Nissan Leaf - börjar elbilarna bli intressanta.

Elbilar och el/förbränningsmotorhybrider. Gas/Elhybrider diskuteras lämpligast under forumet Gasfordon.
Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Nissan Leaf - börjar elbilarna bli intressanta.

Post by Johan »

Jag har börjat snegla lite på elbilar, framför allt Nissan Leaf. Som stadsråtta så kan en elbil fungera bra. Nissan Leaf har en räckvidd runt 10-16 mil vilket räcker för i stor sett alla mina behov.
Seriehybridbilar som Opel Ampera är möjligtvis mer praktiska - men den tillsynes enklare konstruktionen i en ren elbil gillar jag. Dessutom, jag skulle gissa på att biogas ger ungefär samma miljönytta som en seriehybrid, men till ett bättre pris.

Nissan Leaf kostar 330k efter statlig rabatt. Saftigt, men överkomligt.
Livslängden på batterierna verkar ligga runt 10 år med 70% kapacitet kvar. Det är väl hyfsat ok, gissningsvis ger det en batterimilkostnad på lite under 10:- (exkl. el).

Jag hakar dock upp mig på garantin på batteriet. Batteriet står förmodligen för runt hälften av bilens värde (om inte mer), men Nissan ger endast 5 års garanti på batteriet. En så stor risk är jag inte redo att ta som privatperson.

Någon mer kollat runt på elbil?

(VW up! elbil är också påväg (även på gas!).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Psycho
Posts: 8
Joined: 2013-01-10, 21:02

Re: Nissan Leaf - börjar elbilarna bli intressanta.

Post by Psycho »

Sen kommer ju Mercedes med sin nya B-klass som el-bil. Samma batteri som Tessla, vilket innebär ca 20 mil på en laddning. Så det börjar hända saker på elfronten. Så var det det där med batteriernas pris och livslängd som fortfarande känns som ett stort frågetecken som privatperson.

Psycho
Image

Kör Mercedes B180 NGT-10
- i väntan på AMG NGT...
Post Reply