Fel på Volvo V70 Bi-fuel -03

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Fel på Volvo V70 Bi-fuel -03

Post by Mats »

Hej,

När jag tankade fullt i helgen efter att kört slut på gasen, upptäckte
jag att mätaren visade tom tank!
Och mycket riktigt så går den inte över till gasdrift!?
Någon som varit med om problemet, eller vet vad det är?

Har deställt tid hos Volvo, fick tid först 17 November :(
Last edited by Mats on 2005-11-22, 17:14, edited 1 time in total.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Tyvärr ingen aning. Jag läste dock i ett Vi Bilägaretest att Opel Astra har/haft problem med kärvande ventiler på gastankarna, som yttrade sig i liknande symptom.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Om inte jag minns fel så måste du in på verkstad och "resetta" motorn när gastanken gått tom.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag har kört slut på gasen flera gånger och det är bara att tanka så ska bilen gå över till gasdrift automatiskt efteråt om allt fungerar som det ska.
LillSnorre
Posts: 5
Joined: 2005-11-04, 22:00

Post by LillSnorre »

anders wrote:Om inte jag minns fel så måste du in på verkstad och "resetta" motorn när gastanken gått tom.
??? Om man kört slut på gasen ska man väl bara gå och tanka på nytt? Annars är det väl ingen vits med o ha gasbil om man ska behöva gå till verkstaden varje gång och betala massa pengar :!: :!: :?:
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

anders wrote:Om inte jag minns fel så måste du in på verkstad och "resetta" motorn när gastanken gått tom.
Skitsnack.. Hur hade de där fungerat i praktiken? Inte alls :)

Jag tankar min bil när jag kört slut på gasen, har en gasmack på mitt jobb och där tankar jag alltid. Ibland tar gasen slut när jag är på väg hem. Kör då 2,5 mil till jobbet för o tanka nästkommande dag.. Funkar fin fint...
Gustav
Posts: 3
Joined: 2005-10-10, 11:46

Post by Gustav »

Självklart kan du köra slut på gasen. Kör själv endast 50% av tiden på gas. Men jag är inte den enda med BiFuel som fått byta gasregulator.
Det kan vara det som strular. Bytet kostade 15.000 kr. Som tur va gick det på maskinskada och min bilhandlare betalade självrisken.

/G
BiFuel ägare sedan okt. 04.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

15k! :shock:

Gustav: vet du någon om den här regulatorn? Är det en sak som slits med väder och vind/körda mil, eller är det tillverkningsfel som gör att de falerar tillslut?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

taz wrote:
anders wrote:Om inte jag minns fel så måste du in på verkstad och "resetta" motorn när gastanken gått tom.
Skitsnack.. Hur hade de där fungerat i praktiken? Inte alls :)

Jag tankar min bil när jag kört slut på gasen, har en gasmack på mitt jobb och där tankar jag alltid. Ibland tar gasen slut när jag är på väg hem. Kör då 2,5 mil till jobbet för o tanka nästkommande dag.. Funkar fin fint...
Då var jag visst felinformerad, en sälj person för EON onråd sa att det var så. Dom hade råkat ut för det.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Det är ju möjligt att det är ett missförstånd, vad man menar med "tom" alltså. Normalt kan man inte köra gastanken tom, systemet slår om till bensin vid ett visst tryck. Det kan ju tänkas att det blir problem om gastanken verkligen töms beroende på läckage till exempel. Har inte kunskap om exakt hur det förhåller sig, bara en tanke.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Låter inte kul.

Om det är gasregulatorn, tycker man att den borde hålla mer än tre år (7000 mil). Jag återkommer om en vecka efter verkstadsbesöket.

//Mats
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Pratade just med verstaden (Bilia Haga Norra) och dom säger att det är tryckgivaren i tanken som gett upp!
Kostnad om jag skulle betala 7000 kr :(
Nu köpte jag bilen av Bilia i sommras och har "Happy deal" försäkring som täcker detta :D
Tyvärr hade dom ingen tryckgivare hemma så det blir åtgärdat först på måndag. :(

//Mats
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Har nu äntligen hämtat bilen och kör återigen på biogas :D
Men det var inte utan strul!
Först blev inte verkstaden klara i måndags. Dom ringde och talade om att det hade tagit längre tid än beräknat att tömma tankarna när dom var fulla (tankarna eller personalen :wink: ?). När jag hämtade bilen i eftermiddags var gastanken tom :x Man undrar hur dom verifierat att felet var lagat?

Jag åkte då till OK/Q8 i Årsta för att tanka. Pumpen stog på 190 bars tryck när jag började, men sjönk snabbt till 5 och dog. Jag provade då den andra pumpen med samma resultat. Fick då gå in och fråga personalen om det var något fel på pumparna. En tjej följde med mig ut och började fixa och trixa med pumpen så att trycket återigen kom upp till 180, sedan funkade det :D

Kan det vara så att när jag hade helt tomma tankar så "försvann" trycket i pumpen så den inte "orkade" komma igång att fylla?

//Mats
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

När du började fylla din helt tomma tank så kanske pumpen trodde att det var brott på slangen och stängde av sig? Normalt är det ju alltid ett visst tryck kvar i tanken då man kört slut på gasen.

Tog de hand om gasen och brände bort den när de tömde tanken eller gick gasen bara rakt ut i atmosfären?

Hur mycket gas fick du i när du tankade?
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Glömde fråga hur dom gjorde tömningen (skulle tro att dom släppte ut gasen).

När jag tankade fick jag i 14 Nm3 (beror nog på att det var dåligt tryck i pumpen).

//Mats
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Slutade din tryckgivare att fungera helt plötsligt utan förvarning?

Jag har på senare tid råkat ut för att gastryckmätaren stått kvar på tom tank några gånger när jag slagit på tändningen. Efter att jag slagit av tändningen och försökt igen så har dock gastryckmätaren hittills hoppat upp till rätt nivå.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Ja, det var helt utan förvarning. Den hade inte krånglat något innan.
User avatar
lary
Posts: 30
Joined: 2005-10-16, 13:17
Location: Västerås

Jag har samma problem som du haft

Post by lary »

AndersH wrote:Slutade din tryckgivare att fungera helt plötsligt utan förvarning?

Jag har på senare tid råkat ut för att gastryckmätaren stått kvar på tom tank några gånger när jag slagit på tändningen. Efter att jag slagit av tändningen och försökt igen så har dock gastryckmätaren hittills hoppat upp till rätt nivå.
Detta har även hänt mig. Volvo V70 Bi-Fuel -03. I de fall det inträffar har både "bensinmätaren" och gasmätaren visat tomt/fel. Omstart av bilen ===> helt OK iigen.
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Jag har samma problem som du haft

Post by bjorn_and »

lary wrote:
AndersH wrote:Slutade din tryckgivare att fungera helt plötsligt utan förvarning?

Jag har på senare tid råkat ut för att gastryckmätaren stått kvar på tom tank några gånger när jag slagit på tändningen. Efter att jag slagit av tändningen och försökt igen så har dock gastryckmätaren hittills hoppat upp till rätt nivå.
Detta har även hänt mig. Volvo V70 Bi-Fuel -03. I de fall det inträffar har både "bensinmätaren" och gasmätaren visat tomt/fel. Omstart av bilen ===> helt OK iigen.
Hade samma problem. Det löste sig med en mjukvaruuppdatering. Servicekillen kände igen felet sen tidigare.

/Björn
Post Reply