VW Passat TSI EcoFuel

Post Reply
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

taz wrote: 5300 har jag för mig den kostade... Helt klart värt pengarna :) .. Om den nu fungerar bra vill säga..
Ska bli intressant att se om du kan få det när du väl beställer.. Jag ville ha det, men fick nej på det när väl beställningen lades, det fanns inte som möjligt tillval till Ecofuel fick jag som svar då. :(

//H
RSV
Posts: 5
Joined: 2009-03-10, 10:06
Location: Sverige

Post by RSV »

Så har man beställt sin nya bil :D Tyvärr har vi max 7 basbelopp för tjänstebilar på företaget så det fick bli:

- Premiumpaket
- DSG
- Avtagbar dragkrok
- Växelknappar på ratten

Fick till 11% rabatt så jag hamnade på drygt 300.000.

Skall ringa å tjata efter ett leveransdatum nu :)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

RSV wrote:Tyvärr har vi max 7 basbelopp för tjänstebilar på företaget så det fick bli:

- Premiumpaket
- DSG
- Avtagbar dragkrok
- Växelknappar på ratten
Det blir garanterat en jättefin bil i alla fall. Sportline är ju fint utrustad redan från början.

Men glöm inte motorvärmare och kupévärmaruttag alla ni som beställer ny bil!
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Stålis wrote: Men glöm inte motorvärmare och kupévärmaruttag alla ni som beställer ny bil!
Förklara tack? Jag har faktiskt aldrig saknat motorvärmare eller ägt en kupévärmare, varför skulle det behövas nu? :roll:


//H
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

henrico wrote:
taz wrote: 5300 har jag för mig den kostade... Helt klart värt pengarna :) .. Om den nu fungerar bra vill säga..
Ska bli intressant att se om du kan få det när du väl beställer.. Jag ville ha det, men fick nej på det när väl beställningen lades, det fanns inte som möjligt tillval till Ecofuel fick jag som svar då. :(

//H
O fasen.. När beställde du bil? .. Får kolla upp det.. hoppas det går att få bara :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Worfen
Posts: 15
Joined: 2009-04-15, 16:18

Post by Worfen »

henrico wrote:
Stålis wrote: Men glöm inte motorvärmare och kupévärmaruttag alla ni som beställer ny bil!
Förklara tack? Jag har faktiskt aldrig saknat motorvärmare eller ägt en kupévärmare, varför skulle det behövas nu? :roll:


//H
Så slipper du förbränna onödig bensin då motorn inte kan köra på gas förrän den uppnått en viss temp =)

Och hej alla, förresten..
<-- NY!
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Stålis wrote:Men glöm inte motorvärmare och kupévärmaruttag alla ni som beställer ny bil!
Ingår inte det? Jag har inte kollat upp det för Passaten men på min förra bil (Volvo) var det standard. Inte för att jag nånsin använde det...
User avatar
Bonneville
Posts: 14
Joined: 2006-03-16, 14:35

Post by Bonneville »

Danni wrote:
Stålis wrote:Men glöm inte motorvärmare och kupévärmaruttag alla ni som beställer ny bil!
Ingår inte det? Jag har inte kollat upp det för Passaten men på min förra bil (Volvo) var det standard. Inte för att jag nånsin använde det...
Ingår inte, jag beställde det extra och det monteras hos återförsäljaren efter leveransen dit.
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Worfen wrote: Så slipper du förbränna onödig bensin då motorn inte kan köra på gas förrän den uppnått en viss temp =)

Och hej alla, förresten..
<-- NY!
Välkommen! :)

Passatens motorvärmare går ju på bensin så det är ju knappast någon vinst. :?:

Min försäljare fick Ecofuel som tjänstebil och den startar "alltid" på gas för honom tydligen, åtminstone hinner han inte se lampan på bensinmätaren. Står man i varmgarage tror jag det är väldigt kort tid man kör på bensin faktiskt.

//H
Jobov
Posts: 13
Joined: 2009-03-17, 20:54

Post by Jobov »

Motorvärmare går väl oftast på el. Hörde att man inte kunde välja till bensinvärmare (Ebersprächer) för att den tog för mycket plats. Dock verkar det som att återförsäljare säger lite olika saker.

