i snön och dränera gasfiltret.
Finns en dräneringsplugg i botten som Hewey beskrivit i en länk längre ner...
Bara göra systemet trycklöst och sen skruva loss med en 1/4" insex och låta den arabiska oljan flöda ur filtret.
Jag hade ett litet spärrskaft med bitshållare och det gick lätt att lossa pluggen då. Finns en O-ring som man kan byta, men jag har 5 mil till närmsta O rings affär så jag chansar att den fortfarande håller tätt.

Ta läckagespray från husvagnsfirma eller likande som är gjort för gasol/gas och spraya på alla anslutningar sen när allt är tankat och klart. VAR NOGA MED ATT KOMMA ÅT ATT SPRAYA PÅ OVANSIDAN OCKSÅ.
Kan var svårt att se bubblor ibland, så en elektronisk gas sniffer är det bästa. Finns på bla Ebay.. (jag gillar ebay, skulle köpa mjölk där om det gick) :P
Vänta 30 sek och kolla efter små små bubblor vid varje skarv/anslutning.

Bild

Ännu en bild... Detta föreställer den enorm svinigt dyra gastanksventilen.... Från sidan där kablen går uppåt ser man två "muttrar".. I dom sitter det infällda insexskruvar så man kan stänga gasflödet.
På själva tanken som är glasfiberarmerad satt det nån tejp över aluminiumet vid ventilen som bara håller inne fukten så det ärgar/oxiderar, men den tejpen tog jag bort och oljade in det med lite olja för att skydda det.

EDIT 110922 : Nu börjar det bli lite rörigt med måtten.
Användare Mange har fått fram tre nya bättre passande mått från Momentum Örebro, men vilka det är vet jag ej.
1st 66 x 2
1st 6,07 x 1,78
1st 5 x 1,2
Kan behövas en lite bättre sammanställning, men det kommer nångång när nån annan eller jag orkar ta tag i detta..
TA MED REGULATORN till affären och låt dom dubbelkolla måtten så blir det garanterat rätt

Användare Papu använde dessa mått när han skruvade ihop sin regulator:
X-ring 32,92x3,53 Högtrycksdelen antagligen????

Tätning lågtrycksdel, gas/vatten 40 x 2 mm
Tätning lågtrycksdel, vatten/luft 64 x 2 mm ******** NYTT ALTERNATIV = 66 x 2 ?

Tätning högtrycksdel vatten, lilla o-ringen 42.52 x 2.62 mm.
Tätning högtrycksdel vatten stora o-ringen 58.42 x 2.62 mm

O-ring 4,7x1,42 ******** NYTT ALT = 5 x 1,2 ????
O-ring 14,0x1,25

TA MED REGULATORN till affären och låt dom dubbelkolla måtten så blir det garanterat rätt

Köpte mina ringar hos Tools Momentum, men vanliga industriaffärer borde kunna ordna också.
Kolla även vad dom rekommenderar för material.
Nitril funkar bäst upp till 70grader bara, och regulatorn håller ca 80-90 arbetstemp med glykol cirkulerande.
Jag kör med nitril, har funkat fint nu 1000 mil utan bekymmer i alla fall..

Lite bra länkar:

Byta gasfilter:
viewtopic.php?f=32&t=1585
Storlek på filterkopp 22mm enligt tips från Hewey.

22 mm verktyg som kan passa enligt tips från Fred:
http://www.jula.se/nyckelset-krakfotter-10-delar-124395

Justera gastryck:
0.96-0.98 bar är perfekt. Plus/minus 2-3 hundradelar är gränsfall enligt volvo.
viewtopic.php?f=23&t=1992

Elschema volvo:
http://www.matthewsvolvosite.com/volvo-wiring-diagrams/

Mer info får läggas till i efterhand om nån orkar bidra med nåt...

Slut för idag :mrgreen:
Senast redigerad av Iroc 2012-04-11, 09:17, redigerad totalt 6 gånger.
Veesutti Bifuel -04...
Chevrolet Camaro
International Race Of Champions Z -88 pizzarääser edition
Iroc

Re: Renoveringsguide V70-04 Necam Mega gasregulator

Inläggav krax » 2011-01-20, 18:21

Fick idag konstaterat fel på regulatorn. det läcker genom hålen i konen vid högtrycksdelen, den med gröna etiketten.
Jag skruvade isär min skrotregulator jag har i källaren ytterligare ett steg. Mässingsskruven med insex som sitter
i kolven vid högtrycksdelen. Jag höll emot kolven med en seegringstång. Skruven är låst med lack så man får ta i rätt bra.
Den är dessutom tätad med en o-ring. Kolven trycks in med hjälp av den stora fjädern innanför konen.
Under Skruven satt det 2 brickhalvor som greppar om en axel, som i sin tur är fjäderbelastad under ytterligare en
2-stifts-skruv. Jag har inte öppnat den än det krävs ett specialverktyg tror jag för att nå. Man måste vara väldigt
försiktig så ,man inte skadar cylinderväggen där kolven löper. Kolven är tätad med den x-ring som nämnts tidigare.
På min regulator verkar det som det är genom den det läcker. Det kanske småläcker lite hela tiden när man kör.
Eftersom det stora läckaget bara händer ibland kanske det har kommit något skräp i cylindern som orsakar läckan.
Det kanske blir större glapp när motorn är kall och packningen är hårdare för det händer oftare att det läcker då.

