Behöver hjälp att välja bil!

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Tor H
Posts: 2
Joined: 2012-06-06, 08:08

Behöver hjälp att välja bil!

Post by Tor H »

Vi behöver snart ny bil, så snart vårt tredje barn växer ur babyskyddet. Efter att ha läst lite har vi kommit fram att vi vill ha en gasbil då det känns som det enda någorlunda miljövänliga alternativet för en familjebil. Budgeten ligger på ca 100k kanske lite mer. Har funderat på WV touran, caddy life 2, Opel Zafira samt Ford c-max. Tror Volvo går bort p.g.a. bränsleförbrukning och pris men jag kanske har fel?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Behöver hjälp att välja bil!

Post by Johan »

Jag tycker du har ringat in det rätt bra. Jag har själv en äldre Opel (04), gasdelen har hittills fungerat felfritt (Opel har visserligen varit där och bytt gastankarna i förebyggande syfte). Senaste året verkar dock bilen i övrigt gått in i självförstörelseläge, jag har servat/lagat den för över 20K bara den här våren.

Jag sneglar lite på VW Touran. VW ser jag som det klart ledande gasbilsföretaget just nu. Bäst motorer och undangömda gastankar plus hyfsad komfort. Läs runt lite på forumet dock, det verkar som de tidigaste modellerna har återkommande problem med gassystemet (åtminstone för Passat).

Om Volvon är ett alternativ så kolla även in Passaten. Både Volvon och Ford C-Max är en efterkonverterade modeller men relativt kort räckvidd på gas.

gasbilen.se kan vara en bra sida att orientera sig lite, men det låter som du redan varit där :-)
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
skoxberra
Posts: 13
Joined: 2009-07-26, 22:48

Re: Behöver hjälp att välja bil!

Post by skoxberra »

Hej Tor!

Fabriksbyggda Opel eller VW är nog kloka alternativ för 3-barnsfamilj. Vill man åka riktigt billigt bör Opel Combo Touring vara ett prisvärt alternativ. Lågt pris, beprövad drivlina, vettiga utrymmen, tveksamt trejehandsvärde, katastrofal komfort. Caddy Life spelar antagligen i samma division, möjligen kan den ha lite sämre räckvidd.

Vill man inte gå över 100k är finns äldre turbobefriade Zafiror och Touraner som alternativ. Således något högre pris, vettiga utrymmen, tveksamt tredjehandsvärde, förbättrad komfort , men fortfarande klena motorer. Zafiran slår här Touranen vad gäller räckvidd på gas.

Vill man kliva över 125 kkr finns turboversionerna av Zafira Och Touran. Bra komfort, lägre gasförbrukning, bättre räckvidd, prestanda och tredjehandsvärde. Automatlådor och komponenter i gassystemen har dock genererat en del foruminlägg av problemdrabbade VW-ägare/förare.

I ert fall skulle jag prövköra ett billigt objekt (50-80kkr) och ett turboobjekt och utifrån det ta ställning till hur mycket smärta ni vill ha i plånboken. Saknas närhet till gasdrivna objekt kan man nedlåta sig till att provköra motsvarande fossildrivna modeller. Hade själv problem att hitta en passande gasdriven Astra för nåt år sedan, men fyndade då på en tysk begbil-sajt där det fanns ett gott urval.

Finns ju många informativa fordonstrådar här på FG att frossa i, så må mycke frossande bidra till ett bra bilköp :)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Behöver hjälp att välja bil!

Post by avozetta »

Johan wrote: ... Om Volvon är ett alternativ så kolla även in Passaten. Både Volvon och Ford C-Max är en efterkonverterade modeller men relativt kort räckvidd på gas. ...
Det är skillnad på Volvo och Volvo. V70N som jag själv har är fabriksmonterad hos Volvo och tillverkades fram till 2007 med några exemplar klassade som årsmodell 2008. Gassystemet är helt inbyggt och själ inget utrymme. Det stämmer dock att räckvidden på gas är relativt kort, c:a 15-25 mil beroende på körsätt, årstid och gaskvalité. En rejäl bensintank finns kvar på 30 liter. På det senaste årsmodellerna av V70 finns en efterkonverterad modell som kallades AFV till en början men som nu heter Bi-Fuel precis som den gamla modellen. I dessa bilar är lastutrymmet påverkat av gastankar, till det bättre på de senaste årsmodellerna men dessa bilar är för nya och inte i närheten av 100K.

Hur är det med nyare WV Touraner, är det fortfarande bara 11 liter bensintank :?: Bra att tänka på om man skall till fjällen på vintern.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Behöver hjälp att välja bil!

Post by Johan »

avozetta wrote:
Johan wrote: ... Om Volvon är ett alternativ så kolla även in Passaten. Både Volvon och Ford C-Max är en efterkonverterade modeller men relativt kort räckvidd på gas. ...
Det är skillnad på Volvo och Volvo. V70N som jag själv har är fabriksmonterad hos Volvo och tillverkades fram till 2007 med några exemplar klassade som årsmodell 2008. Gassystemet är helt inbyggt och själ inget utrymme.
Ja, glömde helt bort den.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Behöver hjälp att välja bil!