Min är beställd med följade
Variant
DSG7
Färg: Icelandic Grey
Classic Grey nappaläder

Dragkrok,
Eluttag bak,
Eluppvärmt baksäte
Premiumpaket
Öppning och stängningsassistans för bagagelucka.
Worfen
Posts: 15
Joined: 2009-04-15, 16:18

Post by Worfen »

henrico wrote: Välkommen! :)

Passatens motorvärmare går ju på bensin så det är ju knappast någon vinst. :?:

Min försäljare fick Ecofuel som tjänstebil och den startar "alltid" på gas för honom tydligen, åtminstone hinner han inte se lampan på bensinmätaren. Står man i varmgarage tror jag det är väldigt kort tid man kör på bensin faktiskt.

//H
Pratade om det där med säljaren, och han sa att vår/sommar/höst så är det knappt märkbart att den går på bensin, dvs kör nästan omgående på gas. På vintern (förutsatt att det är kallt, så klart! :) ) så kunde det ta någon till några minuter innan den gick över på gas.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Worfen wrote: Pratade om det där med säljaren, och han sa att vår/sommar/höst så är det knappt märkbart att den går på bensin, dvs kör nästan omgående på gas. På vintern (förutsatt att det är kallt, så klart! :) ) så kunde det ta någon till några minuter innan den gick över på gas.
Exakt den bilden jag också har fått.. Så står man i varmgarage så är det ytterst lite man behöver köra på bensin även vintertid.

//H
User avatar
Bonneville
Posts: 14
Joined: 2006-03-16, 14:35

Post by Bonneville »

henrico wrote:
Worfen wrote: Pratade om det där med säljaren, och han sa att vår/sommar/höst så är det knappt märkbart att den går på bensin, dvs kör nästan omgående på gas. På vintern (förutsatt att det är kallt, så klart! :) ) så kunde det ta någon till några minuter innan den gick över på gas.
Exakt den bilden jag också har fått.. Så står man i varmgarage så är det ytterst lite man behöver köra på bensin även vintertid.

//H
Funkar m a o exakt som min V70 gör nu...
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
JM
Posts: 20
Joined: 2009-03-27, 22:52

Startar på gas omedelbart

Post by JM »

Hej!

Har nu kört min Passat Ecofuel i ca en månad och den går igång i stort sett omedelbart på gas på morgnarna om temperaturen inte gått under ca 5 grader nattetid. Har det varit kallare men inte under noll har det tagit en 3-4 min innan den slår över. Har ingen kunskap om Passaten för kallare delar av landet tyvärr (bor i Skåne).

/Jocke
VW Passat TSI Ecofuel 12, vit, tonade rutor bak, xenonljus
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Jag fick just den underbara nyheten från min försäljare att det börjat hända massa med leveranstiderna på EcoFuel, och att min bil (beställd för bara ett par veckor sen) kommer levereras redan runt vecka 23! :)

Happy happy joy joy!
Jobov
Posts: 13
Joined: 2009-03-17, 20:54

Post by Jobov »

Ja, min tillverkas tydligen idag. Beställde i slutet av mars. =).
Hur lång tid brukar det vara mellan tillverkning och leverans?
RSV
Posts: 5
Joined: 2009-03-10, 10:06
Location: Sverige

Post by RSV »

Samma med min. Beställde i förra veckan och fick preliminärt tillverkningsdatum v.21 vilket man får vara mkt nöjd med :)

Dom brukar väl säga ca 4 veckor från produktionsstart till leverans.
hopeless
Posts: 19
Joined: 2009-04-15, 12:09
Location: Stockholm

Post by hopeless »

hmm... Jag ringde och pratade med säljaren igår och han hävdade fortfarande v32. :(

Undrar vilket/vilka tillval jag har gjort som gör att det tar en så lång tid extra.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

henrico wrote:
taz wrote: 5300 har jag för mig den kostade... Helt klart värt pengarna :) .. Om den nu fungerar bra vill säga..
Ska bli intressant att se om du kan få det när du väl beställer.. Jag ville ha det, men fick nej på det när väl beställningen lades, det fanns inte som möjligt tillval till Ecofuel fick jag som svar då. :(

//H
Det här svaret fick jag av dem i torsdags gällande avståndsradar:

"Avståndsradar kommer inom några veckor enligt produktavdelningen centralt..."
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

taz wrote: Det här svaret fick jag av dem i torsdags gällande avståndsradar:

"Avståndsradar kommer inom några veckor enligt produktavdelningen centralt..."
Äsch, jaja, man kan inte få allt... Ni som kör i storstäder och ska beställa bil med DSG, köp den säger jag... Sjukt skönt tillbehör.