En utbytesregulator, som är det enda man kan köpa nu, kostar 9.828:- :shock: :shock: nr 36001494
Själva bytet kostar 2.500:- Dom sa att det är brist på regulatorer. Dom kanske inte skulle ha slängt de trasiga förut :?
har två skrot :D :D
Fred jag har tagit bilder men inte lagt in än
Skall prova om jag kan lägga in bilder här.

Delvis isärplockad högtrycksdel
Bild

Gaskolv med x-oring + glidpackning
Bild

Axeln som kolven är fäst i. Under
stiftskruven finns en fjäderbelastad
ventil från tanktrycksidan.
Bild
Senast redigerad av krax 2011-01-22, 00:35, redigerad totalt 3 gånger.
krax

Inläggav Fred » 2011-01-21, 15:22

Synd att du inte tog några bilder Krax... :(

Nåja, jag har ju lovat att riva min regulator och ta bilder under tiden. Jag tänkte då försöka sätta mig in i hur gasen går runt i regulatorn samt hur den exakta funktionen är och sedan skriva en så utförlig förklaring jag kan.
Bild
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Användarvisningsbild
Fred

Inläggav Iroc » 2011-04-19, 16:47

Bra med mer info där Krax ..
Och Fred, ut och skruva och forska mera i regulatorns funktion genast ! :mrgreen:

Nu var det dags att skruva lite igen...
Hade problem med att tanka en gång, det läckte lite vid pumpmunstycket och pumpen ville inte starta..
Då läste jag här i en annan tråd att en dålig tankmunstyckspackning i kombination med dåligt pumpmunstycke kan orsaka lite problem..

Jag började förbereda mig med yxa och kofot och letade verktyg för att demontera hjulhus osv för att komma åt själva tankventilen på bilen så man kunde ta isär den och byta packningen...
Men sen upptäckte jag att själva O-ringen satt löst och det var bara att pilla ur den försiktigt och inte skada metallytan den ligger mot (som jag gjorde med en vass liten mejsel)

Bild

Här ser man min lite skadade O-ring... Bara att beställa en ny på volvo för 73:- och byta själv..
1 minuts jobb.
Halleluja präjjs the låård, nu ska det nog gå att tanka problemfritt ett tag framöver igen :D
Veesutti Bifuel -04...
Chevrolet Camaro
Iroc

Inläggav Iroc » 2011-07-23, 13:13

Mera bekymmer.....
Var ute och körde igår och då slutade gasdriften fungera... Det gick inte att slå om till gas igen, och när man väl lyckades slå om till gas så gick motorn väldigt ryckigt och ojämt..
Check engine lampan tändes också...

Tog fram min 400:- felkodsläsare från ebay och lyckades utläsa felkod P2293, vilket betyder "fuel pressure regulator 2 performance", och sen fanns felkod P071 som var " fuel system too lean"

Raderade felkoderna och körde enbart på bensin, och då kom bara felkod P071 upp igen hela tiden, och den kan ju bero på läckande avgasrör så lambdan mäter fel värden, vacuumläckage eller igensatt filter/dålig bensinpump.
Styrsystemet försöker ju reglera så luft/bränsleblandningen alltid är optimal, men till slut går det ej att kompensera mer för tex en luftläcka och då sätts felkod P071...

Man måste ju börja nånstans så bla bla bla liksom började jag kolla vacuumslangar och tjihooooooooo, slangen mellan gasregulatorn och insuget var sprucken och läckte så den byttes och nu försvann alla felkoder och bilen går som den ska igen...

Slutsats: Volvo rules även efter 39 000 mil :D
Veesutti Bifuel -04...
Chevrolet Camaro
Iroc

Inläggav Fred » 2011-07-23, 13:19

Jobbigt när det är mer än ett fel när man håller på att fixa...så snyggt jobbat att du fick ordning på det!

Håll oss gärna fortsatt uppdaterade.

Mvh
/Fred
Bild
Användarvisningsbild
Fred

Inläggav Iroc » 2011-08-04, 22:48

jag tror det är bra att man skriver lite om framsteg/misslyckanden så här så fler ser att gasbilar inte är så farliga och dyra att reparera... :P

Följde förresten ditt tips om tändstift som det stod om i en annan tråd och har nu även bytt till NGK iridium gasstift (550:- med frakt från Ebay för alla)..
Hade volvo original trippel elektrodsstift (eller vad dom kallas) innan bytet.
Märker ingen större skillnad på dom, men nu har jag långlivade iridiumstift i alla fall :)
Veesutti Bifuel -04...
Chevrolet Camaro
Iroc