Post by Håkan »

avozetta wrote: Det är skillnad på Volvo och Volvo. V70N som jag själv har är fabriksmonterad hos Volvo och tillverkades fram till 2007 med några exemplar klassade som årsmodell 2008. Gassystemet är helt inbyggt och själ inget utrymme. Det stämmer dock att räckvidden på gas är relativt kort, c:a 15-25 mil beroende på körsätt, årstid och gaskvalité.
Vi hade en V70N -03 där vi kom upp till 32 mil.
Så 25-30 mil är nog mer normalt skulle jag tro...
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Behöver hjälp att välja bil!

Post by Håkan »

Allt beror på vilka krav ni har på bilen.
Jag gissar att ni skall endast ha en bil, eller?

Vi har erfarenhet av Astra (-00), V70N (-03), Zafira (-03), V70 II (-11) & Zafira (-09) som vi ägt samt Touran och Passat.
Touranen (bekanta) såldes snart pga dålig kvalité och/eller service. Jag är osäker på vad som knäckte dem...
Passaten (svärfar) rullar på och verkar funka bra.

Våra erfarenheter (fördomar?):
Astra - För liten som första bil
V70N - Säker, bra komfort och bra baggage. OK bränsleförbrukning (ca 0,75 Nm3/mil)
Zafira (-03) - Praktisk med 7 säten, tråkig, klen motor, bullrig men funkar. Inget man åker långt i...
V70 II (-11) - Bättre än väntat, bra komfort, OK baggage och bränsleekonomi
Zafira (-09) - Praktisk med 7 säten, klen motor, OK komfort men osäker på hur den är att åka långt i.
Touran - Dålig kvalité/service. Praktisk med 7 säten. Helt värdelöst att inte kunna välja bränsle själv. När gasen är slut har man endast 11 liter bensin. Touran går bort pga kvalité samt den lilla bensintanken.
Passat - Trevlig motor, bra baggage. OK komfort.

Nu kanske ett förtydligande ang kunna välja bränsle själv är på sin plats...
I normalfallet spelar det ingen som helst roll då man kör på gas och har bensin som reservbränsle.
MEN skall man åka tex Karlstad-Åre dvs 120 mil tor.
Kör du en Touran så kommer du max 40 mil med packning och takbox sen är gasen slut.
Då har man 80 mil kvar och 11 liters tank, för att ha lite marginal så vill man kanske inte köra slut de sista 5 litrarna och har då bara 6 liter att förbruka. Då kommer man max 10 mil mellan tankningarna och får då stanna 8 gånger till...
Inte kul. Detta har inte VW förstått (erkänt?) Opel & Volvo kan man välja bränsle och då fyller man bägge tankarna och börjar köra på bensin, på V70N har du 30 liter och kommer då ca 30 mil och då har du ändå ca 30 mil reservtank (gas) ifall det inte dyker upp någon mack. Passat har 30 liter så där är problemet inte lika illa men även där kör man slut på gasen först.
Man blir snabbt van att alltid ha stor reservtank (bensin) och kan då köra lite längre innan man tankar gas igen. Tar den slut kan man köra det sista på bensin i värsta fall. Att få soppatorsk sent kväll på väg till fjällen med barn i bilen skulle vara en mardröm...

Gäller det som förstabil så rekommenderar jag:
V70N, V70 II eller Passat
V70 II får du knappast för 100k så då blir det V70N & Passat.
Där slår Passat V70N på alla punkter förutom komfort men det är en smaksak.
Passaten drar mindre, har starkare motor och i princip samma utrymme.
Satsa på en Passat är mitt råd.

Gäller det som andrabil är det helt andra saker som kanske prioriteras och då skulle jag varmt rekommendera en Zafira.
Den är praktisk och billig. Punkt...

Lycka till
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Behöver hjälp att välja bil!

Post by Johan »

Håkans strategi att använda gastanken som reservtank när man kommer in i gasfritt land och har en liten bensintank tycker jag också är mycket användbar. Fungerar förstås lika bra för att ta sig till Åre som att ta sig ner till Legoland :)

Lite oroad över Håkans rapport om dålig kvalité på Touranen (eftersom jag sneglat på en), har du någon mer information om vad dina bekanta inte gillade?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Behöver hjälp att välja bil!

Post by Håkan »

Johan wrote: Lite oroad över Håkans rapport om dålig kvalité på Touranen (eftersom jag sneglat på en), har du någon mer information om vad dina bekanta inte gillade?
Jag kan kolla.
Jag vet dock att de hade den mycket på verkstad och hälften av gångerna var felen inte åtgärdade men faktura fick de ändå...
Höjdaren var väl när de fakturerat byta från sommardäck till vinterdäck men de gamla däcken satt kvar...
Noll koll...
Som sagt så vet jag inte vad som knäckte dem, dålig kvalité eller dålig service eller en kombination...
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Tor H
Posts: 2
Joined: 2012-06-06, 08:08

Re: Behöver hjälp att välja bil!

Post by Tor H »

Lutar åt att det blir en caddy life, känns som om den fyller våra behov bäst i förhållande till pris. Var och provkörde en idag( 08- ca 4000mil), kändes ok inte som en sportbil men ändå trevlig på något vis. Väntar på att säljaren ska höra av sig med prutat pris/acceptrera mitt "bud" efter montering av drag och motorvärmare vilket saknades. Någon som vet om det är något särskilt man ska tänka med denna bil?

Tack för alla råd!
Post Reply