Hej Peter och välkommen till forumet!
Jag kan bara instämma med tidigare postare, det är inga problem att tanka gas i Stockholm! Jag hade så bra timing med mitt bilköp att jag endast vid tre tillfällen varit tvungen att åka till en annan mack på grund av avstängd gaspump. Vid ett av dessa tillfällen slog bilen automatiskt om till bensin. Jag köpte min V70 -02 i februari 2008 så jag slapp de värsta problemen men vid min tredje tankning fick jag snurra runt till ett antal mackar innan jag hittade en som hade gas (Brommaplan). Då kändes det inte så lovande, började nästan tvivla på mitt köp, men efter det har det som sagt bara hänt två gånger att jag fått åka vidare.
Mycket handlar ju om vilken tankrutin man anammar. Jag gör så att när jag vet att jag ska passera en gasmack så kollar jag hur mycket gas det är kvar i tanken. Är den närmare 1/4-dels tank och jag inte har bråttom någonstans så stannar jag helt enkelt och toppar upp. På så sätt minskar man ju risken att råka ut för det nesliga att tvingas köra på bensin. Visst, man får tanka oftare men jag måste säga att jag faktiskt uppskattar pauserna. Dessutom får man sig ofta en pratstund med andra gasoholister vid pumpen!
Nu är ju mina erfarenheter som sagt med en V70 -02 och jag tror att du kommer ha ännu mindre problem med Passaten så låt inte tillgången på gas påverka ditt val av bilköp!
Dessutom har de senaste halvåret visat på väldigt goda tendenser från politiker, journalister och gasdistributörer som lovar ännu bättre tider för biogasen som fordonsbränsle!
Mvh
/Fred