Inläggav Hewey » 2011-08-05, 07:17

Ojjoj, det är kanske inte så klok att köpa dom iridium-platinum stifte slutligen. Jag har nu kört med dom för en år eller så, och har inte mera någonting att meka med bilen. Det bara går bra och jag har ingenting att göra. :( Jag blir snabbt ledsen och kanske måste hämta en ny bilen från Tyskland med massa fel... :mrgreen:
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Användarvisningsbild
Hewey

Inläggav Iroc » 2011-09-22, 11:15

Hewey skrev:Ojjoj, det är kanske inte så klok att köpa dom iridium-platinum stifte slutligen. Jag har nu kört med dom för en år eller så, och har inte mera någonting att meka med bilen. Det bara går bra och jag har ingenting att göra. :( Jag blir snabbt ledsen och kanske måste hämta en ny bilen från Tyskland med massa fel... :mrgreen:

Saknar du nåt att göra så köp en fransk bil .. :lol:
Då får du nog meka med bilen varje dag...
Har du hämtat nån bil från Tyskland än eller hur gick det med detta ?

Åter till studion:
Har beställt en Volvo Vida dice 2011A från Aliexpress.com.
1340:- med 3 dagars DHL frakt.
Mycket bra att kontrollera stegmotor och fuel cut off valve eller vad den nu kallades i gasfördelaren.
Sen kan man även se gastrycket, i alla fall på min -04 med givare på regulatorn.. Vissa bilar saknar ju givaren enligt diskussion i annan tråd här, så där kan jag inte säga hur det funkar med avläsning av trycket...

Mitt gastryck ligger några hundradelar för högt, men bilen går som en dröm ändå och drar ca 0.7-0.8 nm3 gas per mil.. Och här nere kostar gasen ca 11 kr per kubik så det är riiiktigt billigt att köra.... :)

Bild
Veesutti Bifuel -04...
Chevrolet Camaro
Iroc

Inläggav Graner » 2012-02-09, 09:07

Tätning högtrycksdel vatten, lilla o-ringen 42.52 x 2.62 mm.

Denna o-ring var för liten?
Graner

Inläggav Graner » 2012-02-20, 15:24

Jag har problem med övertryck i kylsystemet, det är gas från regulatorn som letar sig ut! Är det då på högtrycks sidan?!
Graner

Inläggav Iroc » 2012-02-21, 10:08

Hej.
Som det står i början här så skriv inte frågor i denna tråd, utan använd originaltråden, (om det inte är ren härlig gassystemsfakta) så blir det lite mer ordning. 8)
Originaltråden finns här för den som orkar läsa eller vill fråga nåt:
viewtopic.php?f=12&t=2063

Men kommer du fram till bra lösningar på saker så skriv dom i denna tråd :D så blir det info på ett ställe, och diskussioner på ett annat..
Verkar som det var nån annan som hade samma problem om man läser viewtopic.php?f=12&t=2063&start=25

Skulle det vara högtrycksdelen förresten borde du väl ha 200 bars tryck i kylsystemet, och då skulle slangar fara och flyga åt alla håll, så det är nog på lågtryckssidan. Gissar jag.. Sitter två O ringar som man lätt kan råka klämma när man monterar ihop regulatorn där, om jag minns rätt..
Var ett tag sen man skruvade nu så man börjar glömma hur det såg ut..

Graner skrev:Jag har problem med övertryck i kylsystemet, det är gas från regulatorn som letar sig ut! Är det då på högtrycks sidan?!
Veesutti Bifuel -04...
Chevrolet Camaro
Iroc

Inläggav hhallg » 2012-04-10, 22:17

Fråga: Har någon använt Biltemas o-ringar? Vika i så fall? De anger dimensioner i tum.
http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/S ... -st-86578/
O-ringar av nitrilgummi. Motståndskraftiga mot petroleumprodukter, vatten, gaser m.m. Tål -55 °C till +125 °C. Säljes i 5-pack.
V70 -02 BI-FUEL owner
Användarvisningsbild
hhallg

Inläggav Fred » 2012-04-10, 22:26

Jag köpte deras röda O-ringssortiment för några år sedan. Jag kan säga att jag skulle inte vilja sätta i dem i min regulator...

Det ska sägas att jag gärna handlar på Biltema (är inte en av alla biltemahatare) men när det gäller precisionsgrejer och saker där materialvalet är extremt viktigt så vänder jag mig någon annanstans. O-ringar är dessutom så otroligt billiga om man köper dem från specialisthandlare så ekonomiskt sätt är det ingen större vinst.

Mvh
Fred
Bild
Användarvisningsbild
Fred

Inläggav Iroc » 2012-04-11, 09:26

Fred, inte hjälpa folk, du ska skälla på dom om det skrivs massa frågor här :wink:
Detta var tänk som en ren faktatråd.. Men det går utför :lol:

Använd en omvandlare för att få rätt mått, finns lite överallt, tex här: http://www.convertunits.com/from/inches/to/mm
Biltema funkar säkert, men jag håller med Fred.

O-ringar är dessutom så otroligt billiga om man köper dem från specialisthandlare så ekonomiskt sätt är det ingen större vinst.
Veesutti Bifuel -04...
Chevrolet Camaro
Iroc

Återgå till Volvo