Nästa vecka börjar min bil födas, så nu börjar de närma sig.. :-)

//H
Worfen
Posts: 15
Joined: 2009-04-15, 16:18

Post by Worfen »

Passat Variant TSI EcoFuel äntligen beställd!
Tillbehör:
- DSG7
- 17"-fälgar, Monte Carlo
- RDS310 Volkswagen Sound
- Multimedia in
- Tonade rutor
- Icelandic Grey

Prel. leverans, månadsskiftet aug/sep :(
Men men, den som väntar på ngt gott, å andra klyshor...
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Grattis!

Jag träffade en nybliven Passat-ägare vid gasmacken på Ringvägen i Kristianstad idag, han var mycket nöjd med sin bil. Den verkar vara en fullträff av VW!
JM
Posts: 20
Joined: 2009-03-27, 22:52

Hehe..var det mig du stötte på?

Post by JM »

Röd Passat Ecofuel och jag hade fått hjärnsläpp med tankmunstycket? *skrattar gott*

Jag är mycket nöjd. Har inte tankat bensin på två månader och bilen går som ett spjut! Räckvidden är som utlovad av VW tycker jag men man får ju köra snällt, runt en 400-450 km blandad körning på gastanken som rymmer 21 kg vilket väl är en 29 Nm3 enligt vad någon skrev i ett tidigare inlägg. Är man tung på foten och gillar att spinna loss vid rödljusen så straffas man dock...rejält. En normal acceleration är det fullt tillräckligt tryck i, utan att bilen drar nämnvärt mycket mer. Jag har också märkt att stadskörning med mycket stopp vid rödljus drar en hel del extra vilket inte är så konstigt. Det är ju samma sak med bensin men här är ju tanken mindre vilket gör att det märks mer. Jag har än så länge inte haft "nedköpet" att testa räckvidden på bensinkörning men tanken på 31 liter bör räcka till ca 450 km som VW utlovar. Här nere i Skåne så är det inga som helst problem att tanka gas, även om man första gångerna får ta reda på var pumparna ligger.

Effkterna i ekonomin har inte låtit väntat på sig: en femhundring netto mer i plånboken varje månad bara på det låga förmånsvärdet (2200 SEK med drag som extrautrustning) och eftersom det är en förmånsbil via jobbet så tjänar jag några kronor extra för varje mil jag kör i tjänsten.

Den ÄR en hit så har ni tvekat om vilken gasbil ni ska välja så är valet lätt, trots väntetider.

Grattis ni som beställt!

/JM
VW Passat TSI Ecofuel 12, vit, tonade rutor bak, xenonljus
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Aha, du är medlem sedan tidigare. Kul att träffa forumdeltagare IRL ute i det fria! :wink:
Jörgen
Posts: 8
Joined: 2009-05-04, 09:29

Post by Jörgen »

Jaha så har man hittat hit:-) Var lycklig gasbils ägare i 6 år ( 2 Volvo V70 bi-fuel med ca 16000 mil styck) Nu går jag i väntans tider på min Passat kombi.. Som alla andra får man ju ge specen:
Kombi
DSG
Premiumpaket
Svart Solid
Tonade rutor
Telefon med Blue tooth ( ge gärna kommentar vilken tel som funkar bra)

Min bil är färdig producerad nästa vecka och leverans v 23. Hoppas det håller, ska ut på bilsemester till Spanien veckan därpå. Ska återkomma med rapport om långfärden. 600 mil på 2 veckor. Ska anstränga mig att bara köra på gas hela vägen ska se om det lyckas.

Trevligt forum förresten.
Post Reply