MB B-klass i Bränslecellsutförande - begränsad produktion

Allt om bränsleceller.
Användarvisningsbild
S-klasse
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-11-26, 19:49
Ort: Uppsala

MB B-klass i Bränslecellsutförande - begränsad produktion

Inläggav S-klasse » 2009-11-14, 19:04

Snart kommer Mercedes att börja serieproducera B-klass i bränslecellsutförande, kallat B Class F-CELL.

http://www.daimler.com/dccom/0-5-658451-1-1232162-1-0-0-0-0-0-11979-7145-0-0-0-0-0-0-0.html

Produktion skall börja i slutet av -09 med leverans av första 200 bilarna i början av nästa år.
Räckvidd 38,5 mil, skall fungera från kallstart från -25 grader.

track_snake
Inlägg: 493
Blev medlem: 2006-10-06, 05:36

Re: MB B-klass i Bränslecellsutförande - begränsad produktion

Inläggav track_snake » 2009-11-18, 06:05

S-klasse skrev:Snart kommer Mercedes att börja serieproducera B-klass i bränslecellsutförande, kallat B Class F-CELL.

http://www.daimler.com/dccom/0-5-658451-1-1232162-1-0-0-0-0-0-11979-7145-0-0-0-0-0-0-0.html

Produktion skall börja i slutet av -09 med leverans av första 200 bilarna i början av nästa år.
Räckvidd 38,5 mil, skall fungera från kallstart från -25 grader.

----------------------------------
Vi skall kanske tillägga att bränslecellsbilarnas akilleshäl är att vätgasen oftast framställs genom elektrolys och att det antal kwh som krävs för att ge full tank med en körsträcka på 38 mil skulle man om man byter bränslecellen mot lite batterier kunna komma över 100 mil med bilen som batteridriven elbil på (nåja, får lägga på lite extra förbrukning för batterivikten men det skiljer ändå ganska mycket).

Bränslecellsbilar är därför bra bara om man har god tillgång på t.ex. kärnkraftsel. Men skall man köra på vindkraft, som bilden antyder, är det viktigt att man hushållar med den förnyelsebara elen, och då är konventionell elbilsteknologi bättre. Eller en pluginhybrid diesel/el.

mvh/track_snake

Användarvisningsbild
taz
Inlägg: 706
Blev medlem: 2005-10-24, 15:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: MB B-klass i Bränslecellsutförande - begränsad produktion

Inläggav taz » 2011-05-08, 16:52

track_snake skrev:
S-klasse skrev:Snart kommer Mercedes att börja serieproducera B-klass i bränslecellsutförande, kallat B Class F-CELL.

http://www.daimler.com/dccom/0-5-658451-1-1232162-1-0-0-0-0-0-11979-7145-0-0-0-0-0-0-0.html

Produktion skall börja i slutet av -09 med leverans av första 200 bilarna i början av nästa år.
Räckvidd 38,5 mil, skall fungera från kallstart från -25 grader.

----------------------------------
Vi skall kanske tillägga att bränslecellsbilarnas akilleshäl är att vätgasen oftast framställs genom elektrolys och att det antal kwh som krävs för att ge full tank med en körsträcka på 38 mil skulle man om man byter bränslecellen mot lite batterier kunna komma över 100 mil med bilen som batteridriven elbil på (nåja, får lägga på lite extra förbrukning för batterivikten men det skiljer ändå ganska mycket).

Bränslecellsbilar är därför bra bara om man har god tillgång på t.ex. kärnkraftsel. Men skall man köra på vindkraft, som bilden antyder, är det viktigt att man hushållar med den förnyelsebara elen, och då är konventionell elbilsteknologi bättre. Eller en pluginhybrid diesel/el.

mvh/track_snake


Exakt.. Dock är det bara 4-6% av världens Vätgas som framställs genom elektrolys.. Den mesta delen framställs ur Naturgas eller Olja.. (70-80%).. Alltså .. Köp en elbil istället! :)
Bild Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Bild Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)


Återgå till "Bränsleceller"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst