Hej!
Jag hoppar att felet i din bil hittas snabbt. Hoppas att med alla erfarenheter vi har här, kanske vi kann alla hitta hjälpen.
Efter jag bytade nya membraner för min regulator, bilen har haft lite annan typ av svårtstartning.
Före när dessa regulator membraner läckte, en typisk svårtstartning kom när jag kör med gas, parkerade bilen tex. för 30-60 minuter och då ville starta den igen. Det krävde 5-8 sekunder innan den startade. Det var kanske så att metanen kvar i rör och regulator gick mycket snabbt till insuget, och en insug fylld med metan startar dåligt. Om bilen var parkerad övernatt, eller hela dagen, startade den bra. Kanske det var så att när alla metanen kvar i rör och regulator kommer snabbt till insuget, det också går snabbare ut till atmosfären då. Så då det tog inte många timmar för metanen att gå ut.
Nuförtiden bilen är ännu ibland
svårtstartad, och typisk när man kör till jobbet i morgon med gas. När man i kvället försöker att starta, man behöver att starta ganska långt, kanske 3-5 sekunder. Om metanen på insuget är igen orsaken, det måste komma från andra väg än via regulator membraner. Och det måste komma mycket långsamt också, då bilen startar bra efter lilla stoppar (tex 30-60 minuter som tidigare var säkert att orsaka problemer). Om bilen står över natt, eller många dagar, den startar alltid bra. Batterien är kanske gammal, men det fungerar bra. Ok, så det känns att det finns igen gas i insuget, efter 3-10 ? timmar från sista gaskörning. Kaske det läcker gas via gasdelarns DFCO ventil tip. Jag har inte bytade det ännu, fast jag har en ny tip med gasdelar reparations sats. Min grammatiken är dålig, men jag menar den där lilla svart plastik delen som står på enden av ventilen. Ventiltippen skulle hålla gasen bort från gasdelarn när motoren går inte, och om det falskar, gasen kvar i regulatorn går till gasdelarn och från då till insuget.
Om tippen är sliten, kanske det falskar gasen långsamt. Den gamla tippen såg inte mycket sliten ut och därför bytade jag det inte. Vet inte, ska försöka ny tippen när jag har tid. Men hela problemet med svårtstartning gör inte så mycket ont för mig, jag vet att bilen ska starta, det bara kräver några sekunder. Det är helt ok för mig.
Mvh, Hewey
p.s. En annan chans för gasläckning till gasdelarn kan kanske vara den gummimembran i gasdelare (som fungerar med styrning från DFCO-ventil). Kanske det kan ha lilla inverta brytningar som man inte ser lätt. Jag bytade den membranen i alla fall, så det ska inte vara orsaken i min bil, men kanske i någon annan bil det kan vara. Det är bra att byta den membranen i alla fall, eller åtminstone rena den och gasdelar öppningen också, så att där finns ingen risk för membranen att "limma på öppningen" och öppna inte. Om membranen limmar på öppningen, motoren kan dö när man motorbromsar. Det är därför att DFCO ventil stängar gasflöden till gasdelarn när man motorbromsar, kör med bensin, eller stoppar motoren.